Monday, November 30, 2009

Harapan Padamu Subur Kembali

Wahai Tuhan ku Yang Esa
Bila kenangkan Qahar-Mu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksa-Mu

Hamba-Mu rasa berputus asa
Siapakah dapat bersihkan diri
Dari segala dosa yang memburu
Setiap hari setiap ketika

Tika mengenang Ghafar-Mu
Putus asa tiada lagi
Semangatku pulih semula
Harapanku subur kembali

Ujian menimpa menekan di jiwa
Tak sanggup meneruskan perjuanganku
Mehnah-Mu itu penghapus dosaku
Mengganti hukuman-Mu di akhirat

Di waktu mengenang rahma-tMu
Terasa diri kurang bersyukur
Pada-Mu harusku memohon
Moga syukurku bertambah

Alangkah susahnya
Mendidik nafsuku
Yang tidak mengenal kebenaran-Mu
Ya Allah Tuhanku
Bantulah hamba-Mu
Dalam mendidik jiwaku ini

Wahai Tuhan ku Yang Esa
Bila kenangkan Qahar-Mu
Rasa gerun di hatiku
Kerana takutkan seksa-Mu

Thursday, November 26, 2009

Teka-teki Imam Al-Ghazali

salam hari ini nak kongsi, satu teka teki dari ulamak kesukaan saya iaitu imam Al-ghazali,
"Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya (Teka Teki ) :

Imam Ghazali = ' Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini ?
Murid 1 = ' Orang tua '
Murid 2 = ' Guru '
Murid 3 = ' Teman '
Murid 4 = ' Kaum kerabat '

Imam Ghazali = ' Semua jawapan itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran :185).

Imam Ghazali = ' Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Negeri Cina '
Murid 2 = ' Bulan '
Murid 3 = ' Matahari '
Murid 4 = ' Bintang-bintang '
Iman Ghazali = ' Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama'.

Iman Ghazali = ' Apa yang paling besar didunia ini ?'
Murid 1 = ' Gunung '
Murid 2 = ' Matahari '
Murid 3 = ' Bumi '
Imam Ghazali = ' Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka.'

IMAM GHAZALI' Apa yang paling berat didunia? '
Murid 1 = ' Baja '
Murid 2 = ' Besi '
Murid 3 = ' Gajah '
Imam Ghazali = ' Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.'

Imam Ghazali = ' Apa yang paling ringan di dunia ini ?'
Murid 1 = ' Kapas'
Murid 2 = ' Angin '
Murid 3 = ' Debu '
Murid 4 = ' Daun-daun'
Imam Ghazali = ' Semua jawapan kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat '

Imam Ghazali = ' Apa yang paling tajam sekali di dunia ini? '
Murid- Murid dengan serentak menjawab = ' Pedang '
Imam Ghazali = ' Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri '

dpt jwb x..? hurm..xpe cube lg yer...
salam~

Ketupat + Rendang = Roti canai

SELAMAT HARI RAYA MAK ABAH



salam~
ketupat + rendang mak x penah sya miss every hari raya...nak kata every raya mesti makan ketupat +rendang la...tapi raya kali nie lain sikit...disebabkn raya diperantauan terpaksa makan apa yg ada...nmpaknya mkn roti la jwbnyer...smlm hari yg meriah walaupn x byk sedara...kwn2 lah penyeri raya...smlm mmg smangat giler...mula2 pi solat kat masjid an-nur...kira2 first time kot solat maghrib kat situ....sbbnyer jauh dari bilik...*alasan kot tapi sbbkn surau jer yg mampu xper ar...laen kali msti smangat gi masjid...(ceh,azam baru sempena raya aidiladha nie) lepas jer maghrib kat masjid terus ke bilik sahabat ku Ali...yg kira2 1 kilometer dari masjid...hihi Ali nak balik mlm tu...so sya pun ajak la Ali pegi minum2 raya kejap...pastu kita orgpn menuju ke v2 kafe...nasib kedai nie bukak..klu x minum air water cooler ar jwbnyer...s0, Ali order bancau & mcm biaser ar aku order air horlick ais...kitaorg borak2 mcm xpenah jmpa setaun...mcm2 citer kluar...Ali balik mlm tu...uhh, sedih wei x balik..xpe sya harus tabah...dan lepas tu sya terus ke surau v2 bagi menunaikan kewajipan kepadanya...habis jer takbir disurau v2 sya terus ke bilik....record takbir raya..pastu bagi kat kawan2...harap dpt keredhaan Allah...insyaAllah

pastu..check email dan terus sya selak buku chemistry atas meja...bukak2 buku semua blank...isshh, teringat kat kampung...MAK NAK BALIK RAYA!!! huh..mmg xdpt masuk yg dapt pn pasal Sn1,Sn2,E1,E2...tu jer issh2, masyaAllah bila nak start belaja nie...minggu dpn dah nak final hari rabu dah gtalk puas2...nie dah hari khamis...esk dah raya...bila nak start...? uhh..xpe2 dimana ada jalan distu ada sya....pastu terus cari bantal....kira2 nak tido la...tapi lelap punye lelap xdpat jugak sya tido....tiba2 ada org ketuk pintu bilik...owh, saiful rupanyer...dier nak pinjam kereta roomate, nak pi mkn...last2 sekali sya pn ikut...kluar dlm pukul 12 lebih...kot ahernyer roti canai jadi pengganti ketupat & rendang mlm smlm...huh apakn daya...itu jer yg ade...nak lebih2 masak ar sendiri....habis jer mkn terus balik...pastu smlm juga pandai bawak kereta...first time tuh....selama nie bwk kereta gak tapi auto jer....nie manual...ishh2 gelabah giler...xpe2 ada chance lg nnt bwa kereta kancil mak kat rmh....hehe smpai2 jer bilik dlm pukul 2 pagi...terus tumbang atas katil...

moral of the storie
1) raya mst balik rmh...
2) Mst belaja masak ketupat ngan rendang (*masak nasi goreng pun x lepas..nie msk rendang...)
3) Jgn lupa keluarga yg tersayang MAK & ABAH


salam ikhlas dariku Anak MU,
sharif


p/s: Mak klu blh pos lah rendang ker...ketupat ker...ataupn dgr2 citer mak teh buat nasi briyani...haa nasi briyani pon blh x kisah...ataupn yg simple2 ke..mcm KFC..hihi


Di hari raya...
terkenang daku pada Mak & Abah..
kampungku indah nun jauh disana...
Ayah serta bondaku...

ditepian mandi
danau ku hijau yg damai selalu..
nun disanalah tempat ku beteduh..
Aku dan keluargaku...

Apakan daya...
masa takkan kembali...
hancur musnahlah..
semuanya..

impian yg murnee..
tinggal lah menjadi kenang-kenanganku
hanya rangkaian kata dan lagu..
Anak perantau...

Wednesday, November 25, 2009

Kenangan Noda Disember 2009

salam~
baru jer abis tune lagu Kenangan Noda...yg insyaAllah sya akn buat fully mastering dan publish diblog nie pada disember...lirik dan lagu sepenuhnya dari saya...dan insyaAllah sya dibwh MSI RECORDS akn menghasilkan dua buah lgi lagu yg bertajuk teman dan lagu maal hijrah..utk pengetahuan anda lgu teman masih blom ada lirik dan sesiapa yg berminat utk nukilkan 1 lirik bertajuk teman sgtlah dialu-alukan...kepada sahabat yg menyokong...perjuangan sya syukran sya ucapkan...tak lupa kepada famili tercinta...doakn yg terbaik...bak kata ulamak berjuanglah disetiap sudut...



Tuesday, November 24, 2009

MARUAH

salam~ hari ini nak berkongsi dgn anda semua tentang umpatan atau celaan terhadap org lain. moga dapat ambil iktibar yer..
bismillah..

"Wahai orang-orang yang beriman dengan lisan; akan tetapi iman belum menyerap ke dalam hati, janganlah kalian menyakiti orang lain. Jangan mengintai-intai cacat cela mereka, sesungguhnya barangsiapa yang cacat celanya diintai oleh Allah nescaya Allah akan bukakan pekungnya walaupun di tengah rumahnya sendiri. " (Hadith ini adalah riwayat Abu Daud)

"Barangsiapa yang mendengar saudaranya diumpat namun dia tidak membelanya padahal dia mampu maka dia ikut menanggung dosa umpatan itu di dunia dan di akhirat. (Hadith Asfahani)

"Sesiapa dari kalangan orang Islam yang tidak membela orang Islam lain apabila kehormatannya dicerobohi dan nama baiknya dicacati maka niscaya Allah membiarkan nasibnya ketika dia sangat memerlukan pertolongan Allah Subhanahu Wata'ala. Dan mana-mana orang Islam yang menolong orang Islam lain ketika nama baiknya dan kehormatannya diceroboh niscaya Allah akan menolongnya ketika dia sangat-sangat memerlukan pertolonganNya (Allah). " (Hadith riwayat Abu Daud)

"Barangsiapa yang mempertahankan maruah saudaranya ketika saudaranya itu tidak ada di hadapannya maka wajiblah Allah melepaskannya dari siksa neraka. " (Hadith riwayat Ahmad)

Monday, November 23, 2009

Wuduk

salam~
Hanya nak berkongsi tentang wuduk, aritu ada terdgr ceramah dari ustaz Azhar Idrus, beliau menceritakan tentang kelebihan wuduk pada hari kiamat, hadisnya kira2 berbunyi sahabat bertanya kpada Nabi, pada hari kiamat nnt kami kamu kenal, tetapi umatmu selepas kami kamu knl x? jwb nabi, jika ada sekumpulan kuda berwarna hitam dan ditengah2 nya ada seekor kuda yg berkepala putih kamu blh knl x? jawab sahabat blh..Nabi pun menjawab begitula aku kenal dgn umatku...melalui bekas mengambil wuduk mereka...klu x silap hadis nie hadis panjang dlm kitab Al-mawata'..dan ini merupakan sedikit info tentng wuduk:

Wudhuk?

Wudhuk adalah wajib setiap kali hendak mengerjakan solat termasuklah solat jenazah. Tidak sah solat tanpa wudhuk. Abu Hurairah r.a. menceritakan bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda; “Allah tidak menerima solat seseorang dari kamu jika ia berhadas sehinggalah ia mengambil wudhu’” (Riwayat Imam Bukhari, at-Tirmizi dan Ahmad).

Selain untuk mengerjakan solat, wudhuk juga diwajibkan untuk melakukan perkara berikut;
1. Melakukan sujud; sama ada sujud tilawah atau sujud syukur (iaitu mengikut jumhur ulamak. Adapun menurut Imam Ibnu Hazim; tidak disyaratkan wudhuk untuk melakukan sujud, yakni harus sujud tanpa wudhuk.
2. Mengerjakan Tawaf (mengikut jumhur ulamak. Menurut mazhab Hanafi, tidak disyaratkan wudhu, yakni; sah tawaf tanpa wudhuk).
3. Memegang/ menyentuh, membawa atau memikul mushaf al-Quran (iaitu mengikut pandangan jumhur ulamak. Ada ulamak tidak mewajibkannya, antaranya Imam Ibnu Hazm, Imam Ibnu Taimiyyah dan beberapa lagi).
4. Menjadi khatib untuk solat jumaat (pada pandangan mazhab Syafi’ie).

Apakah kelebihan wudhuk?

Nabi s.a.w. bersabda; “Sesiapa mengambil wudhuk, lalu ia memperelokkan wudhuknya (yakni mengambil wudhuk dengan sempurna), akan gugurlah dosa-dosa dari tubuhnya termasuklah dosa dari celah-celah kukunya” (Riwayat Imam Muslim dari Usman bin ‘Affan r.a.).


salam ikhlas dariku~

Sunday, November 22, 2009

Kenangan Noda

Bila hati terkenangkan,
Dosa-dosa yang kulakukan,
Bila hati tertusuk duri,
mencari-cari Allahurabbi.

Hati bersedih,
kalam suci pemujuk diri,
ya Allah,
kau ampuni,
Dosa dalam Diri.

Mungkinkah ini,
Suratan dari ilahi,
Kuterima dengan tabah,
walaupun hati gundah.

Thursday, November 19, 2009

Perbalahan yg tiada Kesudahan.

Sebenarnyer ni isu lama..tapi sya bru terbaca dari blog ustaz, jadi sya postkn buat kita renung...dan berfikir..


Innalillahiwa'inna'ilaihirajiun...

Sesungguhnya nikmat yang paling besar diberikan oleh Allah kepada kita ialah nikmat Iman dan Islam, melaluinya umat Islam dapat bersaudara dan berukhuwah. Allah memerintahkan kita supaya bersatu dan berpegang kepada Tali Allah iaitu Al-quran dan as-sunnah.

“Dan berpeganglah kamu semua kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika dahulu (masa Jahiliyyah) bermusuh-musuhan, maka Allah mempersatukan hatimu, lalu jadilah kamu orang-orang yang bersaudara karena nikmat Allah.” (Ali ‘Imran : 103)

Berkenaan isu penahanan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) selepas beliau menyampaikan kuliah di sebuah kediaman di Taman Sri Ukay,Ampang, Selangor pada malam semalam atas pertuduhan menyampaikan kuliah tanpa tauliah maka Laman ustaz , melahirkan rasa dukacita dan rasa kesal di atas tindakan kurang berhemah pihak jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) di dalam menangani isu tersebut.

Dr. Mohd Asri selaku tokoh ilmuan yang disegani merangkap bekas mufti Perlis sewajarnya dihormati dan diberikan layanan yang lebih wajar berbanding apa yang dikenakan ke atas beliau disebabkan kapasiti ilmu dan sebagai menampilkan sikap bijaksana dan berhemah pihak JAIS.

Adalah menjadi kewajipan kepada umat Islam apabila berselisih untuk mereka kembali kepada Al-Quran dan As-sunnah. Allah befirman :

“Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al Quran) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya.”(An-Nisa : 59)

Sewajarnya Pihak JAIS lebih berhati-hati di dalam menjatuhkan hukuman dan pertuduhan kepada para pendakwah Islam dikhuatiri tindakan mereka akan mengakibatkan terbantutnya kemajuan dakwah dan seruan Islam kepada masyarakat sekaligus menghalang kebaikan yang sepatutnya disokong oleh mereka.

Kaedah Al-Aslu bara’atu zimmah (seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah.” (innocent until proven guilty). Kaedah ini diambil dari hadis RasulullahSallallahu alaihi wa Sallam iaitu, (Beban) pembuktian adalah di atas pendakwa, dan sumpah (penafian) adalah di atas yang tertuduh. [HR Mutafaq alaih]. Imam Nawawi ketika mensyarah hadis ini mengatakan, “Pembuktian terletak di pihak pendakwa kerana ia menyalahi perkara yang zahir.

Adalah menjadi harapan ustaz untuk melihat dakwah islam yang sahih menurut Al-quran dan as-sunnah berkembang maju, umat Islam dapat bersaudara dan budaya kebaikan dan kebajikan terus subur di dalam masyarakat menurut jalan yang diredhai oleh Allah SWT.

Maka itu, diseru semua pihak bermuhasabah dan kembali kepada Al-quran dan as-sunnah sebagai rujukan asasi dan panduan bersama kerana inilah jalan yang dapat menyatukan kita semua di dalam kebaikan

Sumber: Pandangan Seorang Ustaz

salam ikhlas dariku~

Monday, November 16, 2009

Manusia Pelik atau Aku Yang Pelik


FIKIR-FIKIRKAN AKHI WA UKHTI


salam~

Hari nie hari yg paling meriah sbb...every kelas duduk kat belakang...sbb dpt tgk semua gelagat org dlm dewan kuliyah..ada yg teranguk2...ada yg geleng2 kepala..ada yg bertafakur...apa tandanyer aa? xpe...yg penting suma phm apa yg lecture cuba smpaikn...dan hari nie nak bwa 1 topik..yg di beri tajuk "Manusia pelik atau aku yang pelik"...sya nie mmg suka berbaju melayu..kerana sya mmg org melayu..xdelah gurau jer...kerana sya suka berfikir jika orng pakai baju t'shirt yg kadang2 kita dpt lihat beraneka tulisan seperti " SAYA SYG MAK SAYA" ataupn "PUNK NOT DEAD" apalah slhnya jika sya mmkai baju melayu...bak kata 0rg lebih sedap mata memandang dari pakai baju t'shirt itu td...betul x? dan apabila sya berjln memakai baju melayu...ada pula 0rg yg sya rasa, sya pn xknl bg salam...itu xpe...sya xkisah.. tp bila sya pakai baju biasa...sya jalan pn xde respon....walaupn mereka2 tu penah bg salam kepda sya sblom nie...apa tandanyer yer? mgkn sesetengah mereka nie melihat kepada pakaian org? Ataupn mereka ini pelik atau sya yg pelik? padahal Allah berfirman yg kira2 bermaksud berilah salam kepada org yg beriman kepada ayatku...

Nah..bukan pakaian jadi ukuran tapi org yg beriman dgn ayat Allah..kepada mereka yg diluar sana..mgkin akan tertanya mengapa sya mempersoalkn perkara ini..hal ini kerana sya tidak mahu dianggap alim..tetapi anggaplah sya sbg org yg beriman dgn ayat Allah...kerna Allah itu tuhanku...aku ini hanya hambanya...Allah lebih tahu akn tiap2 sesuatu..wallahualam~

salam ikhlas dariku~

Friday, November 13, 2009

Hari Raya Datang Lagi.

salam~ hari raya korban bakal menjelang tdik lama lgi...msti ada yg tertnya2 bila hari raya ini di syariaatkn...jadi selaku org brtnggungjwb..sya rasa wajarlah sya menympaikn sedikit ilmu...yg sya peroleh dari ustaz Ahmad Adnan Fadzil...beliau merupakn ilmuwan dari universiti al-azhar...

jadi kita mula kn dgn bismillah...

Ada berapa hari raya yang disyariatkan di dalam Islam?

Ada dua sahaja iaitu hari raya fitrah (عيد الفطر) pada 1 Syawal dan hari raya korban (يومَ الأضحْى) pada 10 Dzul-Hijjah. Dalilnya ialah hadis dari Anas r.a. yang menceritakan; tatkala Nabi s.a.w. tiba di Madinah (selepas hijrahnya), penduduk Madinah mempunyai dua hari kebesaran di mana mereka menyambutnya dengan mengadakan permainan-permainan. Lalu baginda bertanya mereka; “Hari apakah yang kamu sambut ini?”. Mereka menjawab; “Dua hari yang kami biasa menyambutnya (dengan mengadakan permainan) pada masa jahiliyah”. Maka Nabi s.a.w. bersabda kepada mereka;

قَدْ أَبْدلَكمُ الله بِهِمَا خَيْراً منهما: يومَ الأضحْى ويوْمَ الْفِطْر
“Sesungguhnya Allah telah menggantikan untuk kamu dua hari yang lebih baik dari dua hari (yang kamu sambut) itu iaitu; hari raya korban dan hari raya fitrah”. (Riwayat Imam Abu Daud dan an-Nasai dengan sanad yang soheh)

Kenapa hari raya dinamakan ‘Id (العيد) dalam bahasa Arab?

Al-‘Id (العِيْد) adalah pecahan dari kalimah al-‘aud (العَوْد) yang bermaksud kembali. Dinamakan hari raya dengan nama demikian kerana ia kembali (yakni berulang-ulang) pada setiap tahun atau kerana kegembiraan akan datang kembali dengan munculnya hari raya pada setiap tahun.

Apa yang sunat dilakukan pada malam hari raya?

Disunatkan menghidupkan malam dua hari raya (yakni hari raya fitrah dan hari raya korban) dengan ibadah sama ada mengerjakan solat-solat sunat, membaca al-Quran, berzikir dan sebagainya. Ini kerana terdapat hadis di mana Nabi s.a.w. bersabda;

مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَلَيْلَةَ الأَضْحَى لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوْتُ الْقُلُوْبُ
“Sesiapa menghidupkan malam hari raya fitrah dan malam hari raya korban, nescaya tidak akan mati hatinya pada hari mati hati-hati”. (Riwayat Imam at-Thabrani dari ‘Ubadah r.a.)

Yang dimaksudkan mati hati ialah terbelenggu hati dengan dunia. Ada yang berpendapat maksudnya ialah menjadi kafir. Dan ada juga yang memberi erti; ketakutan hari kiamat.

Selain itu, digalakkan juga memperbanyakkan doa pada malam hari raya kerana doa pada malam tersebut adalah mustajab. Imam Syafi’ie berkata di dalam kitabnya al-Umm; “Telah sampai kepada kami bahawa dikatakan; ‘Sesungguhnya terdapat lima malam dimustajabkan doa iaitu; pada malam jumaat, malam hari raya korban, malam hari raya fitrah, malam pertama bulan Rejab dan malam nisfu Sya’ban’”. (Mughni al-Muhtaj, jil. 1, hlm. 426, al-Majmu’, 5/47).

Apakah amalan-amalan yang sunat dilakukan pada hari raya?

1. Menyambut hari raya dengan laungan takbir dan memuji Allah

Pada hari raya kita digalakkan bersungguh-sungguh membesarkan Allah dengan melaungkan takbir, tahlil, tahmid dan tasbih. Sabda Nabi s.a.w.;

زَيِّنُوْا الْعَيْدَيْنِ بِالتَّهْلِيْلِ وَالتَّكْبِيْرِ وَالتَّحْمِيْدِ وَالتَّقْدِيْسِ
“Kamu hiasilah dua hari raya dengan tahlil, takbir, tahmid dan taqdis”. (Riwayat Abu Na’im dari Anas r.a.)

Ini menjadi petanda kepada kita bahawa hari raya di dalam Islam adalah hari untuk mengagungkan Tuhan dan menzahirkan syiar agama, bukan hari untuk berseronok dan bersuka-ria semata-mata.


2. Mandi sunat

Disunatkan mandi hari raya sekalipun tidak berhasrat untuk menghadiri majlis solat hari raya kerana hari raya adalah yaum az-zinah iaitu hari perhiasan. Sunat mandi ini adalah berdasarkan amalan sahabat di mana Imam Malik meriwayatkan dari Nafi’ yang menceritakan;

أَنَّّ ابْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ كَاْنَ يَغْتَسِلُ يَوْمَ الْفِطْرِ قَبْلَ أَنْ يَغْدُوَ
“Sesungguhnya Ibnu Umar r.a. mandi pada hari raya fitrah sebelum keluar pada pagi hari raya”. (Riwayat Imam Malik dalam al-Muwatta’. Menurut Imam Nawawi; atsar ini adalah soheh)

Begitu juga dikiaskan kepada mandi hari jumaat. Selain dari mandi disunatkan juga menggunting atau mencukur rambut, memotong kuku dan menghilang bau-bau di badan dan pakaian kerana hari tersebut adalah hari raya, maka disunatkan perkara-perkara tersebut dengan dikiaskan kepada hari jumaat. Menurut Imam Ibnu Rusyd; sunat mandi hari raya adalah ijma’ ulamak. (Lihat; Bidayatul-Mujtahid, jil. 1, hlm. 283).

Bilakah masanya untuk mandi?

Masuknya waktu disunatkan mandi ialah apabila tiba tengah malam. Berkata Imam al-Muzani; “Aku menyukai agar mandi hari raya itu dilakukan selepas terbit fajar” (al-Majmu’, 5/10).

3. Berwangi-wangian dan dan memakai pakaian baru.

Berdalilkan hadis dari Hasan bin Ali r.a. –cucu Rasulullah- yang menceritakan; “Rasulullah s.a.w. memerintahkan kami pada dua hari raya supaya memakai pakaian sehabis elok yang kami perolehi, berwangi dengan wangian paling harum yang kami perolehi dan supaya kami menyembelih korban dengan binatang paling gemuk yang kami miliki”. (Riwayat Imam al-Hakim dan at-Thabrani).

Berkata Imam Ibnul-Qayyim; “Nabi s.a.w. memakai untuk dua hari raya pakaian baginda yang paling cantik. Baginda mempunyai jubah khusus yang dipakai baginda untuk dua hari raya dan juga hari jumaat”.

Adakah berwangian dan berbaju baru itu hanya disunatkan untuk orang yang ingin keluar mengerjakan solat hari raya sahaja?

Tidak. Ia disunatkan kepada semua orang termasuk yang tinggal di rumah kerana hari raya adalah hari perhiasan (يوم الزينة). Bagi yang memiliki hanya satu pakaian, ia disunatkan membasuh pakaian itu untuk hari raya sebagaimana juga hari jumaat.

4. Beramai-ramai menghadiri tempat solat hari raya

Disunatkan pada hari raya umat Islam keluar beramai-ramai ke tempat solat hari raya termasuk kaum wanita (sama ada tua atau muda, yang berkahwin atau belum berkahwin, yang suci atau dalam haid) untuk sama-sama bertakbir, mendengar khutbah dan berdoa. Ummu ‘Athiyyah r.a. menceritakan;

“Kami (para wanita di zaman Nabi s.a.w.) diperintahkan supaya keluar pada hari raya (ke tempat solat) sehingga kami mengeluarkan anak gadis dari tabir/tirainya (*yakni kami mengeluarkan anak gadis kami dari biliknya untuk membawa mereka bersama-sama ke tempat solat), dan sehingga perempuan-perempuan yang kedatangan haid juga turut sama keluar di mana mereka duduk di belakang orang ramai; bertakbir bersama dengan takbir mereka dan berdoa bersama dengan doa-doa mereka serta mengharapkan keberkatan hari tersebut dan kesuciannya” (Riwayat Imam Bukhari).

Di mana ditempatkan wanita yang dalam haid?

Wanita yang kedatangan haid, mereka hendaklah ditempatkan di bahagian belakang orang ramai dan dipisahkan dari tempat sembahyang atau masjid. Menurut Imam Nawawi; kedudukan mereka hanya setakat pintu masjid sahaja. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Adapun wanita-wanita yang haid, maka mereka hanya turut sama menghadiri perhimpunan kaum muslimin dan doa mereka dan mereka duduk terpisah dari tempat sembahyang orang ramai”. (Riwayat Imam Bukhari dari Ummu ‘Athiyyah r.a.)

Dalam riwayat yang lain; “Dan wanita-wanita haid hendaklah berada di belakang orang ramai di mana mereka bertakbir bersama mereka” (Riwayat Imam Muslim dan Abu Daud dari Ummu ‘Athiyyah r.a.).

Adakah harus wanita keluar dengan bersolek?

Tidak harus kaum wanita keluar dengan bersolek, bertabarruj dan berwangian. Sabda Rasulullah s.a.w.; “Janganlah kamu menegah hamba-hamba Allah yang perempuan (yakni kaum muslimat) dari mendatangi rumah-rumah Allah. Namun hendaklah mereka keluar dalam keadaan tidak berwangian”. (Riwayat Imam Ahmad dan Abu Daud)

Adakah harus keluar jika dikhuatiri mendatangkan fitnah? Bagaimana dengan wanita yang dalam eddah kematian suami?

Tidak harus mereka keluar jika dikhuatiri boleh mendatangkan fitnah. Begitu juga, tidak harus keluar wanita yang masih berada dalam iddah kematian suaminya.

5. Keluar awal ke tempat solat (kecuali imam)

Disunatkan hadir ke masjid atau tempat solat awal pagi selepas subuh kecuali imam di mana ia disunatkan hadir pada waktu solat hari raya hendak dilaksanakan.

Imam disunatkan hadir lebih awal –untuk memimpin solat- pada hari raya korban supaya solat dapat dilakukan lebih awal dan dengan itu dapat memanjangkan waktu untuk melaksanakan ibadah korban (kerana binatang korban sunat disembelih selepas imama selesai dari solat hari raya). Adapun pada hari raya fitrah, imam disunatkan melewatkan sedikit hadir untuk memimpin solat bagi memberi lebih masa kepada kaum muslimin untuk membayar zakat fitrah (kerana zakat fitrah afdhal dikeluarkan sebelum solat hari raya).

6. Menikmati juadah sebelum keluar (khusus bagi hari raya fitrah)

Disunatkan pada hari raya fitrah menikmati sedikit makanan sebelum keluar ke masjid atau tanah lapang bagi menunaikan solat. Sebaik-baiknya memakan buah tamar dan dengan bilangan yang ganjil. Adapun pada hari raya korban disunatkan menahan diri dari makan sehinggalah pulang dari menunaikan solat hari raya.

Diriwayatkan dari Ibnu Buraidah dari bapanya r.a. (seorang sahabat) yang menceritakan; “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. tidak keluar pada hari raya fitrah melainkan setelah baginda makan dan baginda tidak makan pada hari raya korban melainkan setelah beliau pulang”. (Riwayat Imam Ibnu Majah dan at-Tirmizi. Hadis ini adalah hasan menurut Imam Nawawi)

Anas r.a. juga menceritakan; “Adalah Rasulullah s.a.w. tidak keluar pada pagi hari raya fitrah melainkan setelah baginda makan beberapa biji tamar. Baginda makan tamar-tamar itu dengan bilangan yang ganjil’”. (Riwayat Imam Bukhari)

7. Keluar berjalan kaki dan melalui jalan berbeza ketika pulang

Disunatkan pergi ke tempat solat atau ke masjid dengan berjalan kaki dalam keadaan tenang. Apabila pulang, disunatkan melalui jalan yang lain dari jalan yang dilalui ketika pergi tadi. Ibnu ‘Umar r.a. menceritakan; “Rasulullah s.a.w. keluar untuk menunaikan solat hari raya dengan berjalan kaki dan pulang dengan berjalan kaki”. (Riwayat Imam Ibnu Majah)

Imam Bukhari meriwayatkan dari Jabir r.a.; “Adalah Nabi s.a.w. pada hari raya baginda melalui jalan yang berbeza (yakni ketika pergi melalui satu jalan dan ketika pulang melalui jalan yang lain)”. Dari Ibnu ‘Umar r.a.; “Sesungguhnya Rasulullah pada hari raya melalui satu jalan (ketika keluar menunaikan solat hari raya), kemudian baginda pulang dengan melalui jalan yang lain”. (Riwayat Imam Abu Daud dan al-Hakim)

Antara hikmahnya menurut ulamak ialah; supaya kedua-dua jalan serta penduduk sekitarnya dari kalangan manusia dan jin menjadi saksi kepada baginda dan juga untuk menzahirkan syiar Islam.

8. Segera mengeluarkan zakat fitrah sebelum solat hari raya.

Disunatkan bersegera mengeluarkan zakat fitrah sebelum solat hari raya dikerjakan. Ibnu Umar r.a. menceritakan; “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. menyuruh agar dikeluarkan zakat fitrah sebelum keluar pada pagi hari raya untuk mengerjakan solat”. (Riwayat Imam at-Tirmizi)

Mengeluarkan zakat fitrah selepas selesai solat hukumnya adalah makruh di sisi imam mazhab empat. Malah ada pandangan menyatakan; haram.

9. Menyembelih korban (bagi hari raya korban)

Digalakkan menyembelih korban pada hari raya korban dengan seekor kambing atau sebagainya bagi orang-orang yang mampu.

Barra’ bin ‘Azib r.a. menceritakan; “Rasulullah s.a.w. telah berkhutbah kepada kami pada hari raya korban di mana baginda bersabda; “Sesungguhnya perkara pertama untuk kita memulakan hari kita ini ialah dengan kita menunaikan solat (yakni solat hari raya), kemudian kita pulang dan berikutnya kita menyembelih korban….”. (Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

10. Mengucapkan tahniah, menzahirkan kegembiraan dan bersalam-salaman

Digalakkan pada hari raya mengucapkan tahniah sempena kedatangan hari raya, melahirkan rasa gembira dan seronok dan bersalam-salaman sesama kaum muslimin. Mengucapkan tahniah bersempena kedatangan hari raya adalah amalan para sahabat, oleh itu ia disyari’atkan. Al-Hafidz ibnu Hajar berkata; kami meriwayatkan dengan sanad yang baik (hasan) dari Jubair bin Nufair yang menceritakan; “Adalah para sahabat Rasulullah s.a.w. apabila saling bertemu pada hari raya, maka berkata sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain; ‘Semoga Allah menerima dari kami dan dari kamu’”. (Fathul-Bari ‘ala Soheh al-Bukhari)

Adapun galakan bersalam-salaman adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang bersabda; “Tidak ada dua orang muslim yang berjumpa, lalu mereka berdua saling berjabat tangan melainkan akan diampunkan bagi kedua-dua mereka sebelum mereka berpisah lagi”. (Riwayat Imam Abu Daud dari Anas r.a. dengan sanad yang soheh menurut Imam Nawawi)

Mengenai galakan menzahirkan kegembiraan, terdapat hadis Rasulullah s.a.w. yang menyebutkan; “Senyumanmu di hadapan wajah saudara kamu adalah sedekah bagimu”. (Riwayat Imam at-Tirmizi dari Abu Zarr r.a.)

sya rasa ini saja yg mmpu dikongsikn...Allah lebih mengetahui...wallahualam sekadar berkongsi~
salam~

Thursday, November 12, 2009

Ujian Insani Dari Rabbi


salam~

Hari ni sya bru jer dpt kertas physic...bila sya tgk balik masyaAllah...teruknya, hurm...hari tu..rasa blh buat tp...lain pulak jadinya...ya Allah, aku rasa aku telah berusaha ttapi..uuhh ya Allah, walaupun aku tidak berusaha bersungguh2 tp ya Allah..aku harap ini merupakan ujian yg telah kau berikan....ya Allah aku faham...kau berikan ujian sebegini kerana engkau yakin bahawa hamba mu ini mampu menghadapi duggan sebegini...ya Allah, mgkin sblom ini aku leka terhadap mu ya Allah tapi jgnlah kau hukum ku sebegini ya Allah...sekarang ya Allah, aku redha akn takdir mu ya Allah, tapi ya Allah jgnlah kau jadikn ujian sebegini terhadap amalan2 ku ya Allah...bilamana hati ini berfikir tentang ujian..ya Allah, hati ini juga terfikir bahawa mgkn amalan yg tak seberapa ini mengheratku dlm keadaan zalim terhadap mu...ya Allah, jgnlah ya Allah kau campakkan amalan ku ini kepada ku kembali ya Allah...ya Allah aku redha akan ujian ini ya Allah...TETAPI ya Allah terimalah amalan ku ya Allah...ya Allah aku ikhlas beribdah kepadamu....ya Allah tolonglah ya Allah terimalah amalan ku yg tak seberapa ini....ya Allah aku kesal dgn perbuatan ku..,..

YA ALLAH, aku takut apabila engkau tidak terima amalan ku ini..ya Allah...terimalah taubat ku ini...ya Allah engkau tuhanku....ya Allah terimalah, ya Allah terimalah...uuhhh sekrang yg berada dlm benak fikiran ku ialah apabila engkau jadikan ujian physic aku pda hari ini seperti amalan ku ya Allah...YA ALLAH...YA ALLAH...YA ALLAH tubna ya Allah...ya Allah aku cinta padamu...ya Allah kau cinta agungku....ALLAH, ALLAH, ALLAH...terimalah amalan ku....

Bismillah....

Ya Allah Engkau Tuhanku
Tiada Tuhan melainkan Engkau
Engkau cinta Agungku
Nabi Muhammad pesuruh-Mu

Ya Allah Engkau sumber bahagia
Engkaulah Sumber keselamatan
Ya Allah Engkau sumber keamanan
Engkaulah segalanya

Ya Allah Engkaulah pelindungku
Engkaulah sumber rizkiku
Di waktu sakit Kau sembuhkan
Di waktu lapar Kau beri makan

Ya Allah Engkau Cinta Agungku
Cintaku haraplah dibalas
Ya Allah Engkau Cinta Agungku
Janganlah cintaku tidak dibalas

Jangan biarkan ku tanpa pimpinan
Pimpinlah aku ke jalan yang benar
Kepada Engkaulah harapanku
Janganlah hampakan perasaanku

Amin...ya rabbi

Sunday, November 8, 2009

Perjalanan Duniawi

Semalam....ialah perjalanan balik ke UTP setelah beberapa hari dok dirumah...dlm pukul 12 tgh hari, baru gerak dari rmh ke tmpt sya belajar...perjalanan bermula apabila pak cik amik dari rmh ke stesen LRT Taman JAYA..pastu bru teringat xde duit kecik....huh jadi pegi kedai jap beli air, tpi hampa bila 0rg kedai ckp xde duit kecik....pstu x jadi beli air...dan pegi ke counter information & beli tiket kat situ....nasib2 blh hehe...klu x, x balik lah jwbnyer....hurm smpai saje LRT KL central terus beli tiket TRAIN ke batu gajah...malang nya tiket ade pkl 8 mlm jer...huh tibe2 jer ade jmpa bdk UTP gak....n dier kata pkl 8mlm dier nak balik...pastu sya pn ikut, 0n jerla...dan sehari suntuk tulahsya berada di KL central...huhhh penat first gi mkn MCD jap...pastu gi s0lat...abih solat lepak kat KFC..edit2 lagu BISMILAH...cari2 tune until jam 4.56 ptg lama gak....kakak2 kat situ pndang jer...dah h x order pape...buat rilek jer ar...abih jer tune lgu....terus pegi s0lat asar....hurm abih jer s0lat baca AlQuran jap...smbil2 xder buat pape...tetibe jer terpandang ade s0rang pak cik buta nie... kesian hurm...nasib sya masih diberi anugerah mata...hurm tetiba jer pakcik tadi nak bediri...apa lg t0long ar...pak cik tu kata nak duduk kat kerusi kayu kat tempat letak kasut...sya bwalah pak cik tu td nasib x terjatuh..sbb tmpat tu licin sikit...pastu trs kluar dari surau...nak gi mana ek? fikir pnya fikir...tetib jer teringat...owh, gi masjid jamek lah..alang2 kat situ beli kopiah hitam....dlm perjalanan tgk mcm2 ragam manusia...pastu balik ke KL central balik...n solat maghrib....terus tggu train kat KFC...tetiba ternampak org sedang berkawad..owh askar..pasal byk sgt askar nie...owh askar pn naik train ngan sya gak...huh dlm hati kata slamat la perjalanan nie.....byk askar blh jaga keselamatan hehe...dlm perjalanan naik train mmg penat...tp xdapat tid0....sbbnya askar tu d0k main2 pintu plk...geram...dalah bising, xpe...sbr jerla....uhh..akhirnya about 11.40 mlm camtu smpai batu gajah....tp tgh tggu kwn amik...dari batugajah about 12..camtu ar...akhirnya smpai gak dier....pastu dier bwk balik UTP...nasib x baik...ade p0lis kat belakang....ckp ngan kwn td laju ckit....tp keta polis laju sngat...akhirnya ke tahan gak...uhh kta 0rg pn kluar la dari keta..p0lis td mntak IC....bg ar IC kat dier...tp p0lis nie pn 1, ingat kte0rang nie ape...tetibe jer nak mintak duit...eh, mcm rasuah jer...nasib sya pndai ade rek0d suare polis tu kat HP...hehe (pelajarUTP lah katakn) hurm disbbkn kuasa Allah...last2 sekali dier x jadi saman...nasib2...
Moral of the st0ry,
Dlm perjalanan byk benda yg berlaku,...semuanya, tnpa pengetahuan kite...n c0nclusion sume pekara dlm dunia nie suma ketentuan Allah...bila Allah berkata jadi, maka jadilah...wallahualam~