Saturday, December 12, 2009

CARA DAKWAH BERKESAN


salam~

uhh..bru jer balik dari penang...dan terus ke melaka sbb ada exhibition SDSI anjuran kerajaan negeri melaka..kat sana ada mcm2 industri kecil...yg berbentuk perniagaan...uhh byk2 ssh nak tgk..tapi best..hurm dan dlm byk2 tu dpt lihat pelbagai ragam manusia...Dj hot fm pn ada...ishh2 meriahkn...manusia mmpunyai byk ragam...*especially aku ni..kdg2 tu x pasti mana yg betul..dan mana yg slh...dan yg slh tulah, ramai org ikut...*termasuk diri nie...huhu mcm mana nak berubah!!!
huuh...dan 1 lagi manusia nie...suka sgt ambil berat pasal org lain...cthnya: cerita gosipla, fitnahlah, mengumpatlah, katakn org nie lah kata kat org tulah, pdahal diri nyer 2 kali 5 jer...tapi dier org yg tak sedar....huhhh sya mula hairan...kdg2 ada anak umpat pasal ayah, ada menantu umpat at0k...huhu dunia2...mgkin mereka rasa apa yg mereka ckp tu bkn umpatan..hanya tuhan yg tahu...semua nie angkara manusia yg tidak berpegang teguh dgn apa yg Al-quraan bawa..dan sunnah nabi itu sendiri...

*golongan nie setakat ini paling aku benci...dan menyampah...dan rasa tertekan...

Ada golongan sibuk dengan kesalahan orang
Seolah - olah mereka wira agama
konon hendak membersihkan agama dari noda
Dan sebenarnya berlakon di depan manusia bukan hidup realitinya

dipetik pda sebuah lagu nasyid

uhh..bila bercakap dgn org merekalah yg paling lantang bersuara...membantah nie tak betullah, dan kadang2 smapaikn imam masjidil haram pn salah..

kawan2...jangnlah sangka diri saya nie baik sgt...kerana diri ini cuba utk menjadi yg terbaik...sebarang kritikan akan kuterima asalkn akidah terjaga...pernah ustaz saya mengatakn dulu..sebelum kita menasihati org lain, nasihatilah diri kita dulu..barulah nasihat itu dapat org lain amalkan...dan jadikan panduan dalam hidup...cara berdakwah yg berkesan...cthnya: klu muslimah ingin menasihati muslimah lain yg tidak memakai tudung, jadi hndaklah..muslimah itu memakai tudung dulu...kemudian barulah menyeru...org lain utk memakai tudung..barulah berkesan...

jadi yg penting selamatkanlah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka....wallahualam

salam ikhlas dariku~
sharif



No comments: