Saturday, August 1, 2009

Motivasi Dari Al-quran

Assalamualaikum...hari nie merupakan hari yg sedih..bagi ana...(adalah sebabnya) namun...selagi adanya ana disini...selagi itulah...insyaAllah...ana akan terus menulis dan mmberi sedikit ilmu...insyaAllah pada hari nie ana..ingin berkongsi dengan aenta suma motivasi dari Al-quran....sbnrnya byk motivasi yg tlh diberi oleh Allah kepada manusia...tapi manusia itu sendiri yg malas...untuk mmbaca Al-quran...dan kemudian terbitlah pelbagai buku motivasi2 yg pda hakikatnya terdapat nasihat dari Al-quran...Sbg cth, klu kita rujuk surah Al-Alaq...itu juga merupakan motivasi dari Allah kepada manusia...ayat pertama sudah terang...BACAlah...itu juga satu dari kata2 motivasi dari Allah swt...kepada kita...selain itu ana ada senaraikan beberapa perkataan dari firman Allah yang ana rujuk dari blog saudara ana, yg menyuruh kita supaya sungguh-sungguh dalam berusaha. Antaranya adalah ..
  • Berlumba-lumbalah (wa sabiqu)
  • Bersungguh-sungguhlah (wajahidu)
  • Bersabarlah (wasobiru)
  • Bersegeralah (wa sariu)

Bahkan di dalam azan yang dilaungkan setiap kali masuk waktu sembahyang, ada perkataan “hayya alal falah” yang mengajak kita supaya sama-sama berusaha menuju kejayaan dan kecemerlangan, bermula dari kecemerlangan dlaam ibadah sembahyang itu sendiri.

Kita sebagai muslim mendengar laungan azan 5 kali sehari, jadi itu dah menjadi satu peringatan untuk kita bekerja serajin mungkin, bersungguh-sungguh sehingga berjaya.

Pilih untuk menjadi seorang muslim yang kuat semangat, kuat usaha, kuat jati dirinya. Ana kira, itu sahajalah yg dpt ana coretkan buat aenta suma sgala yg baik dtg dari Allah..salam~



No comments: