Wednesday, December 30, 2009

9 sikap wanita yg disukai lelaki???


salam~ haa..last post utk taun nie...2009 ialah tentang 9 sikap wanita yg disukai lelaki yg baru sya bca dari blog sahabat sya...hurm...ntahlah bagi sya...jom baca...haa 2009 = 9 ok la tu yer...
Ini adalah sekadar renungan buat kita semua, dan jika diamalkan adalah baik, untuk menambahkan keharmonian dalam hubungan CINTA mahupun alam PERKAHWINAN...



1)Bersifat Keibuan
Banyak lelaki yg terpikat pada wanita yg bersikap keibuan,lembut,mengambil berat dan penuh kasih sayang. Wajah yg keibuan mampu membuat lelaki berasa tenteram ketika sedang stress, cemas dan gelisah dan senang hati ketika mahu bermanja. Jangan tunggu sampai melahirkan anak baru nak tonjolkan sikap keibuan. Setiap wanita ada potensi keibuan dalam diri masing2.

2)Keanak-anakkan
Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda. tetapi tentulah bukan sifat keanak-anakkan yg melampau dan menyakitkan hati tetapi sikap keanak-anakan yg menyenangkan. Misalnya, kemanjaan wanita yg membangkitkan naluri kebapaan dan kelakian lelaki. Wanita ceria membuat lelaki lebih berghairah.

3)Penuh Pengertian
Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan, memilih waktu yg tepat utk berbincang masalah dan sebagainya. Contohnya ketika lelaki melakukan kesilapan, wanita yg berpengertian tidak terus mengeluarkan kata2 yg kasar atau menuduh bukan2 sebaliknya cuba mengerti duduk persoalannya.

4)Menghargai
Wanita yg menghargai lelaki adalah wanita idaman lelaki. Berbeza dgn wanita yg suka diperlakukan dgn lembut, lelaki suka dihargai,dipuji dgn tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuatlelaki berasa bangga.

5)Menjaga Penampilan
Lelaki menyukai wanita yg pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yg baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya. Dia akan murah senyuman,pandai merawat tubuhnya, meningkatkan kualiti hidupnya dan memberi yg terbaik kepada dirinya. Dia suka dan bersyukur dengan dirinya dan secara tidak langsung memancarkan pesona yg menyebabkan lelaki juga menyukainya. Apabila sudah berumahtangga, wanita tersebut terus menjaga penampilan dirinya dan kesihatan tubuh badan walau sudah beranak-pinak. Siapa yg tidak suka isteri yg masih kelihatan cantik dan ramping walau dah punya anak 3??

6)Pandai berbicara
Lelaki tertarik dgn wanita yg pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yg disukai lelaki berbeza dgn topik kegemaran wanita,wanita tersebut dapat mengimbanginya. Dia bukan sekadar teman berbual yg pasif, tetapi dapat memberi respon dan pendapat yg baik. Dia juga tahu menjadi pendengar yg baik, serta mengalihkan topik yg agak serius kepada perbualan yg lebih menarik. Lelaki juga suka dengan wanita yg suka bergurau dan pandai berjenaka serta boleh menerima jenaka lelaki dgn baik dan berfikiran terbuka.

7)Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri
Wanita yg pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yg lebih tua dan cara berhadapan dgn orang yg lebih muda. Apabila berhadapan dgn suasana yg baru, wanita tersebut tidak gentar malah cepat menyesuaikan diri. Dia mudah di ajak ke mana saja dan tidak kekok samada di bandar atau di kampung.

8)Menghormati Diri Sendiri
Lelaki suka dgn wanita yg menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yg menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya. Jadi dia tahu apa yg dia inginkan dan mahu elakkan serta menjaga maruah dirinya. Dia tidak akan merendah-rendahkan dirinya dan tidak akan membiarkan lelaki memperlakukan dirinya sesuka hati.

9)Simpati dan prihatin
Lelaki suka wanita yg murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yg wajar dan spontan mencerminkan hati yg mulia. Ada kecantikan dalaman pada dirinya yg memancar keluar dengan indah dan mempesona

p/s:
haa...dah bcakan...pasnie boleh la jadi wanita solehah yer & jgn nakal2...ok

salam ikhlas dariku~
sharif

InsyaALLAH...


salam~
dalam thn 2009...hnya dpt hasilkn 3 buah lagu...itu pon DEMO shja...biasa ar composer bru nk belajar..pasnie kna byk dgr lgu2 nasyid...especially lgu dari arabic ballad...terasa nak buat byk lagi lgu nasyid... especially arrangemnt yg berentak pdng pasir ckit...sbnrnya apa yg terbaik utk album nasyid kali nie...hurm mst ada kelainan ckit...dari segi melodi..apa2 pon kna byk belajar lagi..tentang timing, percussion, vocal, recording dan byk lagi la....asalkn tidak bercanggah dgn akidah..insyaAllah utk album pertama nie akan ada lagi 3 lagu nasyid + zikrullah...
lagu bertajuk

1) InsyaAllah
2) Bismillah
3) Teman


nntikan insyaAllah.....

Lirik yg bakal dimuatkan dalam album Amanat Perjuangan..

Amanat Perjuangan

walaupun kau akan berjalan
tinggalkan kampung serta halaman
namun kami tetap doakan
engkau bahgia diperjalanan

Selamat jalan kami bermadah
selamat engkau pulang kembali
kepada tuhan tangan ku tadah
bermohon dapat
berjumpa lagi

semoga Allah akan memberi
nikmat kepada kami keuntungan
biarlah kami tinggal disini
berbahgia dalam ketaatan

bila engkau pulang kembali
jika pusara yg kau temui
jangan ratapi jangan sesalkan
Demikian suratan kita renangi

walaupun kau akan berjalan
tinggalkan kampung serta halaman
namun kami tetap doakan
engkau bahgia diperjalanan

Ya AllahHu Ya AllahHu Ya Rabbi.....


Kenangan Noda

Bila mana terkenangkan
dosa-dosa yang kulakukan
bila hati tertusuk duri
mencari-cari

Allahurabbi

Hati bersedih
kalam suci pemujuk diri
ya Allah kau ampuni
Dosa dalam Diri

Mungkinkah ini
suratan dari ilahi kuterima
dengan tabah
walaupun hati gundah


Doa Taubat

Allah..Allah.Allah ya Allah
Allah...Allah..Allah ya Allah

Tubna ya Allah..Tubna ya Allah
warajakna ya Allah..
Wanadimna ya Allah...
Allah Allah Allah ya Allah...
Allah Allah Allah ya Allah...

Tubna ya Allah..Tubna ya Allah
warajakna ya Allah..
Wanadimna ya Allah...

Allah Allah Allah ya Allah...
Allah Allah Allah ya Allah...



Wednesday, December 23, 2009

Aurat Lelaki??

Salam~
hari nie nak kongsi dgn anda semua berkaitan dgn aurat lelaki..hhurm ada setengah ckp aurat lelaki nie pusat hingga lutut..ada pula yg mengatakan sebaliknya jadi...mari kita tengok hadis dan dalil...

Apakah batasan aurat lelaki?


Batasan yang disepakati oleh ulamak ialah dua kemaluan iaitu depan (bahagian zakar) dan belakang (bahagian punggung). Wajib lelaki menutup dua bahagian tersebut dari diperlihatkan kepada orang lain. Adapun yang selain dari itu, maka para ulamak berbeza pandangan;

Pandangan pertama; aurat lelaki ialah kawasan di antara pusat dan lutut. Jadi berdasarkan pandangan ini, paha adalah aurat dan wajib ditutup. Dalil mereka hadis dari Jarhad al-Aslami r.a. yang menceritakan; “Rasulullah duduk bersama kami sedang pahaku ketika itu terbuka. Lalu Rasulullah berkata kepadaku;

أما علمت أنَّ الفخذ عورةٌ
“Apakah kamu tidak mengetahui bahawa paha adalah aurat?”. (Riwayat Imam Abu Daud, Tirmizi dan Malik)

Pandangan pertama ini merupakan pandangan jumhur ulamak.

Pandangan kedua; aurat lelaki hanyalah dua kemaluannya sahaja iaitu depan dan belakang. Paha tidaklah aurat. Mereka berdalilkan beberapa hadis antaranya hadis Anas r.a. yang menceritakan;

أن النبي صلى اللَّه عليه وسلم يوم خيبر حسر الإزار عن فخذه حتى إني لأنظر إلى بياض فخذه
“Pada hari peperangan Khaibar, terselak kain dari paha Nabi s.a.w. hingga aku dapat melihat putihnya paha baginda” (HR Imam Ahmad dan Imam al-Bukhari).

Pandangan kedua ini adalah pandangan mazhab az-Zahiri dan sebahagian ulamak mazhab Maliki.

Menurut Imam al-Bukhari; hadis Anas di atas lebih kuat sanadnya, namun hadis Jarhad adalah lebih berhati-hati. Jadi sebagai langkah berhati-hati (ihtiyat), lebih baik kita berpegang dengan pandangan jumhur kerana kita dapat lari dari khilaf dan keraguan. Sabda Nabi s.a.w.; “Tinggallah yang meragukan kamu untuk berpindah kepada apa yang tidak meragukan kamu” (HR Imam at-Tirmizi dan an-Nasai. Menurut at-Tirmizi; hadis ini hasan soheh).

Adakah pusat dan lutut termasuk aurat dan wajib ditutup?

Jumhur ulamak (merangkumi Imam Malik, Syafi’ie dan Ahmad) berpandangan; pusat dan lutut tidaklah aurat, namun wajib ditutup sebahagian darinya untuk menyempurnakan penutupan kawasan aurat di atas (yakni kawasan antara pusat dan lutut) kerana sesuatu yang tidak sempurna yang wajib kecuali dengannya maka ia turut menjadi wajib. Maksud wajib ditutup sebahagiannya ialah; menutup sebahagian pusat sebelah bawah dan sebahagian lutut sebelah atas.

Menurut mazhab Imam Abu Hanifah; Pusat tidaklah aurat, akan tetapi lutut adalah aurat dan wajib ditutup.

hurm...oleh itu sama kita renung2kn...jadi ambil yg terbaik...dari dalil berkenaan...moga2 mendapat kebaikan dari Allah swt...


Pesanan Nabi
Sesiapa menempuh satu perjalanan untuk mencari suatu ilmu, Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga" (Hadis riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.

salam ikhlas dariku~
sharif

Sunday, December 20, 2009

Port Dickson Show



Persembahan di Golden Stratits Villa Port Dickson

salam~
Smlam, show di port dickson. Sya bwk lgu "tinggalah kenangan" oleh Hafiz Hamidun.Dinner mlm smlm sgt meriah sekali dgn persembahan montaj.Actually, MSI Records Entertainment telah diminta oleh ahli keluarga hashim utk membuat 1 montaj sempena Hari Keluarga tersebut. Tajuk montaj yg telah diberikan ialah Ayah & Ibu..Dan pihak MSI records Entertaiment dgn jayanya telah menyiapkn montaj berkenaan dlm tempoh yg diberikan, komen positif telah diberikan oleh semua ahli keluarga Hashim..dan mereka bharap, pihak kami dpt menghasilkn lagi montaj sebegini diwaktu akan datang..insyaAllah

Kepada anggota Hashim's family yg mahukan video montaj berkenaan utk dijadikn kenang-kenangan, blh dptkan terus dari sya...dan bayaran tunai sebanyak RM10 dikenakan...*bukan utk sya, tapi utk dimskkan kedalam tabung Hashim's Family.

salam ikhlas dariku~
sharif

Thursday, December 17, 2009

Maal Hijrah

salam~

Hari nie nak kongsi ckit berkenaan artikel maal hijrah...jom tgk2

Hari Awal Muharram atau Hari Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana ia menandakan dua peristiwa penting berlaku dalam sejarah Islam.

Pertama, memperingati penghijrahan Nabi Muhammad dari Kota Mekkah ke Madinah pada tahun 622 masihi, dan kedua, ia merupakan hari keagamaan di mana umat Islam mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negeri. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia dan merupakan permulaan tahun hijrah bagi umat Islam.

Permulaan penggunaan Kalendar Tahun Hijrah / Hijriah adalah hasil dari ilham Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saidina Umar Al-Khatab radhiyallahu `anhu. Ini adalah turutan dari Kesatuan Arab yang ditubuhkan di bawah naungan Islam pada zamannya.

Ada satu riwayat lain yang mengatakan bahawa Gabenor Abu Musa Al-As'ari telah mengirimkan surat kepada Saidina Umar r.a minta beliau menjelaskan tentang tahun bagi tarikh surat/arahan Umar yang telah dihantar kepadanya. Maka dengan ini beliau (Umar r.a) mahukan satu kalendar / taqwim Islam yang khas untuk menggantikan tahun rujukan kalendar yang berbagai-bagai yang digunakan oleh bangsa-bangsa Arab dan bangsa-bangsa lain pada zaman itu.

Di kalangan bangsa Arab sendiripun ada berbagai-bagai kalendar yang digunakan seperti Kalendar Tahun Gajah, Kalendar Persia, Kalendar Romawi dan kalendar-kalendar lain yang berasal dari tahun peristiwa-peristiwa besar Jahiliah. Maka Umar telah memilih tahun yang terdapat di dalamnya peristiwa paling agung dalam sejarah Rasullullah s.a.w untuk dijadikan asas permulaan tahun pertama bagi kiraan kalendar / taqwim Islam.

Peristiwa tersebut adalah peristiwa hijrah Rasullullah saw dari Makkah ke Madinah. Ini adalah kerana dengan hijrah inilah permulaan pertolongan Allah kepada RasulNya dan agama Islam ditegakkan. Hasil dari itu, Kesatuan Arab lebih sistematik, bersatu dan tersusun serta mendapat berbagai-bagai kejayaan besar dan bertambah kuat hasil dari pilihan Umar itu.

Di antara kejayaan besar Islam waktu itu ialah kerajaan Kisra dapat ditumbangkan, Baitulmuqaddis dibebaskan dari Rom dan Masjid Al Aqsa dibangunkan. Setelah Umar membandingkan kalendar tersebut dengan kalendar-kalendar Persia dan Romawi, didapati bahawa kalendar ini ternyata lebih baik. Maka dengan itu Umar mengisytiharkan Kalendar Tahun Hijrah adalah Kalendar / Taqwim Islam yang rasmi.

Di hari yg penuh bermakna nie sya nak hijrahkn seluruh jiwa raga kepada org yg tak berapa baik kepda lebih baik...semoga Allah bantu sya dlm meneruskan perjuangan dakwah dan tarbiyah dibumi ini...Allahuakbar....


MAAL HIJRAH

Maal Hijrah menyingkap sejarah
kisah perpindahan nabi Muhamad
dari kota mekah menuju ke kota madinah
untuk menyelamatkan islam dari ditindas

Ditengah malam rasul berjalan
Bersama abu bakar menjadi teman
Didalam gua thur mereka bersembunyi
Musuh mencarinya tiada berjumpa

Tiba di madinah disambut dengan meriah
Seluruh mukmin bersyukur dan gembira
Selamatlah islam dari ditindas..



salam ikhlas dariku~
sharif

Saturday, December 12, 2009

CARA DAKWAH BERKESAN


salam~

uhh..bru jer balik dari penang...dan terus ke melaka sbb ada exhibition SDSI anjuran kerajaan negeri melaka..kat sana ada mcm2 industri kecil...yg berbentuk perniagaan...uhh byk2 ssh nak tgk..tapi best..hurm dan dlm byk2 tu dpt lihat pelbagai ragam manusia...Dj hot fm pn ada...ishh2 meriahkn...manusia mmpunyai byk ragam...*especially aku ni..kdg2 tu x pasti mana yg betul..dan mana yg slh...dan yg slh tulah, ramai org ikut...*termasuk diri nie...huhu mcm mana nak berubah!!!
huuh...dan 1 lagi manusia nie...suka sgt ambil berat pasal org lain...cthnya: cerita gosipla, fitnahlah, mengumpatlah, katakn org nie lah kata kat org tulah, pdahal diri nyer 2 kali 5 jer...tapi dier org yg tak sedar....huhhh sya mula hairan...kdg2 ada anak umpat pasal ayah, ada menantu umpat at0k...huhu dunia2...mgkin mereka rasa apa yg mereka ckp tu bkn umpatan..hanya tuhan yg tahu...semua nie angkara manusia yg tidak berpegang teguh dgn apa yg Al-quraan bawa..dan sunnah nabi itu sendiri...

*golongan nie setakat ini paling aku benci...dan menyampah...dan rasa tertekan...

Ada golongan sibuk dengan kesalahan orang
Seolah - olah mereka wira agama
konon hendak membersihkan agama dari noda
Dan sebenarnya berlakon di depan manusia bukan hidup realitinya

dipetik pda sebuah lagu nasyid

uhh..bila bercakap dgn org merekalah yg paling lantang bersuara...membantah nie tak betullah, dan kadang2 smapaikn imam masjidil haram pn salah..

kawan2...jangnlah sangka diri saya nie baik sgt...kerana diri ini cuba utk menjadi yg terbaik...sebarang kritikan akan kuterima asalkn akidah terjaga...pernah ustaz saya mengatakn dulu..sebelum kita menasihati org lain, nasihatilah diri kita dulu..barulah nasihat itu dapat org lain amalkan...dan jadikan panduan dalam hidup...cara berdakwah yg berkesan...cthnya: klu muslimah ingin menasihati muslimah lain yg tidak memakai tudung, jadi hndaklah..muslimah itu memakai tudung dulu...kemudian barulah menyeru...org lain utk memakai tudung..barulah berkesan...

jadi yg penting selamatkanlah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka....wallahualam

salam ikhlas dariku~
sharif



Kenangan Noda DEMO version

Wednesday, December 2, 2009

DISEMBER 2009 UPDATE

DISEMBER 2009

4hb - Finish final exam
5hb - ke penang (cuti-cuti)
7hb - subang Jaya (hometown)
15hb - Recording lgu Maal Hijrah
18hb - mastering lgu Kenangan Noda
19hb - show the melaka + family day
23hb- arrange lgu teman
25hb- recording lagu rakan masjid
28hb- publish kompilasi lagu under MSI records

sebarang petanyaan untuk persembahan disekitar Kuala lumpur, blh emelkn ke mshariffuddin@gmail.com

syukran~