Friday, March 5, 2010

Warkah Hari-hari



salam~

kerja harian disini sgt memenatkn ditambah pula dgn ujian dari Allah dlm pelbagai bentuk dan cabaran..namun aku sahut utk mencari keredhaan Allah..keredhaan Allah lebih nikmat dari redhanya manusia, first sekali mmg busy week utk aku dgn segala aktiviti h4i..yg kadang2 mmg penat..dari chancellor hall ke bilik ke masjid lama ke surau...klu nak kira jumlanya sehari aku berjalan dlm 10 km sehari..subahanaAllah masih lagi diberi kudrat utk berdiri...inilah masanya utk kita tunjukkan sejauh mana kita nie hidup utk berdakwah...taatkala diuji dgn pelbagai dugaan masih ada lagi manusia yg kurang memberikan komitmen..masyaAllah! takpa2 mungkin mereka ada program yg tersendiri...selain itu, aku diuji dgn test yg byk utk Academic writing berkat dari Allah aku dpt jawab soalan tersebut terima kasih Allah...Alhamdulillah~

hari khamis hari itu aku telah diuji dgn 1 kejadian...sewaktu nak ke usrah abg mu'min~ (setakat nie dialah idol aku utk program bersihkan hati)..malam itu tak larat nak jalan...jadi ambil keputusan pinjam motor kawan, walaupn takde lesen...tepat pukul 11 mlm terus ke masjid lama utk tgk2 usrah... msg abg mu'min katanya usrah pukul 12...jadi ambil keputusan nak isi minyak motor dulu..jadi aku pn keluar ke petronas yg berdekatan UTP..then, pgi kaunter tanya kakak itu nak isi 3 ringgit...setelah habis isi minyak aku pn terus tutup seat motor...tanpa aku sedari kunci berada dlm seat motor...MasyaAllah, camne nak buat nie...dlm hati hanya tuhan jer tau...akhirnya ada seorang hamba Allah nie dtg tlg...first2 mmg sshla~ At last camne ntah...die tarik seat motor tu..jadi aku seluk tangan utk capai kunci kat dalam seat motor tu..first2 guna tangan kiri..tapi tangan kiri tak berapa kuat~ maklumlah pernah patah tangan kiri dulu...jadi keluarkn balik tangn kiri...try pakai tangn kanan...ALHAMDULILLAH berjaya jugak...akhirnya kunci dpt dicapai..ku ucapkan terima kasih kpada pakcik itu...lantas kukucup tangannya..lepas peristiwa tu terus ke usrah abg mu'min...mmg ujian Allah itu, kna byk bersabar..lepas peristiwa itu tangan kiri ni bengkak...tp dah elok dah, hari tu sakit, hari dah elok...

Aku seorang yg amat sensitif...tapi juga org amat memahami..aku blh jadi cepat nangis...tp lepas tu aku akan muhasabah diri...dimana aku silap..semalam aku jadi MC utk quran memorisation, walupn busy, aku tetap tawarkn diri utk bantu kwn2...insyaAllah diakhirat nnt pasti Allah bantu aku....insyaAllah jadi MC disaat akhir pekara yg aku tak pernah lupakan seumur hidup...dgn text MC yer bertarabur...spalah yg buat text nie...mmg serius text nie tak tersusun...ditambah pula dgn ada perserta yg baru masuk...kna edit2 lah...aku tak taw itu tugas MC jugak...hurm..tp biasalah manusia kebaikan yg besar tak nampak, kesalahan yg kecil nampak~ manusia2...kira2 mlm itu mmg kelam kabut..terpaksa aku sbg MC betulkan keadaan...rsanya mmg jadi tanggungjwab...tp aku disebbabkn kekalutan itu..tanpa ku sedari nama ustaz tersalah...ustaz dawi tak hadir...manalah nak taw, aku MC takde org inform pn...tp nasib aku perasan ustaz dawi tak dtg....aku cancel nama ustaz dawi aku letak nama ustaz rahmat dan ustaz zuriat ut bagi hadiah kepada para perserta...tanpa sedari nama ustaz rahmat jadi ustaz rahmat bin nurdin..sepatutunya ustaz dawi bin nurdin..hurm, tak kisah la,,,asalkn aku dh buat terbaik,,,jadi MC nie best..sbbnya Aku dpt ingt balik surah yg pernah hafaz seperti Al-mulk, Assajadh dan surah Aljumaah...dan aku dpt detect kesalahan tajwid..bg aku suma blh hafal tapi tak suma blh baca dgn tajwid yg betul....takpe balaja2..lepas jer jadi MC kaki kiri yg bengkak akibat terhantuk kat motor kawan jadi elok...hurm Alhamdulillah..berdiri lama sgt kot..smpai kaki pn elok...

lastly, aku nak ucapakn aku sayang Abah...masalah duit nie mmg problem...tp kena jimat2..hari2 mkn sikit...tp jalan jauh..huuuuh~ Nsib Abah sponsor..sekarang taraf aku bukn MARA sponsor tapi Abah sponsor..pasni kena rajin cari sponsor...insyaAllah 13 hb akan balik ke rumah dan pergi ke MAKNA voulenteer program..14hb kena pi IJN utk tgk Abah...nie yg paling aku risau~ Abah masuk wad utk operate jantung..moga2 selamat~

kata terakhir utk Abah: insyaAllah anakmu akan pulang, untuk bersama-sama lihat mu diIJN..dgn itu anak mu iringkan dgn doa..dan ingatlah Anakmu sentiasa merinduimu~~

airmata ku tidak henti mengalir kerana kepayahan,
airmata ku tidak henti mengalir kerana mencari keredahaan,
moga2 kubertemu cahaya mu...iaitu
KEMANISAN IMAN~~

IKHLAS DARIKU,
sharif




1 comment:

KiTa_KaWaN said...

sahabtku sharif sayang..

indahnya hidup kerana mampu menanggung segala kesakitan...peritnya sakit itu menjadi indah tatkala datangnya rahmat dan kasih sayang daripada yang menimpakan ujian..

sahabatku sayang..
aku bukanlah seorang yg smpurna dalam bicaranya..bahkan dalam amal, sahabat lebih daripada aku yang sntiasa lalai..tapi ketahuilah jua..dalam amal juga ada kelalaian..

jgn biarkan org yang tak beri komitmen itu memberi sangka buruk padamu sahabat...kerna aku juga manusia snsitif...mudah tercalar...jadi aku fhm keadaan ko mcmna..

about the operate..berserahlah. Bila Allah buat keputusan..tiada yg mampu menghalangNya..

-sahabat yang menyayangimu dari kejauhan-...