Sunday, May 9, 2010

Any Comment?

salam
hari nie nak tulis tentang comment..definisi comment dalam kamus MacMilan school Dictionary bermaksud tulisan atau percakapan utk memberi pendapat atau dalam bahasa arabnya muzakarah..oleh itu, terpulang pda manusia utk memberi pandangan, tapi kadang2 ada comment yg membina dan kadang2 ada juga comment yg bersifat pelik tapi benar..for me manusia yg berani dan rsa diri mereka tak salah dan berada dlm keadaan yg betul tidak perlu takut utk memperkenalkan diri sbelum memberi pendapat..jadi renung2kan~

berikut comment posting yg lama:

Anonymous said: y remove my comment?
malu kalau ade org tau ngko dibenci?
haha..sharif..sharif..hypocrisy always the best policy..kan?

sharif: sahabat berfikirlah dgn waras...
jgnlah slalu ikutkan nafsu~
ssungghnya aku bersabar
sabar itu adalah iman~
*syukran..klu blh letak nama yer...bru kita dpt membezakan spa yg hipokrit..

p/s: ssungghnya..solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar..ni solat ke x?

Anonymous said:
ko tak payah ajar aku..aku tau sume tu..
cume sharif..
"Iman itu letaknye di hati.."
org bersabar, xkan mncetus perbalahan setrusnya..
aku tau la ko pendebat..tgk ko pnye achievement pun..
tau sgt ngko ni..bajet nak famous..haha...
x sggup ke jumpe ngn sorg yg akn mncbr kemarahan ko?
ini hidup sharif..ko slalu bgge ngan ape yg ko buat..tp ko x sdr..
ade secalit riak yg terpalit..haha
aku bukn sesape bg ko..jd aggp akusggah ni utk tnjukkan.x smue org baik..haha..atau pandang ko org yg baik..

subahanaAllah, sesungguhnya musuh org islam itu sendiri adalah org islam..siapakah mereka itu? mereka itulah org munafik..sahabat2, sekalian org munafik ini Allah laknat mereka..didepan org islam menggagungkan islam..tpi dibelakang,diumpatnya islam! masyaAllah...sahabat2, sekalian..org munafik ini boleh dianologikan dengan sahabat kita...didepan mereka ini..amatlah baik dengan kita...dibelakang kita..diumpatnya dengan pelbagai kata2..masyaAllah..moga2 Allah jauhkan dari sifat ini...

hal ini kerana Allah tahu siapa yg munafik, itulah sbbnya datang kemurkaan Allah..serupa juga dengan analogi sahabat itu, sekiranya kita tahu siapa yg kutuk kita daribelakang, maka pada ketika itu, kita akan rsa marah pada org tersebut..wallahutaalaalam..

jom sama2 baca artikel ini..adab2 bermuzakarah atau comment~
http://www.mindamadani.my/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=17
(maaf, panjang sgt artikel ini, mgkin sahabat2 sekalian takkan baca, tapi org yg sabar jer yg baca..hihi)

tapi klu taknak baca, sya ingin amik sebahagian cerita dari artikel ini..

1) Ahli-ahli muzakarah mestilah menghormati pandangan orang lain yang bercakap baik ketika memberi hujah-hujah yang bernas walaupun berbeza dengan pandangannya. Ini terbukti melalui peristiwa muzakarah Abu Bakar dengan Umar bin Khattab mengenai pengumpulan al-Quran selepas perang Yamamah. Abu Bakar pada mulanya enggan menerima tetapi apabila berlaku muzakarah dengan Umar, maka Abu Bakar mengakui kebenaran Umar dalam mengumpul dan menulis al-Quran. Begitu juga kisah Umar bin Khattab mengakui kebenaran Abu Bakar ketika mengisytiharkan perang terhadap orang murtad dan orang yang enggan mengeluarkan zakat yang pada mulanya dipersetujui oleh umar.

2)Ahli-ahli muzakarah tidak boleh menghukum secara umum dan hendaklah sentiasa berhati-hati dalam kata-kata. Disamping itu, hendaklah meneliti sesuatu masalah dengan penelitian yang rapi. Tidak menggunakan sesuatu istilah atau lafaz kecuali pada tempat yang betul. Ia perlu berdasarkan maklumat yang tepat dan bukan berdasarkan berita angin

3) cerita ini paling menarik utk dibaca:
Imam Abdullah bin Mubarak menceritakan kisah seorang wanita tua yang ditemui pada musim haji di Madinah al-Munawwarah selepas menziarahi makam Rasulullah s.a.w. yang mana ia tidak bercakap kecuali dengan jawapan dari ayat-ayat al-Quran. Ketika Abdullah memberi salam maka dijawabnya dengan ayat 58 surah Yassin “ Salam sejahtera dari Tuhan yang Maha Penyayang”. Apabila ditanya ke mana ia hendak pergi dijawabnya dengan ayat 1 dalam surah al-Isra’ , “ Maha Suci Allah yang memperjalankan hambanya pada waktu malam dari Masjid al-Haram ke Majid al-Aqsa yang diberkati sekelilingnya.” Begitulah seterusnya dialog antara mereka dan apabila ditanya apakah menyebabkan beliau menjawab dengan ayat-ayat al-Quran, lalu dijawabnya bahawa setiap perkataan merupakan amanah dan beliau telah berbuat demikian lebih dari empat puluh tahun.

jangan segan2 taaruf dulu sebelum muzakarah, jika anda benar2 org yg benar~~

wallahutaalaalam..

sharif


No comments: