Tuesday, April 6, 2010

Tanda Cinta



salam
hari nie nak cerita tanda cinta, for me cinta itu fitrah manusia. Cinta kepada sahabat, cinta kepada Ibu bapa, cinta kepada insan, cinta kepada pencipta "Allah"..dan byk lagi, tapi cinta kdg2 disalah tafsir..bagi sya cinta kepada insan adalah bersifat sementara..tapi ramai di antara kita mudah melafazkan kata-kata cinta, tapi sukar utk memahami apa itu cinta sebenarnya..mengapa? pernahkah anda dihampiri org yg anda cinta? pernahkah org itu melafazkan kata-kata cinta? hurm, mudah sgt..."cinta dari sya, adalah utk org yg benar-benar ikhlas dan bukan utk dipersendakan..." kata-kata ini sya gunakan dlm soal cinta sya...mengapa yer? kerana cinta sya adalah utk isteri sya..yes for sure~ s0 apakah tanda2 cinta..

1. Banyak mengingat yang dicintainya, (QS. Al Anfal (8) : 2)

2. Kagum
Kagum muncul karena adanya suatu kelebihan yang dilihatnya, apakah bersikap subjektif atau objektif. Kagum diawalai dengan mengenali sesuatu yang lebih dibandingkan dengan yang lain. (QS. Al Hasyr (59) : 24)

3. Ridha
Cinta menimbulkan keridhaan kepada yang dicintai apapun yang diperintahkan atau dilarang ia rela melakukannya. (QS. At Taubah (9) : 62)

4. Tadhhiyah (siap berkorban)
Cinta akan membuat kesiapan untuk berkorban demi kepentingan yang dicintainya. Ia akan membela habis-habisan sebagai wujud dari cintanya. (QS. Al Baqarah (2) : 207)

5. Takut
Ketakutan yang muncul dari cinta adalah dalam bentuk harap dan cemas berharap agar yang dicintainya ridho dan cemas bila yang dicintainya tidak ridho kepadanya. (QS. Al Anbiya (21) : 90)

6. Berharap
Cinta menumbuhkan harapan kepada yang dicintainya. (QS. Al Ahzab (33) : 80)

7. Taat
Bukti dari cinta adalah mentaati kepada yang dicintainya. (QS. An Nisaa (4) : 80)

Setelah memahami tanda-tanda cinta tersebut, diharapkan kita dapat membuat tindakan yang tepat dalam mengelola cinta. Cinta yang menempati urutan pertama dan utama adalah cinta kepada Allah, dengan mencintai Allah kita akan mendapat berkah dan rahmat dari Allah karena Dialah penguasa sejati kita, pencipta kita. Setelah itu mencintai apa yang dicintai Allah yaitu Rasulullah SAW sebagai utusannya dan penerus risalah terakhir kepada manusia, terutama sesama muslim karena Allah telah mempersaudarakan umat muslim dimanapun mereka berada.


kisah Cinta


Kisah Jabir


Seorang sahabat bernama Jabir secara fizikal kata orang ia tidak hensem dan secara ekonomi ia miskin. Ketika Rasul SAW menawarkannya untuk menikah, dia menyatakan kesediaan meskipun semula dia tidak yakin akan adanya orang tua yang akan menikahkan putrinya kepadanya. Dan ternyata Rasul SAW mempertemukan dirinya dengan seorang wanita yang tak hanya sholehah, tapi juga cantik dan keturunan bangsawan. Tapi beberapa hari sesudah pernikahan, bahkan kata orang suasananya masih suasana pengantin baru, ketika datang panggilan jihad, maka tak segan-segan dia mendaftarkan diri kepada Rasul SAW untuk menjadi pasukan perang, lalu ia betul-betul berangkat ke medan jihad hingga syahid. subahanaAllah, beginilah sebenarnya yg kita cari...


bagi sya, jgn sekali kita mudah melafazkan kata-kata cinta kepada insan, kerana anda mungkin akn terasa akan pedihnya cinta, haa...lagi 1 lagi, cinta utk sya adalah utk org2 yg benar-benar ikhlas bukan nya utk dipersendakan kerana sya tidak pernah menerima cinta seseorang dan belum pernah terbuka dihati utk menerimanya..moga Allah saja yg membuka pintu hati ini utk menerima sesiapa yg ikhlas...


adakah anda rsa, anda ikhlas?


sharif


1 comment:

KiTa_KaWaN said...

"Anak2 adam akan cenderung melakukan zina. Bermula daripada matanya apabila melihat perkara maksiat, kemudian kepada telinganya apabila mendengar perkara maksiat, kemudian kepada lidahnya apabila berbicara yang sia2 (ghibah, fitnah, umpat, dsb), kemudian kepada hatinya apabila ada angan2 kosong, kemudian kepada kemaluannya apabila ia sudah melakukan zina" (lebih kurang maksudnya)

bahawa kau berzina mata saat kau memandang matanya, memandang tubuhnya, apatah lagi auratnya..
kau melakukan zina telinga saat kau mendengar2 ceritanya, mendengar bisikan dan pujukannya, apatah lagi melayani kerenah manja dan berbisik2 sayang dengannya..
kau melakukan zina lidah saat kau berbicara tentang si dia..apatah lagi saat kau memuja2 kebaikannya..aduhai..kerana cintamu terlalu mulus , maka si dia itu terlalu kau puja..
kau melakukan zina hati saat kau terbayang2 akan kebaikannya..kecantikannya, kekacakannya, raut wajahnya. Aduh parah..
dan kiranya aku tidak perlu sntuh apa2 tentang zina akhir..