Tuesday, March 30, 2010

Muwasafat Tarbiyah

salam
dah berapa hari blog nie dipenuhi dgn cerita cinta.jadi hari nie nak ajak semua kenali apa itu cinta sebenar jom..kite tgk cinta sebenar itu...

1. Salimul Aqidah

Aqidah yang bersih (salimul aqidah) merupakan sesuatu yang harus ada pada setiap muslim. Dengan aqidah yang bersih, seorang muslim akan memiliki ikatan yang kuat kepada Allah Swt dan dengan ikatan yang kuat itu dia tidak akan menyimpang dari jalan dan ketentuan- ketentuan-Nya. Dengan kebersihan dan kemantapan aqidah, seorang muslim akan menyerahkan segala perbuatannya kepada Allah sebagaimana firman-Nya yang artinya: ‘Sesungguhnya shalatku, ibadahku, hidup dan matiku, semua bagi Allah Tuhan semesta alam’ (QS 6:162). Karena memiliki aqidah yang salim merupakan sesuatu yang amat penting, maka dalam da’wahnya kepada para sahabat di Makkah, Rasulullah Saw mengutamakan pembinaan aqidah, iman atau tauhid.

2. Shahihul Ibadah

Ibadah yang benar (shahihul ibadah) merupakan salah satu perintah Rasul Saw yang penting, dalam satu haditsnya; beliau menyatakan: ’shalatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku shalat.’ Dari ungkapan ini maka dapat disimpulkan bahwa dalam melaksanakan setiap peribadatan haruslah merujuk kepada sunnah Rasul Saw yang berarti tidak boleh ada unsur penambahan atau pengurangan.

3. Matinul Khuluq

Akhlak yang kokoh (matinul khuluq) atau akhlak yang mulia merupakan sikap dan prilaku yang harus dimiliki oleh setkal muslim, baik dalam hubungannya kepada Allah maupun dengan makhluk-makhluk-Nya. Dengan akhlak yang mulia, manusia akan bahagia dalam hidupnya, baik di dunia apalagi di akhirat. Karena begitu penting memiliki akhlak yang mulia bagi umat manusia, maka Rasulullah Saw diutus untuk memperbaiki akhlak dan beliau sendiri telah mencontohkan kepada kita akhlaknya yang agung sehingga diabadikan oleh Allah di dalam Al- Qur’an, Allah berfirman yang artinya: ‘Dan sesungguhnya kamu benar- benar memiliki akhlak yang agung’ (QS 68:4).

4. Qowiyyul Jismi

Kekuatan jasmani (qowiyyul jismi) merupakan salah satu sisi pribadi muslim yang harus ada. Kekuatan jasmani berarti seorang muslim memiliki daya tahan tubuh sehingga dapat melaksanakan ajaran Islam secara optimal dengan fisiknya yang kuat. Shalat, puasa, zakat dan haji merupakan amalan di dalam Islam yang harus dilaksanakan dengan fisik yang sehat atau kuat, apalagi perang di jalan Allah dan bentuk- bentuk perjuangan lainnya. Oleh karena itu, kesehatan jasmani harus mendapat perhatian seorang muslim dan pencegahan dari penyakit jauh lebih utama daripada pengobatan. Meskipun demikian, sakit tetap kita anggap sebagai sesuatu yang wajar bila hal itu kadang-kadang terjadi, dan jangan sampai seorang muslim sakit-sakitan. Karena kekuatan jasmani juga termasuk yang penting, maka Rasulullah Saw bersabda yang artinya: ‘Mu’min yang kuat lebih aku cintai daripada mu’min yang lemah’ (HR. Muslim).

5. Mutsaqqoful Fikri

Intelek dalam berpikir (mutsaqqoful fikri) merupakan salah satu sisi pribadi muslim yang penting. Karena itu salah satu sifat Rasul adalah fatonah (cerdas) dan Al-Qur’an banyak mengungkap ayat-ayat yang merangsang manusia antuk berpikir, misalnya firman Allah yang artinya: Mereka bertanya kepadamu tentang, khamar dan judi. Katakanlah: ‘pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya.’ Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: ‘Yang lebih dari keperluan.’ Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berpikir (QS 2:219). Di dalam Islam, tidak ada satupun perbuatan yang harus kita lakukan, kecuali harus dimulai dengan aktivitas berpikir. Karenanya seorang muslim harus memiliki wawasan keislaman dan keilmuan yang luas. Bisa kita bayangkan, betapa bahayanya suatu perbuatan tanpa mendapatka pertimbangan pemikiran secara matang terlebih dahulu. Oleh karena itu Allah mempertanyakan kepada kita tentang tingkatan intelektualitas seseorang sebagaimana firman-Nya yang artinya: Katakanlah:samakah orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui, sesungguhnya orang-orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran (QS 39:9).

6. Mujahadatun Linafsihi

Berjuang melawan hawa nafsu (mujahadatun linafsihi) merupakan salah satu kepribadian yang harus ada pada diri seorang muslim, karena setiap manusia memiliki kecenderungan pada yang baik dan yang buruk. Melaksanakan kecenderungan pada yang baik dan menghindari yang buruk amat menuntut adanya kesungguhan dan kesungguhan itu akan ada manakala seseorang berjuang dalam melawan hawa nafsu. Oleh karena itu hawa nafsu yang ada pada setkal diri manusia harus diupayakan tunduk pada ajaran Islam, Rasulullah Saw bersabda yang artinya: Tidak beragmana seseorang dari kamu sehingga ia menjadikan hawa nafsunya mengikuti apa yang aku bawa (ajaran islam) (HR. Hakim).

7. Harishun ‘ala Waqtihi

Pandai menjaga waktu (harishun ala waqtihi) merupakan faktor penting bagi manusia. Hal ini karena waktu itu sendiri mendapat perhatian yang begitu besar dari Allah dan Rasul-Nya. Allah Swt banyak bersumpah di dalam Al-Qur’an dengan menyebut nama waktu seperti wal fajri, wad dhuha, wal asri, wallaili dan sebagainya. Allah Swt memberikan waktu kepada manusia dalam jumlah yang sama setiap, Yakni 24 jam sehari semalam. Dari waktu yang 24 jam itu, ada manusia yang beruntung dan tak sedikit manusia yang rugi. Karena itu tepat sebuah semboyan yang menyatakan:

‘Lebih baik kehilangan jam daripada kehilangan waktu.’ Waktu merupakan sesuatu yang cepat berlalu dan tidak akan pernah kembali lagi. Oleh karena itu setiap muslim amat dituntut untuk memanaj waktunya dengan baik, sehingga waktu dapat berlalu dengan penggunaan yang efektif, tak ada yang sia-sia. Maka diantara yang disinggung oleh Nabi Saw adalah memanfaatkan momentum lima perkara sebelum datang lima perkara, yakni waktu hidup sebelum mati, sehat sebelum sakit, muda sebelum tua, senggang sebelum sibuk dan kaya sebelum miskin.

8. Munazhzhamun fi Syu’unihi

Teratur dalam suatu urusan (munzhzhamun fi syuunihi) termasuk kepribadian seorang muslim yang ditekankan oleh Al-Qur’an maupun sunnah. Oleh karena itu dalam hukum Islam, baik yang terkait dengan masalah ubudiyah maupun muamalah harus diselesaikan dan dilaksanakan dengan baik. Ketika suatu urusan ditangani secara bersama-sama, maka diharuskan bekerjasama dengan baik sehingga Allah menjadi cinta kepadanya. Dengan kata lain, suatu udusán dikerjakan secara profesional, sehingga apapun yang dikerjakannya, profesionalisme selalu mendapat perhatian darinya. Bersungguh-sungguh, bersemangat dan berkorban, adanya kontinyuitas dan berbasih ilmu pengetahuan merupakan diantara yang mendapat perhatian secara serius dalam menunaikan tugas-tugasnya.

9. Qodirun ‘alal Kasbi

Memiliki kemampuan usaha sendiri atau yang juga disebut dengan mandiri (qodirun alal kasbi) merupakan ciri lain yang harus ada pada seorang muslim. Ini merupakan sesuatu yang amat diperlukan. Mempertahankan kebenaran dan berjuang menegakkannya baru bisa dilaksanakan manakala seseorang memiliki kemandirian, terutama dari segi ekonomi. Tak sedikit seseorang mengorbankan prinsip yang telah dianutnya karena tidak memiliki kemandirian dari segi ekonomi. Karena itu pribadi muslim tidaklah mesti miskin, seorang muslim boleh saja kaya raya bahkan memang harus kaya agar dia bisa menunaikan haji dan umroh, zakat, infaq, shadaqah, dan mempersiapkan masa depan yang baik. Oleh karena itu perintah mencari nafkah amat banyak di dalam Al-Qur’an maupun hadits dan hal itu memilik keutamaan yang sangat tinggi. Dalam kaitan menciptakan kemandirian inilah seorang muslim amat dituntut memiliki keahlian apa saja yang baik, agar dengan keahliannya itu menjadi sebab baginya mendapat rizki dari Allah Swt, karena rizki yang telah Allah sediakan harus diambil dan mengambilnya memerlukan skill atau ketrampilan.

10. Naafi’un Lighoirihi

Bermanfaat bagi orang lain (nafi’un lighoirihi) merupakan sebuah tuntutan kepada setiap muslim. Manfaat yang dimaksud tentu saja manfaat yang baik sehingga dimanapun dia berada, orang disekitarnya merasakan keberadaannya karena bermanfaat besar. Maka jangan sampai seorang muslim adanya tidak menggenapkan dan tidak adanya tirák mengganjilkan. Ini berarti setiap muslim itu harus selalu berpikir, mempersiapkan dirinya dan berupaya semaksimal untuk bisa bermanfaat dalam hal-hal tertentu sehingga jangan sampai seorang muslim itu tidak bisa mengambil peran yang baik dalam masyarakatnya. Dalam kaitan inilah, Rasulullah saw bersabda yang artinya: sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain (HR. Qudhy dari Jabir). Demikian secara umum profil seorang muslim yang disebutkan dalam Al-Qur’an dan hadits, sesuatu yang perlu kita standarisasikan pada diri kita masing-masing.


ia tepat sekali, cinta kepada Allah itu lebih dari segalanya, jadi utk kita mencintai Allah marilah sama2 kita cinta diri dgn mengamalkan prinsip muwasafat tarbiyah..jom tgk kita nie dah capai berapa ciri dlm muwasafat tarbiyah..renung2kan~

ikhlas dariku~

sharif


Sunday, March 28, 2010

JANGAN MENCARI TERLALU “SEMPURNA”

Jika kamu memancing ikan……
Setelah ikan itu terlekat di mata kail……
Hendaklah kamu mengambil ikan itu……
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula kedalam air begitu sahaja…….
Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya……
Ketajaman mata kail kamu & mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup……

Begitulah juga……

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang ……
Setelah ia mulai MENYAYANGI kamu……
Hendaklah kamu MENJAGA hatinya……
Janganlah sesekali kamu terus MENINGGALKANNYA begitu saja……
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu……
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia masih mengingati kamu……

Jika kamu MENADAH air biarlah berpada……
Jangan terlalu berharap pada takungannya dan menganggap ia begitu teguh……
Cukuplah sekadar untuk KEPERLUANMU sahaja……
Kerana apabila ia mulai RETAK ….tidak sukar untuk kamu menampal dan memperbaikinya semula……
Dan bukannya terus dibuang begitu sahaja……

Begitulah juga……

Jika kamu sedang memiliki seseorang…. TERIMALAH dia seadanya……
Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan mengganggapkan dia begitu istimewa……
Anggaplah dia manusia biasa……
Kerana apabila dia melakukan KESILAPAN …. tidaklah sukar untuk kamu MEMAAFKANNYA dan MEMBOLEHKAN hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhir hayat
Dan bukannya MENGHUKUMNYA dan MENINGGALKAN dia begitu sahaja kerana kamu merasa terlalu kecewa dengan sikapnya
Lalu semuanya akan menjadi TERHENTI begitu sahaja……


Jika kamu MEMILIKI sepinggan nasi……
Yang kamu pasti baik untuk diri kamu……
Yang MENGENYANGKAN dan BERKHASIAT ……
Mengapa kamu berlengah lagi? Cuba mencari makanan yang lain……
Kerana terlalu ingin mengejar KELAZATAN ……
Kelak, nasi itu akan BASI sendiri dan kamu sudah tidak boleh menikmatinya lagi……
Kamu akan MENYESAL ……

Begitulah juga……

Jika kamu telah bertemu dengan seorang INSAN ……
Yang kamu pasti boleh membawa KEBAIKAN kepada dirimu……
MENYAYANGIMU …. MENGASIHIMU ….dan MENCINTAIMU ….
Mengapa kamu berlengah lagi?
Cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain……
Terlalu mengejar KESEMPURNAAN ……
Kelak, dia akan BERJAUH HATI dan kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain……
Kamu juga yg akan MENYESAL dan tidak ada gunanya lagi……

Oleh itu janganlah kita terlalu mengejar KESEMPURNAAN kerana ia bukanlah faktor utama KEBAHAGIAAN yang sempurna, sedangkan jika kita boleh memaafkan KESILAPAN orang yang kita sayang dan akur dengan KELEMAHANNYA sebagai manusia biasa serta BERSYUKUR dengan apa yang kita sudah MILIKI …kita akan BAHAGIA, BAHAGIA dan terus BAHAGIA …itu lebih BERMAKNA !

“Begitu hidup ini tiada yang abadi yg patah Kan tumbuh yang hilang Kan berganti, namun yang berganti tidak mungkin sama seperti yang hilang”


Saturday, March 27, 2010

Kawan Muslimat



hari nie nak cita dgn anda semua tentang 1 kisah seorang kwn...sya ada seorang kwn namanya fatima azzahra..fatima azzahra nie sgt baik..blh kata ada ciri2 wanita solehah la...sya mula2 mmg tak kenal pn fatima azzahra nie...secara tiba2 1 hari nie, kami selalu ym n sebagainya..seolah-olah mcm sudah lama kenal..kdg2 tu selalu melawakla, gaduh, n sebagainya..tiba2 1 hari nie, azzahra nie cerita dgn ngan sya tentang perasaan dia...klu ikutkan sya mmg dah tau dah...sbb kwn kepada azzahra nie yg bgtaw..sblom tu...tp pda ketika itu sya ingatkan kwn dier nie melawak jer~ then, bila azzahra ckp begitu sya amik keputusan utk tidak bls msg dier...kebetulan pda hari berkenaan sya ada final exam..jd sya amik keputusan utk diam seketika n fokus final exam~

bila habis jer paper final exam terus sya bls msg azzahra, dgn 1 surat: konteks nya di rahsiakn..tp kami masih berkawan mcm biasa..tetiba 1 hari nie kami berselisih pendapat, tentang 1 program..terus selepas itu kami tidak lg contact...jadi tak tahulah apa msalah sebenar...adakah sya bersalah? hurm, wallahualam..jadi selepas itu sya terus minta maaf kepada azzahra..kerana takut ada2 apa yg menyinggung perasaan dia..jwbnya dia mmg tersentuh dgn kata2 sya...mgkin tu mmg slh sya...sya tak kisah~ jadi sya amik keputusan utk tidak lg menghubungi azzahra...jd sya sengaja buang semua emel adress, ym, no phone azzahra ..mgkin nie jln penyelesaian terbaik...wallahualam~

tp sejak akhir2 nie, sya rsa berslah jer kepada azzahra nie, tak tau plk sbbnya ..ntah klu tgk muka dier pn tak berani..apatah lg berckp..apalh msalah sebenarnya yer...setelah muhasabah, sbnrnya mmg tak de apa2 pn nak di kesali..kerana semua tu mgkin perasaan sendiiri kot..jadi sya cuba sedaya upaya utk lupakan semuanya tentang kami..seolah tiada apa yg berlaku...begitulah kisah kwn sya~ sya harap azzahra tak marah...biar 1 dunia tahu apa dlm hati saya...

siapa yg bersalah????

~sekadar salin dan tampal~

Thursday, March 25, 2010

Terkesan Jiwa Aku

jom baca~

Sebuah hadis yang sangat memberi kesan kepada jiwa, sejak dahulu lagi, iaitu :-

إن أول الناس يقضى يوم القيامة عليه رجل استشهد, فأُتي به فعرفه نعمه فعرفها, قال: فما عمِلتَ فيها؟ قال: قاتلت فيك حتى استشهدت, قال: كذبت, ولكنك قاتلت لأن يقال: جريء, فقد قيل, ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار. ورجل تعلم العلم وعلّمه, وقرأ القرآن, فأتي به فعرفه نعمه فعرفها, قال: فما عملت فيها؟ قال: تعلمت العلم وعلّمته, وقرأت فيك القرآن, قال: كذبت, ولكنك تعلمت العلم ليقال: عالم, وقرأت القرآن ليقال: هو قارئ, فقد قيل, ثم أمر به فسحب على وجهه حتى ألقي في النار. ورجل وسّع الله عليه, وأعطاه من أصناف المال كله, فأتي به فعرفه نعمه فعرفها, قال: فما عملت فيها؟ قال: ما تركت من سبيل تحبّ أن ينفق فيها إلا أنفقت فيها لك, قال: كذبت, ولكنك فعلت ليقال: هو جواد, فقد قيل, ثم أمر به فسحب على وجهه, ثم ألقي في النار

Maksudnya (ringkasan terjemahan) :

Antara yang terawal diadili di hari qiyamat kelak adalah mereka yang mati syahid. Kemudian ditanya kepada mereka : Apakah yang kamu telah perbuat (amalan di dunia dahulu)?

Jawabnya : Aku telah berjuang untukMu (wahai Allah) sehingga mati syahid

Dibalas : Kamu berbohong, tetapi kamu berjuang untuk digelar "SANG BERANI"

maka dikatakan, telah ditarik semula amalannya dan dicampakkan ke mukanya dan dilontarkan dia ke dalam neraka.

Ditanyakan kepada (orang kedua) : Apakah yang kamu telah perbuat (amalan di dunia dahulu)?

Jawabnya : "Aku mempelajari ilmu, mengajarkannya dan membacakan keranaMu Al-Quran"

Dijawab semula : Kamu berbohong, kamu mempelajari ilmu agar kamu boleh digelar ‘ALIM, kamu membaca Al-Quran agar digelar "QARI"

maka dikatakan, telah ditarik semula amalannya dan dicampakkan ke mukanya dan dilontarkan dia ke dalam neraka.

Ditanyakan kepada (orang ketiga) : Apakah yang kamu telah perbuat (amalan di dunia dahulu)?

Jawabnya : "Tidak aku sesuatu yang engkau sukai untukku dermakannya kecuali telah aku dermakannya keranaMu"

Dijawab semula : "Kamu berbohong kamu mendermakannya agar kamu digelar "DERWAMAN"

maka dikatakan kepada Malaikat, lalu telah ditarik semula amalannya dan dicampakkan ke mukanya dan dilontarkan dia ke dalam neraka ( Riwayat Muslim, no 3527, Kitab al-Imarah)

MSI Studio

bakal studio klu di renovate mcm nie la kot, huhu~


Wednesday, March 24, 2010

Ahli Fiqh

salam
tahukah anda semua bahwa adanya golongan ahli fiqh.siapakah mereka? hai nie nak kongsi sikit..jom~

Siapakah ahli-ahli Fiqh?


Ahli-ahli fiqh bermaksud orang yang pakar dalam Fiqh. Di dalam bahasa Arab ia dinamakan sebagai al-Faqih atau jamaknya al-Fuqahak. Di kalangan Fuqahak atau ahli-ahli Fiqh ada yang mengeluarkan pandangan sendiri tanpa terikat dengan mana-mana ahli Fiqh yang lain sama ada yang hidup sebelum atau sezaman dengan mereka. Mereka mencipta atau mengasaskan usul-usul atau kaedah-kaedah untuk mengeluarkan hukum dari al-Quran dan as-Sunnah dan berijtihad dengan kemampuan sendiri tanpa terikat dengan Faqih atau ahli Fiqh yang lain. Mereka dinamakan sebagai Mujtahid Mustaqil iaitu orang yang mempunyai kemampuan berijtihad secara berdikari. Bilangan mereka adalah sedikit.

Ada di kalangan Fuqahak (ahli-ahli Fiqh) yang menjadi murid atau pengikut kepada Mujtahid Mustaqil di atas. Mereka memiliki kemampuan untuk berijtihad, namun ijtihad mereka tidaklah bebas, sebaliknya terikat dengan usul atau kaedah yang diasaskan oleh guru mereka atau tokoh Mujtahid sebelum mereka. Mereka dinamakan Mujtahid Muntasib atau Mujtahid Mazhab. Fuqahak atau ahli-ahli Fiqh dari jenis ini adalah yang terbanyak. Malah selepas kemunculan Imam-Imam Mazhab yang empat iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Malik, Imam Syafiie dan Imam Ahmad, hampir keseluruhan Fuqahak adalah menjadi pengikut salah satu dari empat mazhab tersebut. Mereka dikenali sebagai Fuqahak Mazhab atau ulamak-ulamak mazhab.

Siapakah contoh ahli Fiqh yang mencapai darjat mujtahid mustaqil?

Contoh mereka ialah;
1. Imam Abu Hanifah (an-Nu’man bin Tsabit al-Kufi); meninggal tahun 150 Hijrah.
2. Imam al-Auza’ie (‘Abdurrahman bin Muhammad); meninggal tahun 157 Hijrah.
3. Imam Sufyan as-Sauri (Sufyan bin Sa’id); meninggal tahun 161 Hijrah.
4. Imam al-Laith bin Sa’ad; meninggal tahun 175 Hijrah.
5. Imam Malik bin Anas; meninggal tahun 179 Hijrah.
6. Imam as-Syafi’ie (Muhammad bin Idris); meninggal tahun 204 Hijrah.
7. Imam Ahmad bin Hanbal; meninggal tahun 241 Hijrah.
8. Imam Daud az-Zahiri (Daud bin ‘Ali); meninggal tahun 270 Hijrah.
9. Ibnu Jarir at-Tabari (Muhammad bin Jarir); meninggal tahun 310 Hijrah.

Siapakah contoh ahli-ahli Fiqh yang menjadi mujtahid Mazhab?

Contoh mereka;
1. Imam Abu Yusuf; meninggal tahun 182 Hijrah (mujtahid mazhab Abu Hanifah)
2. Muhammad bin al-Hasan as-Syaibani; meninggal tahun 187 Hijrah (mujtahid mazhab Abu Hanifah)
3. Ismail bin Yahya bin Ismail al-Muzani; meninggal 264 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Syafi’ie)
4. Ar-Rabi’ bin Sulaiman al-Muradi; meninggal 270 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Syafi’ie)
5. Yusuf bin Yahya al-Buwaithi; meninggal 231 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Syafi’ie)
6. Ibnu al-Qasim; meninggal tahun 191 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Malik)
7. Imam Sahnun (‘Abdussalam bin Sa’id at-Tanukhi); meninggal tahun 204 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Malik).
8. Imam Abu Thalib (Ahmad bin Hamid al-Misykani); meninggal tahun 244 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Ahmad)
9. al-Qadhi ‘Abu Ya’la (Muhammad bin al-Husain); meninggal tahun 458 Hijrah (mujtahid mazhab Imam Ahmad).
10. Imam Ibnu Hazm al-Andalusi; meninggal tahun 456 Hijrah (mujtahid mazhab az-Zahiri).

mereka ini merupakan Ulamak, yg telah memberi byk ilmu fekah terhadap kita dari bersuci hinggalah ke faraid( pewarisan).Untuk mengetahui lebih lanjut blh serch kat google atau blh baca tafsir kitab fiqh dan rujuk dgn ustaz anda semua yer~ wallahualam..


Saturday, March 20, 2010

Adakah itu?




Ya Allah..

hari ini, aku merindui seseorang, tapi ya Allah perasaan itu kian pudar setelah beberapa kali aku mendekatkan diri padamu. Adakah itu satu petunjuk bahawa engkau menjaga diri ku? ya Allah bila ku teringatkan senyumannya ya Allah, aku mula rasa bimbang akan diriku. Adakah itu satu petanda bahawa engkau menjaga diri ku? ya Allah bila aku menulis surat kepadanya ya Allah, aku mula rasakan yg kami berdua memang tiada jodoh. Adakah itu satu petanda bahawa engkau menjaga diriku?

Ya Allah bila mana aku mula rasa jatuh cinta kepadanya, aku mula rasakan yg kami berdua takkan kekal lama. Adakah ini satu petanda bahawa engkau menjaga diriku? Ya Allah, bilamana hati ini sering teringat padanya, hati ini terus teringat kepada mu. Adakah ini satu petanda bahawa engkau menjaga diriku? ya Allah, bila mana aku tidak mahu ingat padanya, terus ku delete semua maklumat tentang dirinya. Adakah ini satu petanda bahawa engkau menjaga diriku? ya Allah, bila aku menjauhkan diri darinya, dia semakin dekat padaku. Adakah ini satu petanda bahawa engkau menjaga diriku? ya Allah, aku sudah penat dgn semua permainan cinta ini. Adakah itu satu petanda bahawa engkau menjaga diriku?

Ya Allah, hati ini sering rsa sedih dengan situasi ini. Adakah ini satu petanda bahawa engkau menjaga diriku? ya Allah, perasan ini semakin ku elak semakin ia mendatang. Adakah ini satu petanda bahawa engkau menjaga diriku?

aku sedar ya Allah cintaku sesama insan mudah digoyah oleh hawa nafsu semata..ya Allah hari ini aku sedar betapa cintaku terhadap mu lebih abadi yaAllah..oleh itu ya Allah tunjukkanlah aku jalan menuju cinta mu ya Allah..ya Allah..subahanaAllah

Ya Allah sekiranya inilah takdirnya, tunjukkanlah jalan ya Allah.subahanAllah, subahanaAllah, ya Allah aku dah tak snggup berada dlm keadaan begini ya Allah. tunjukkanlah aku ya Allah..

Ya Allah, Align Center
Aku berdoa untuk seorang wanita, yang akan menjadi sebahagian dari hidupku.
Seorang wanita yang sungguh mencintaiMU lebih dari segala sesuatu.
Seorang wanita yang akan meletakkanku pada posisi kedua di hatinya setelah Engkau.
Seorang wanita yang hidup bukan untuk dirinya sendiri tetapi untukMU.
Seorang wanita yang mempunyai sebuah hati yang sungguh mencintai dan haus akan Engkau
dan memiliki keinginan untuk menauladani sifat-sifat Agung-Mu.

Ya Rabbi,
Demi cintaMu,
Kurniakanlah aku
Seorang wanita yang mengetahui bagi siapa dan untuk apa ia hidup,
sehingga hidupnya tidaklah sia-sia.
Seorang wanita yang memiliki hati yang bijak bukan hanya sekedar otak yang cerdas.
Seorang wanita yang tidak hanya mencintaiku tetapi juga menghormati aku.
Seorang wanita yang tidak hanya memujaku tetapi dapat juga menasehati ketika aku berbuat salah.
Seorang wanita yang mencintaiku bukan karena rupa parasku tetapi karena hatiku.
Seorang wanita yang dapat menjadi sahabat terbaikku dalam tiap waktu dan situasi.
Seorang wanita yang dapat membuatku merasa sebagai seorang lelaki ketika berada disebelahnya.
Seorang wanita yang memerlukan dukunganku sebagai peneguhnya.
Seorang wanita yang memerlukan doaku untuk kehidupannya.
Seorang wanita yang memerlukan senyumanku untuk mengatasi kesedihannya.
Seorang wanita yang memerlukan diriku untuk membuat hidupnya menjadi sempurna.

Dan aku juga meminta padaMu Ya Rahim...

Mudahkanlah aku menjadi seorang lelaki yang dapat membuat wanita itu bangga.
Berikan aku sebuah hati yang sungguh mencintaiMU,
sehingga aku dapat mencintainya dengan cintaMU,
bukan mencintainya dengan sekedar cintaku.
Berikanlah SifatMU yang lembut sehingga rupa parasku datang dariMU bukan dari luar diriku.
Berilah aku tanganMU sehingga aku selalu mampu berdoa untuknya.
Berikanlah aku penglihatanMU sehingga aku dapat melihat banyak hal baik dalam dirinya
dan bukan hal buruk saja.
Berikan aku mulutMU yang penuh dengan kata-kata kebijaksanaanMU
dan pemberi semangat, sehingga aku dapat mendukungnya setiap hari,
dan aku dapat tersenyum padanya setiap pagi.
Dan bilamana akhirnya kami akan bertemu, aku berharap kami berdua dapat mengatakaan
"Betapa besarnya Engkau kerana telah memberikan kepadaku seseorang yang dapat membuat hidupku menjadi sempurna".
Aku mengetahui bahwa Engkau menginginkan kami bertemu pada waktu yang tepat
dan Engkau akan membuat segala sesuatunya indah pada waktu yang Kautentukan.
Amin...

ikhlas dariku
sharif


Thursday, March 18, 2010

Sahabat Chemyjan09

salam/ hi everyone
kepada ahli chemyjan09,utk lagu tema bagi family day telah pn siap..dan bakal menjadi lagu tema utk chemyjan09..insyaAllah

SAHABAT

susunan semula: sharif
Lagu: Hawary
Lirik: Hawary

pertemuan telah ditakdirkan
antara kita tidak pernah dirancangkan
manalah takdir hendak dilawan
semuanya ketentuan tuhan.

wahai sahabat
sematkan semua kenangan
yg telah bersama-sama kita lalui
suka dan duka memburu impian
moga teguhnya ikatan ini.


chorus#
sahabat
yg amat kukasihi
susah senang kau disampingku
kehadiran dikau disisi
mengubat sepi dihatiku

wahai sahabat
sematkan semua kenangan
yg telah bersama-sama kita lalui
suka dan duka memburu impian
moga teguhnya ikatan ini.

chorus#
sahabat
yg amat kucintai
susah senang kau disampingku
walau kini hilang dimata
namun kau tetap hatiku

oo..
sahabat bertuahnya kurasa
mendapat teman sepertimu
membimbing menasihatiku
hanya satu dlm beribu..

chorus#
sahabat
yg amat kucintai susah senang
kau disampingku
walau kini hilang dimata
namun kau tetap dihatiku

namun kini
hanyalah tinggal kenangan
pertemuan kita diambang perpisahan
kemesraan bermekar di akhir perkenalan
sayu menitis kan air mataku..

Wednesday, March 17, 2010

Insyirah

Hari-hari berlalu yang dilewati seakan sudah bertahun lamanya, namun
yang perlu diakui ialah ianya baru beberapa minggu lalu. Iya, hanya
beberapa minggu lalu. Berita itu aku sambut dengan hati yang
diusahakan untuk berlapang dada. Benar, aku berusaha berlapang dada.
Terkadang, terasa nusrah Ilahi begitu hampir saat kita benar-benar
berada di tepi tebing, tunggu saat untuk menjunam jatuh ke dalam
gaung. Maha Suci Allah yang mengangkat aku, meletakkan aku kembali di
jalan tarbiyyah dan terus memimpin untukku melangkah dengan tabah.


Aku hanya seorang Insyirah. Tiada kelebihan yang teristimewa, tidak
juga punya apa-apa yang begitu menonjol. Jalan ku juga dua kaki, lihat
ku juga menggunakan mata, sama seperti manusia lain yang menumpang di
bumi Allah ini. Aku tidak buta, tidak juga tuli mahupun bisu. Aku bisa
melihat dengan sepasang mata pinjaman Allah, aku bisa mendengar dengan
sepasang telinga pinjaman Allah juga aku bisa bercakap dengan lidahku
yang lembut tidak bertulang. Sama seperti manusia lain.


Aku bukan seperti bondanya Syeikh Qadir al-Jailani, aku juga tidak
sehebat srikandi Sayyidah Khadijah dalam berbakti, aku bukan sebaik
Sayyidah Fatimah yang setia menjadi pengiring ayahanda dalam setiap
langkah perjuangan memartabatkan Islam. Aku hanya seorang Insyirah
yang sedang mengembara di bumi Tuhan, jalanku kelak juga sama...
Negeri Barzakh, insya Allah. Destinasi aku juga sama seperti kalian,
Negeri Abadi. Tiada keraguan dalam perkara ini.


Sejak dari hari istimewa tersebut, ramai sahabiah yang memuji wajahku
berseri dan mereka yakin benar aku sudah dikhitbah apabila melihat
kedua tangan ku memakai cincin di jari manis. Aku hanya tersenyum,
tidak mengiyakan dan tidak pula menidakkan. Diam ku bukan membuka
pintu-pintu soalan yang maha banyak, tetapi diam ku kerana aku belum
mampu memperkenalkan insan itu. Sehingga kini, aku tetap setia dalam
penantian.


Ibu bertanyakan soalan yang sewajarnya aku jawab dengan penuh tatasusila.


"Hari menikah nanti nak pakai baju warna apa?"


Aku menjawab tenang.. "Warna putih, bersih..."


"Alhamdulillah, ibu akan usahakan dalam tempoh terdekat."


"Ibu, 4 meter sudah cukup untuk sepasang jubah. Jangan berlebihan."


Ibu angguk perlahan.

Beberapa hari ini, aku menyelak satu per satu... helaian demi helaian
naskhah yang begitu menyentuh nubari aku sebagai hamba Allah. Malam
Pertama... Sukar sekali aku ungkapkan perasaan yang bersarang, mahu
saja aku menangis semahunya tetapi sudah aku ikrarkan, biarlah Allah
juga yang menetapkan tarikhnya kerana aku akan sabar menanti hari
bahagia tersebut. Mudah-mudahan aku terus melangkah tanpa menoleh ke
belakang lagi. Mudah-mudahan ya Allah.


Sejak hari pertunangan itu, aku semakin banyak mengulang al-Quran. Aku
mahu sebelum tibanya hari yang aku nantikan itu, aku sudah khatam
al-Quran, setidak-tidaknya nanti hatiku akan tenang dengan kalamullah
yang sudah meresap ke dalam darah yang mengalir dalam tubuh.
Mudah-mudahan aku tenang... As-Syifa' aku adalah al-Quran, yang setia
menemani dalam resah aku menanti. Benar, aku sedang memujuk gelora
hati. Mahu pecah jantung menanti detik pernikahan tersebut, begini
rasanya orang-orang yang mendahului.


"Kak Insyirah, siapa tunang akak? Mesti hebat orangnya. Kacak tak?"


Aku tersenyum, mengulum sendiri setiap rasa yang singgah. Maaf, aku
masih mahu merahsiakan tentang perkara itu. Cukup mereka membuat
penilaian sendiri bahawa aku sudah bertunang, kebenarannya itu antara
aku dan keluarga.


"Insya Allah, 'dia' tiada rupa tetapi sangat mendekatkan akak dengan
Allah. Itu yang paling utama."


Berita itu juga buat beberapa orang menjauhkan diri dariku. Kata
mereka, aku senyapkan sesuatu yang perlu diraikan. Aku tersenyum lagi.


"Jangan lupa jemput ana di hari menikahnya, jangan lupa!"


Aku hanya tersenyum entah sekian kalinya. Apa yang mampu aku zahirkan
ialah senyuman dan terus tersenyum. Mereka mengandai aku sedang
berbahagia apabila sudah dikhitbahkan dengan 'dia' yang mendekatkan
aku dengan Allah. Sahabiah juga merasa kehilangan ku apabila setiap
waktu terluang aku habiskan masa dengan as-Syifa' ku al-Quran, tidak
lain kerana aku mahu kalamullah meresap dalam darahku, agar ketenangan
akan menyelinap dalam setiap derap nafas ku menanti hari itu.


"Bila enti menikah?"


Aku tiada jawapan khusus.


"Insya Allah, tiba waktunya nanti enti akan tahu..." Aku masih
menyimpan tarikh keramat itu, bukan aku sengaja tetapi memang benar
aku sendiri tidak tahu bila tarikhnya.


"Jemput ana tau!" Khalilah tersenyum megah.


"Kalau enti tak datang pun ana tak berkecil hati, doakan ana
banyak-banyak!" Itu saja pesanku. Aku juga tidak tahu di mana mahu
melangsungkan pernikahan ku, aduh semuanya menjadi tanda tanya
sendiri. Diam dan terus berdiam membuatkan ramai insan berkecil hati.


"Insya Allah, kalian PASTI akan tahu bila sampai waktunya nanti..."


Rahsia ku adalah rahsia Allah, kerana itu aku tidak mampu memberikan
tarikhnya. Cuma, hanya termampu aku menyiapkan diri sebaiknya. Untung
aku dilamar dan dikhitbah dahulu tanpa menikah secara terkejut seperti
orang lain. Semuanya aku sedaya upaya siapkan, baju menikahnya, dan
aku katakan sekali lagi kepada ibu...


"Usah berlebihan ya..."


Ibu angguk perlahan dan terus berlalu, hilang dari pandangan mata.


"Insyirah, jom makan!"


Aku tersenyum lagi... Akhir-akhir ini aku begitu pemurah dengan senyuman.


"Tafaddal, ana puasa."


Sahabiah juga semakin galak mengusik.


"Wah, Insyirah diet ya. Maklumlah hari bahagia dah dekat... Tarikhnya
tak tetap lagi ke?"


"Bukan diet, mahu mengosongkan perut. Maaf, tarikhnya belum ditetapkan lagi."


Sehingga kini, aku tidak tahu bila tarikhnya yang pasti. Maafkan aku
sahabat, bersabarlah menanti hari tersebut. Aku juga menanti dengan
penuh debaran, moga aku bersedia untuk hari pernikahan tersebut dan
terus mengecap bahagia sepanjang alam berumahtangga kelak. Doakan aku,
itu sahaja.


..........................
.............


"innalillahi wainna ilaihi rajiun..."


"Tenangnya... Subhanallah. Allahuakbar."


"Ya Allah, tenangnya..."


"Moga Allah memberkatinya...."


Allah, itu suara sahabat-sahabat ku, teman-teman seperjuangan aku pada ibu.


Akhirnya, aku selamat dinikahkan setelah sabar dalam penantian.
Sahabiah ramai yang datang di majlis walimah walaupun aku tidak
menjemput sendiri.


Akhirnya, mereka ketahui sosok 'dia' yang mendekatkan aku kepada Allah.
Akhirnya, mereka kenali sosok 'dia' yang aku rahsiakan dari pengetahuan umum.
Akhirnya, mereka sama-sama mengambil 'ibrah dari sosok 'dia' yang
mengkhitbah ku.


Dalam sedar tidak sedar...


Hampir setiap malam sebelum menjelang hari pernikahan ku... Sentiasa
ada suara sayu yang menangis sendu di hening malam, dalam sujud, dalam
rafa'nya pada Rabbi, dalam sembahnya pada Ilahi. Sayup-sayup hatinya
merintih. Air matanya mengalir deras, hanya Tuhan yang tahu.


"Ya Allah, telah Engkau tunangkan aku tidak lain dengan 'dia' yang
mendekatkan dengan Engkau. Yang menyedarkan aku untuk selalu berpuasa,
yang menyedarkan aku tentang dunia sementara, yang menyedarkan aku
tentang alam akhirat. Engkau satukan kami dalam majlis yang Engkau
redhai, aku hamba Mu yang tak punya apa-apa selain Engkau sebagai
sandaran harapan. Engkau maha mengetahui apa yang tidak aku
ketahui..."


Akhirnya, Khalilah bertanya kepada ibu beberapa minggu kemudian...


"Insyirah bertunang dengan siapa, mak cik?"


Ibu tenang menjawab... "Dengan kematian wahai anakku. Kanser tulang
yang mulanya hanya pada tulang belakang sudah merebak dengan cepat
pada tangan, kaki juga otaknya. Kata doktor, Insyirah hanya punya
beberapa minggu sahaja sebelum kansernya membunuh."


"Allahuakbar..." Terduduk Khalilah mendengar, air matanya tak mampu ditahan.


"Buku yang sering dibacanya itu, malam pertama..."


Ibu angguk, tersenyum lembut... "Ini nak, bukunya." Senaskah buku
bertukar tangan, karangan Dr 'Aidh Abdullah al-Qarni tertera tajuk
'Malam Pertama di Alam Kubur'.


"Ya Allah, patut la Insyirah selalu menangis... Khalilah tak tahu mak cik."


"Dan sejak dari hari 'khitbah' tersebut, selalu Insyirah mahu
berpuasa. Katanya mahu mengosongkan perut, mudah untuk dimandikan..."


Khalilah masih kaku. Tiada suara yang terlontar. Matanya basah menatap
kalam dari diari Insyirah yang diberikan oleh ibu.

"Satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku di risik oleh MAUT. Dan
satu cincin ini aku pakai sebagai tanda aku sudah bertunang dengan
MAUT. Dan aku akan sabar menanti tarikhnya dengan mendekatkan diri ku
kepada ALLAH. Aku tahu ibu akan tenang menghadapinya, kerana ibuku
bernama Ummu Sulaim, baginya anak adalah pinjaman dari ALLAH yang
perlu dipulangkan apabila ALLAH meminta. Dan ibu mengambil 'ibrah
bukan dari namanya (Ummu Sulaim) malah akhlaqnya sekali. Ummu Sulaim,
seteguh dan setabah hati seorang ibu."


IKRAR di UTP

IKRAR BERSAMA TEAM PERCUSSION


Tuesday, March 16, 2010

Hari Selasa

salam
semalam berlalu dgn begitu pantas..tapi kdg2 kita nie merasa berapa pantas ia berlalui...huhu
mlm kelmarin aku diberitahu Mak Teh abah jadi operate jantung tepat jam 7.45 pagi..kesokkanya seawal pagi tersebut aku bangun dlm pukul 6 pagi...seterusnya solat subuh dan tggu sehingga pak cik menjemput aku untk ke IJN...sebaiknya pak cik tiba, terus ke rumah pak cik ambil cik nor dan terus ke IJN...pagi tu kereta tak banyak sangat...Alhamdulillah la...oleh itu perjalanan sangat smooth..IJN terletak jauh dari rumah..mengambil masa dl 45 minit utk tiba..setibanya aku di IJN terus ke wad abah bernombor A217...pda ketika itu abah ready utk menjalani operation..abah nampak tenang..tapi mngkin dlm hatinya Allah saja yg tahu...sblom tu abah duduk di kerusi sambil termenung sejenak...dan kulihat bibir abah begerak..menyebut nama tuhan dan kalimah syahadah..subahnaAllah~

tiba2, nurse msk dan mmbawa beberapa biji ubat..sblom operation dijalankan..abah memakan ubat tersebut berserta air mineral..terus nurse sampai membawa katil bergerak..utk membawa abah ke bilik bedah...bilik bedah klu tak silap terletak di lower ground...saya berserta emak menemani abah ke bilik bedah...akhirnya kami tiba di bilik bedah...bilik bedah agak sunyi...akhir terdengar suara nurse sja...sya hanya mmpu diam dan berfikir..sekiranya pembedahan ini gagal..Abah akan kembali bertemu penciptanya..sekiranya pembedahan ini berjaya Abah akan terus bersama kami..utk menjlnkan tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi...tiba emak memanggil aku...rupanya Abah yg menyuruh berbuat demikian..sya menghampiri abah dan mencium tangan abah...

Akhirnya, abah terus ditolak masuk ke dewan bedah...saya hanya mampu melihat...sya juga lihat linangan air mata bonda..tapi sya buat seolah-olah tidak melihat...kerana tidak mahu buatkan beliau lebih bersedih...sya terus diam dan kami terus ke wad abah..yg seblom ini abah ditempatkan... kami mengemas barang dan meletakkannya ke stor.. sya dan emak ke cafe...sleps itu..kami berdua menunggu di tempat menunggu yg teretak di aras 1...

selepas 6 jam...akhirnya operation berjaya..Alhamdulillah~ jadi sya dan emak terus melihat abah di ICU...atau dlm bahas melayunya Unit penjagaan Rapi...itu saja setakat ini..

Rabu 1108AM 17 March 2010.

message undelivered?

kau sangat istimewa
kau tiada duanya
yg menhangatkan jiwa
kita telah dipertemukan
bagai novel cinta
indahnya cuma kita yg rasa..

tiap saat bagiku
ingin mencintaimu
takpernah kau ku lupa
sebelum ku hubungimu

bila ku dihadapan sahabatmu
kau sering memujiku

kaupun jua begitu
selalu bicara soal rindu
katakan apa saja
pasti kita sama setuju..

namun
mengapa sejak kemarin
engkau mendiamkan diri sepi dariku
ku cuba menghubungimu
tapi tiada jawapan yg kuterima
hanya suara wanita yg berkata
"sila hubungi semula"

mengapa?
apakah yg terjadi antara kita
tidak pernah langsung sedikit utk ku cuba menguris
apatah lagi utk melukakan hatimu
dimanakah ruang utk yang
mungkin
kau menjelaskannya
padaku!

tiap saat bagiku
ingin mencintaimu
takpernah kau ku lupa
sebelum ku menghubungimu

masa beganti waktu
ku harapkan namamu
kan muncul menyerikan
hamparan panggilan ku

namun apa yg kutemu
bila tiap messageku
tak sampai kepadamu
katanya
"message Undelivered"

kasih andai cinta yg kusemai
rapuh menanti ditewas dugaan
maafkn aku kiranya
tak tertangung segala harapan
yg diberikan

maafkan aku
yg tiada berdaya
kerana bukan niatku
melakukannya

p/s: cinta dariku hanya utk org yg benar2 ikhlas, bukan utk dipersendakan.

~ikhlas dariku~
sharif

Monday, March 15, 2010

MISI ke Wad

salam

semalam hari pertama abah di wad...keadaan normal..hanya perlu tunggu rawatan dari doktor utk ke peringkat operation..nak cerita pasal sakit2 mmg tak reti...sbb bukan dalam bidang pengajian...hurm semalam dalam pukul 10 pagi bertolak ke IJN..sebelum ke IJN hantar my brother ke UIA...tp check in jer pastu terus ke IJN..pagi tu, kita org makan di medan selera yg berdekatan dgn tempat my Ummi berkerja dulu...nasi lemak mmg sedap klu pagi2...yum2 selepas breakfast terus ke IJN untuk check in ke wad pesakit...keadaan wad pda ketika itu sangat sejuk..ibrat berada di kutub Utara..dlm bahasa kmpung "North pole"...pda hari tu hanya teman Abah ke counter...amik surat ape ntah...di pendekkan cerita...Abah ditempatkan di wad A217..smlm jugak nurse buat check darah..itu saja~

hari ini plk, long story...pagi2 sya dah keluar ke stesen bas utk pegi tgk abah...ingat nak bwk korang suma(adik2) tp..blom ada lesen kereta...hoho jadi naik bas la...jwbnye~ tggu bas dlm pukul 8 lebih...pastu smpai jer KL sentral...terus naek LRT ke Kampung Baru...smpai jer di kampung baru tetiba jer blur...nak pi mana nie?..kiri ka kanan...maklumlah first time tu...pastu ikut jer naluri hati...first ke kiri...dah jalan jauh sikit..pastu naluri suruh patah balik...pastu decide ikut kanan...akhirnya berjaya jgk keluar dari kampung baru nieh...huhu jauh taw dlm 1.2km....berjalan tuh~ tapi kira ok la compare to UTP...nasib baik kampung baru nie sejuk sikit...akhirnya smpai juga di pintu gerbang kampung baru...smpai jer di pintu gerbang tu...terus blur lgi...nak ke kiri ke kanan...hurm akhirnya ambil keputusan nak ke kanan...pastu agak2 dah sesat sikit terus pi tanya seorang abang tu...di dalam pusat rawatan islam yg tak jauh dari tempat sya berdiri...ayatnya berbunyi begini " salam, Abg dimana yer IJN? jauh lagi tak dari sini?" jwbnyer " Abg tak berpa pasti la dik, adik nie naik motor ke kereta?" dgn slumber jwb "jalan kaki" smbungnya"Apa kata adik naik cab?" dlm hati "Duit dahlah tak cukup" pastu ckp jer ngan Abg tu "Abg duit sya tak cukupla,jauh lgi ke Abg?" abg tu jwb"haa..takpe amik RM10 ni, gi amik cab..." jwb sya "la ssh2 jer abg..." pastu,at last amik jer...ucapan terima kasih didahulukan...smoga Allah jer yg balas jasanya...

pastu terus tahan teksi...dan terus smpai di IJN...smpai2 jer Abah terkejut...eh2, abah tanya spa hantar...jwb dgn confident jalan kakila...hihi pastu ceritala dgn my parent...naik basla, LRTlah...akhirnya smpi...pagi tu dlm puku 10 lebih, mkn dgn emak di cafe...harganya lebih mahal berbnding cafe di UTP..tapi rasa, blh tahanla...tahniah diucapkan...lepas makan duduk2 kejap terus balik...mak cakap abah kena buat check ape ntah..(namanya dlm english tak ingat)..tapi tak comfem lagi bila nak operate...minta2 dlm minggu nie...insyaAllah~

ya Allah enkau kasihanilah ibubapa kami ya Allah, seperti mana mereka mengasihani kami sewaktu kami kecil...AMIN ya rabbaAlamin~

ikhlas dariku
sharif


Thursday, March 11, 2010

Inteam & Unique


Dapatkan Album qasidah UNIQUE dan INTEAM yg original..bukan Lagi UNIC dan INTEAM..pasti berbeza~

Tuesday, March 9, 2010

Puisi terakhir

Sahabat,
Andainya kematian engkau tangisi,
Pusara engkau siram dengan air matamu,
Maka di atas tulang belulang yang sudah luluh,
Nyalakanlah obor untuk ummat ini,
Dan...
Lanjutkanlah gerak merebut kemenangan.


Sahabat,
Kematianku hanyalah suatu perjalanan,
Memenuhi panggilan kekasih yang merindu,
Taman-taman indah di syurga Allah,
Terhampar menanti,
Burung-burungnya berpesta menyambutku,
Dan berbahagilah hidupku di sana


Sahabat,
Puaka kegelapan pasti akan lebur,
Fajar akan menyingsing,
Dan alam ini akan disinari cahaya lagi,
Relakanlah rohku terbang menjelang rindunya,
Jangan gentar berkelana ke alam abadi,
Di sana... cahaya fajar memancar.


Friday, March 5, 2010

Warkah Hari-hari



salam~

kerja harian disini sgt memenatkn ditambah pula dgn ujian dari Allah dlm pelbagai bentuk dan cabaran..namun aku sahut utk mencari keredhaan Allah..keredhaan Allah lebih nikmat dari redhanya manusia, first sekali mmg busy week utk aku dgn segala aktiviti h4i..yg kadang2 mmg penat..dari chancellor hall ke bilik ke masjid lama ke surau...klu nak kira jumlanya sehari aku berjalan dlm 10 km sehari..subahanaAllah masih lagi diberi kudrat utk berdiri...inilah masanya utk kita tunjukkan sejauh mana kita nie hidup utk berdakwah...taatkala diuji dgn pelbagai dugaan masih ada lagi manusia yg kurang memberikan komitmen..masyaAllah! takpa2 mungkin mereka ada program yg tersendiri...selain itu, aku diuji dgn test yg byk utk Academic writing berkat dari Allah aku dpt jawab soalan tersebut terima kasih Allah...Alhamdulillah~

hari khamis hari itu aku telah diuji dgn 1 kejadian...sewaktu nak ke usrah abg mu'min~ (setakat nie dialah idol aku utk program bersihkan hati)..malam itu tak larat nak jalan...jadi ambil keputusan pinjam motor kawan, walaupn takde lesen...tepat pukul 11 mlm terus ke masjid lama utk tgk2 usrah... msg abg mu'min katanya usrah pukul 12...jadi ambil keputusan nak isi minyak motor dulu..jadi aku pn keluar ke petronas yg berdekatan UTP..then, pgi kaunter tanya kakak itu nak isi 3 ringgit...setelah habis isi minyak aku pn terus tutup seat motor...tanpa aku sedari kunci berada dlm seat motor...MasyaAllah, camne nak buat nie...dlm hati hanya tuhan jer tau...akhirnya ada seorang hamba Allah nie dtg tlg...first2 mmg sshla~ At last camne ntah...die tarik seat motor tu..jadi aku seluk tangan utk capai kunci kat dalam seat motor tu..first2 guna tangan kiri..tapi tangan kiri tak berapa kuat~ maklumlah pernah patah tangan kiri dulu...jadi keluarkn balik tangn kiri...try pakai tangn kanan...ALHAMDULILLAH berjaya jugak...akhirnya kunci dpt dicapai..ku ucapkan terima kasih kpada pakcik itu...lantas kukucup tangannya..lepas peristiwa tu terus ke usrah abg mu'min...mmg ujian Allah itu, kna byk bersabar..lepas peristiwa itu tangan kiri ni bengkak...tp dah elok dah, hari tu sakit, hari dah elok...

Aku seorang yg amat sensitif...tapi juga org amat memahami..aku blh jadi cepat nangis...tp lepas tu aku akan muhasabah diri...dimana aku silap..semalam aku jadi MC utk quran memorisation, walupn busy, aku tetap tawarkn diri utk bantu kwn2...insyaAllah diakhirat nnt pasti Allah bantu aku....insyaAllah jadi MC disaat akhir pekara yg aku tak pernah lupakan seumur hidup...dgn text MC yer bertarabur...spalah yg buat text nie...mmg serius text nie tak tersusun...ditambah pula dgn ada perserta yg baru masuk...kna edit2 lah...aku tak taw itu tugas MC jugak...hurm..tp biasalah manusia kebaikan yg besar tak nampak, kesalahan yg kecil nampak~ manusia2...kira2 mlm itu mmg kelam kabut..terpaksa aku sbg MC betulkan keadaan...rsanya mmg jadi tanggungjwab...tp aku disebbabkn kekalutan itu..tanpa ku sedari nama ustaz tersalah...ustaz dawi tak hadir...manalah nak taw, aku MC takde org inform pn...tp nasib aku perasan ustaz dawi tak dtg....aku cancel nama ustaz dawi aku letak nama ustaz rahmat dan ustaz zuriat ut bagi hadiah kepada para perserta...tanpa sedari nama ustaz rahmat jadi ustaz rahmat bin nurdin..sepatutunya ustaz dawi bin nurdin..hurm, tak kisah la,,,asalkn aku dh buat terbaik,,,jadi MC nie best..sbbnya Aku dpt ingt balik surah yg pernah hafaz seperti Al-mulk, Assajadh dan surah Aljumaah...dan aku dpt detect kesalahan tajwid..bg aku suma blh hafal tapi tak suma blh baca dgn tajwid yg betul....takpe balaja2..lepas jer jadi MC kaki kiri yg bengkak akibat terhantuk kat motor kawan jadi elok...hurm Alhamdulillah..berdiri lama sgt kot..smpai kaki pn elok...

lastly, aku nak ucapakn aku sayang Abah...masalah duit nie mmg problem...tp kena jimat2..hari2 mkn sikit...tp jalan jauh..huuuuh~ Nsib Abah sponsor..sekarang taraf aku bukn MARA sponsor tapi Abah sponsor..pasni kena rajin cari sponsor...insyaAllah 13 hb akan balik ke rumah dan pergi ke MAKNA voulenteer program..14hb kena pi IJN utk tgk Abah...nie yg paling aku risau~ Abah masuk wad utk operate jantung..moga2 selamat~

kata terakhir utk Abah: insyaAllah anakmu akan pulang, untuk bersama-sama lihat mu diIJN..dgn itu anak mu iringkan dgn doa..dan ingatlah Anakmu sentiasa merinduimu~~

airmata ku tidak henti mengalir kerana kepayahan,
airmata ku tidak henti mengalir kerana mencari keredahaan,
moga2 kubertemu cahaya mu...iaitu
KEMANISAN IMAN~~

IKHLAS DARIKU,
sharif