Tuesday, June 29, 2010

Pengalaman Asrama

salam,
yeay! hari nie bangun awl..:) sebenarnya, dok menghitung hari nie..nak balik UTP..rsanya tak sabar2..mulakan hidup baru...moga kita terus istiqamah dalam beribadah kpda Allah..amin~ cerita hari nie nak kongsi sedikit tentang kisah waktu sekolah dulu2..

masih segar di ingatan, waktu sekolah menegah pagi2 bgn awal, dlm pkl 5.30 pg..mandi, sejuk2..waktu 5.30pg tu, blom lg ada manusia mandi...klu ada pn, org yg mmg tak tido..:) tapi serius takut mandi kat asrama dulu...dahla mcm belantara..huhu tp menggagahkan diri jgk...lepas mandi~ siap2 ke surau...yg terletak 80 meter dari bilik...pastu makan pagi..haa cerita psl breakfast nie, yg mmg tak logik, ada ke pagi2 makan ketupat..pelik betul asrama tu..tp nak buat camne, makan jerla..nnt tak makan tak leh nak study..hihi sya nie jenis memilih sikit klu makan pagi, kat sekolah dulu, klu bubur sya tak makan..tak dpt la makan nasi pagi2 nie..lagi2, bubur adoyai..

klu pagi2, dulu..muka yg sma la yg bangun awl, n muka yg sma juga makan pagi..for your information, sekolah kte dulu, kira mcm no rule la..bangun ikut suka..klu nak bangun, bangun..tp pukul 7, lebih mesti gi role call...tapi yg lawaknya ada gak member bangun lambt, blom mandi..terus pakai baju sekolah, takut kna tangkp warden takgi role call..ahaha tp sya jenis yg ada time table..lepas makan pagi, gi class jap..baca buku sejarah..pastu baru gi role call...

pastu, terus ke class belajar...balik sekolah makan tengah hari..pastu solat zohor, pastu prep..tapi tak pegi pn takpe..ikut sukala, sbb no rulekan..but sya kdg2 jer tak pegi prep..slalunya waktu tengah hari, sya jumpa cikgu..tanya2, apa yg tak tahu...cthnya, cikgu dayang ajar biologi, cikgu zul add math,cikgu fatma ajar chemist, dan cikgu nurmuhayun math mode, tp jgn bagi tahu org lain tau..sya nie x berapa minat physic..betul2, mmg tak suka..sya minat math, chemis, bio sikit2..hihi *so, alamatnya physic,ku dpt B4..dlm SPM..

lepas prep, tido kejap..pastu gi makan pukul 6 petang, pastu gi surau dari 6.30 smpai pukul 7.30..(sarawak ek, ingat sikit maghrib awl :)) ingt lagi, dgn alunan2 zikir yg kita bwa lepas bca Al-quran...pda adik2 yg join BADA.terima kasih ek~ rindu dgn anda semua..huhu working in surau is always the best~ pastu prep mlm, lepas prep ada supper..pastu solat isya'..dan terus tido..itulah my rutin harian di asrama..mmg tak dpt dilupakan..pengalaman tu..

insyaAllah,pda semua..dlm hidup mesti ada time table, bg sya la...sbb nnt nmpak lebih organise..sbb sya suka, bnda yg tersusun..nmpak smooth dan teratur...insyaAllah moga dpt ambil iktibar dari kisah sya... :)
syukran

sharif

Saturday, June 26, 2010

LIHATLAH



LIHATLAH

Composed/Written by Sharif
Perfomed by Salleh & Sharif
Back up vocal by Salleh

Sinar cahaya basahi bumi,
Mentari muncul tatkala siang,
Begitu indah ciptaan illahi,
Terangi dunia warnai ceria,

Lihatlah,
Keagungannya,
Terserlah,
Taatlah wahai manusia,
Pada yang esa,

Bulan dan bintang menjadi saksi,
Kebesaran Allah tiada penganti,
Begitu indah kurniaan Illahi,
Buat mereka bernama insani,

Lihatlah,
Keagungannya,
Terserlah,
Dan taatlah wahai manusia,
Pada yang esa.

Friday, June 25, 2010

Kisah Saya

PASMASUK TRADE VISITOR

salam,
selalunya org yg istimewa, sja yg tggu org yg biasa dan slalu melakukan khilaf, mcm sya utk update blog nie...Alhamdulillah, bsyukur pda Allah, kerana msh lagi ada org yg caring mcm anda utk ikuti perkembangan sya.walaupn sya tidak miliki, apa2 yg istimewa..hari nie sya sgt penat sekali, kerana 1 hari tak tido,plus pagi tu plak, kna pegi pameran MIHAS,di Matrade..dahla tak tido satu hal, pastu kna pegi pameran MIHAS plak..tp inilah dia kekuasaan Allah, yg kita panggil qda' n qadar..

sya ingt nak pi tgk2 biasa je, tp kna tggu dari pukul 8-10 pg, sblom dpt msk exhibition..pukul 10 pg,tu sya terpaksa dftar sbgai trade visitor, haha..lwk jer~~ at last daftar bawah nama MS studio, position as manager..dia kasi cimb bank bag dgn produk2 MIHAS...utk pengetahuan semua MIHAS nie, ialat matrade exhibition convention centre..and merupakan the 7th international halal showacase..sya rsa bertuah dpt msk as trade visitor...dpt tgk booth2 halal dari seluruh dunia..but booth Malaysia always the best...then tgk2 kejap, pastu ambil bberapa bisnes card dari org iran, mgkin blh jadi sponsor utk RD..akan dtg..tgkla mcm mana nnt..

jam 11 sya bertolak ke KLCC, dlm bus...bdn mmg letih sgt..mcm rsa nak pitam..tp Allah beri kesempatan kepda sya utk berjalan..Alhamdulillah..sya meneruskan perjalanan ke KLCC, dlm hati sya kata nak cari masjid yg terdekat area KLCC, utk solat jumaat..akhirnya, sya dipertemukan dgn masjid as-syakirin..sya ingt nak tido kejap di masjid sblom solat jumaat, rupanya tak blh nak lelap, tp badan letih sgt...dan Alhamdulillah, masjid as-syakirin KLCC itu mengadakan program FORUM berkaitan palestin, dari wakil dari muslim care dan wakil media, yg terselamat dlm mavi marmara..sya rsa sgt beruntung mndgr ulasan beliau, utk pengetahuan semua sbenarnya wakil malaysia juga telah terkena beberapa tembakan, tapi mereka tak mengalami apa2, yg serius...antaranya tembakan di punggung, belakang kepala..dan lain2 sya tak ingat..ada yg kna peluru hidup dan peluru getah..mmg sgt sedih..mulai sekarang sya bertekad utk tidak lagi menggunakan produk yg ada kaitan dgn israel bg mmbantah cara mereka...

sya sgt beterima kasih pda Allah, kerana telah mmpertemukan sya, dgn masjid ini...at first sya terfikir utk ke masjid jamek, tp Allah lebih mengetahui yg terbaik utk umatnya..terima kasih Allah~ selepas solat jumaat, sya terus berjalan-jaln di KLCC, sblom tu sya makan di A&W, sgt puas..dan berbaloi... :) bdn yg penat kembali bertenaga..tp sygnya, takde kesempatan nak beli barg2...sya ingt nak beli sony earphone dan baju2..tp mmandangkan sya consider beberapa faktor, biar dlu...tggu waktu sesuai...nnt sya pi lagi..:)

balik tu, bdn penat giler smpai tertido dlm bas, huuuhh..nasib baik rumah jauh..blhla tid0 kejap2..itu sja, pengalaman hari jumaat ini..sgt bermakna walaupn penat tak sudah...hihi :)

aaa...lastly, nak ucapkan terima kasih sudi mmbca kisah sya, yg tak seberapa..n terima kasih pda yg prihatin..kpda bakal isteri sya, diluar sna, jgn nakal2..yer solat jgn tinggal..pastu, jgn tension2...klu rsa nak marah,pgi ambil wudhu'....isteriku, walaupn sya tak tahu siapa anda, tp sya dpt rsakan yg anda, juga rsa apa yg sya rsa...harap2 kita dpt bertemu, ketika takdir telah ditentukan...harap2, jga diri baik2..jadi diri anda sendiri, doakan sya terbaik...pastu, ingt Allah sentiasa, berusaha utk jauhkan diri dari melakukan khilaf tau..dan jgn sedih2, kerana sya tak suka lihat anda sedih..moga bertemu dijannah~

k, itu saja,kisah sya adalah tetap kisah sya, tapi kisah sya blh jadi kisah anda, sekiranya kisah sya, anda ambil iktibar dlm kisah anda...syukran

sharif

Thursday, June 24, 2010

Pengumuman!!!!

salam
harap, anda semua sihat...bersahaja...:) doakn sya utk terus istiqamah dlm beribadah...hurm, Alhamdulillah sya, sudah pn siap bebrapa buah lagu utk album charity pertama di bwh MS studio..idea asal utk terbitkan album ini, adalah utk donation..harap2, album pertama dari MS studio ini mmpu mmberikan sedikit impak pda pminat nasyid tanah air..Alhamdulillah, sya sudah berjaya siapkan 2 buah lagu, insyaAllah, pda bulan 10 kita akan recording, lagu2 ini..dalam album ini bakal dimuatkan dgn 6 buah lagu, and the latest workpiece dari sya ialah laguduet "LIHATLAH", tp blom buat sepnuhnya..bru dlm perangkaan lagu..lagu ini, sya cipta, ada ala-ala pop rock..sikit..utk mmberi kesan kpda jiwa2 yg mminati genre musik ini...insyaAllah blh bersama hayati lagu ini...yer~~ nnt kita buat perview..bila semua lagu sudah siap...

antara lagu2 yg bakal mewarnai album kali ini ialah:

1) Lihatlah - DUET
2) Tanpa Hidayah - Mohd sallehuddin
3) Maafkan Aku Tuhan - sharif
4) Akulah hamba - Mohd sallehuddin
5) Selawat (acapella) - Mohd sallehuddin/sharif
6) interlud zikir - Mohd sallehuddin/sharif

insyaAllah, album kali ini ada selingan hadis dan bacaan Al-quran..

perangkaan

bulan 8-9 : pembikinan lagu-lagu
bulan 10 : Recording session
bulan 11 : mastering
Disember : terbitan Album

doa yg terbaik..moga perjalanan pembikinan album ini berjalan lancar..utk sebarang pertanyaan Album ini, blh hantarkan emel ke: mshariffuddin@gmail.com/sharif_5163@yahoo.com
utk panggilan persembahan hntar ke emel sya..syukran~

Doakan terbaik ya~

sharif

Wednesday, June 23, 2010

Menanti Solehah

Tak perlu ada dirimu
Andainya menambah luka
Tak perlu kau tabur dendammu
Mencipta sengketa lara
Kau noda cinta yang setia
Cinta yang membara
Apa kau terlupa
Kau bakar resah yang ku bendung
Sabar yang ku rindu
Jenuh ku bertahan
Jangan berhenti jangan terhenti
Mencari teduh cinta sejati
Aku peduli aku simpati ranjauanmu
Aku menanti ayuh solehah
Yang indah budi sederhana
Aku doa engkau pun jua bahagia
Yang lalu biarkan berlalu
Tak mungkin tercantum lagi
Redhala ketentuan ini
Tak usah diamuk resah
Lihatlah sang mentari
Menyuluh luas bumi
Cahayanya menerangi
Begitu hidup ini
Sinarnya kan menanti…


Sunday, June 20, 2010

أنا أحبّو أنْتُمْ

salam
fuuhh~ jauhkan aku dari segala tipu daya syaitan...bismillahirahmanirahim
hurm hari nie nak tulis, psl diri sya..bg yg tak knl, nama sya Mohamad Shariffuddin Bin Ismail,
sya dilahirkan di negeri sembilan..tp org panggil sharif...shariffuddin bermaksud kemuliaan agama..tapi, smpai sekarang sya tak tahu adakah sya sudah mencapai tahap itu...biar Allah yg mmberi penilaian..sya mmpunyai byk tanggung jwb..antara yg paling mustahak ialah sbg seorang hamba Allah...tp adakah sy menepati ciri2 itu? tp sya melaksanakan yg sya mmpu...setakat ini, sya berusaha bersihkan hati..sya berdoa agar diberi kekuatan itu...amin

sbg seorang hamba Allah, sya perlu berusaha utk laksanakan apa yg Allah perintahkan, dan tinggalkan apa yg Allah larang..KERANA ALLAH TUHANKU, AKU ADALAH HAMBANYA...
Dosa sya, sgt byk terhadap Allah..kadang2 tu, dosa yg sma slalu sya ulangi...insyaAllah, sya bertekad utk tidak melakukannya lagi..sya mahu jadi Hamba yg baik...KERANA ALLAH TUHANKU..

sya seorang yg amat sensitif, jadi sya cuba atasi masalah ini, dgn bermuhasabah...sya blh jadi cepat mesra, sedih, marah,dan kecewa..tapi muhasabah adalah solusi terbaik utk mengatasi msalah itu... sya juga cepat suka dgn sesorang...tapi bila sya suka, sya suka diam jer...sblom nie, sya byk suka org...but semua tu adalah perasaan pda ketika itu..sekdr meminati personaliti, seseorang..but in my life sy tak pernah couple..itu tidak wujud sma sekali...mgkin ALLAH jga sya..terima kasih ALLAH...tp itu semua adalah perasaan, lagi pn org tak hensem mcm sy nie spa la yg suka... :) tp beterima kasih pda Allah kerana mencipta sya didunia ini.,..

sya rsa sya nie hipokrit...tp sya pn tak tahu apa mksd hipokrit...insyaAllah, sya berazam utk jadi org muslim yg baik...sya mahu jadi yg terbaik...insyaAllah mulai saat ini, sya nak perbaiki diri sendiri...jika nabi ke ke gua hira'..sy akan bersendirian..sya perlukan sedikit msa utk berubah, moga Allah jadikan sya org yg baik...insyaAllah, dlm sem baru sya akan perbaiki diri, takkan sibuk2 hal org..sya mahu belajar jadi manusia..

kerna Allah bfirman: Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan dia mengubah nasib nya sendiri..

oleh itu, diam adalah lebih baik dari berkata-kata...cita2 sya mahu menjadi seorang composer dan seorang engineer yg berjaya dunia akhirat~ insyaAllah, sya mahu jadi siddiq, amanah, menyampaikan, dan seorng yg berilmu...

sya slalu berdoa, moga2 sya bertemu dgn seorang teman, yg akn mmbimbing sya ke syurga Allah...

Alhamdulillah….Segala Puji BagiMu ya Allah….Atas segala kurnia dan kemudahan yang Engkau berikan pada kami.

Ya Allah…
Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui bahwa hati-hati ini telah berkumpul untuk mencurahkan cinta hanya kepada-Mu, bertemu untuk taat kepada-Mu, bersatu dalam rangka menyeru di jalanMu, dan berjanji setia untuk membela syariat-Mu maka kuatkanlah ikatan pertaliannya.

Ya Allah, ya Karim
Izinkan hamba-hambaMu ini berikhtiar
Dalam batas-batas syari’at yang telah Engkau gariskan
Dalam hembusan sejuknya iman
Rabbana hablana min azwajina wadzurriyatina qurrata a’yun waj’alna lil muttaqina imama

Allahumasoli ala saidina muhammad

…….amiin ya rabbal ‘aalamiin……..

MY MISSION
  • kuat tubuh badan
  • akhlak yg mantap
  • fikiran yg berpengetahuan
  • mampu berusaha
  • akidah yg sejahtera
  • ibadah yg betul
  • mampu melawan nafsu
  • menjaga waktu
  • tersusun dalam urusan
  • berguna untuk org laen.
sahabat doakan yg terbaik, amin~ syukran

أنا أحبّو أنْتُمْ
sharif

Saturday, June 19, 2010

MOTIVASI UTK DIRIKU

KASIH manusia sering bermusim,
sayang manusia tiada abadi.
Kasih Tuhan tiada bertepi, sayang Tuhan janji-Nya pasti.


ITULAH sedikit dari bait-bait lagu Raihan. Lantaran kasih manusia yang sering bermusim dan sayangnya yang tidak kekal lama, kita perlu sentiasa berwaspada terutamanya dalam memilih pasangan. Andainya sedikit daripada cinta itu hendak diberi pada seseorang yang boleh digelar suami, secara ringkas pilihlah seorang lelaki yang…

- Kuat agamanya
Biar sibuk sekalipun, solat fardu tetap terpelihara. Utamakanlah pemuda yang taat pengamalan agamanya. Lihat saja Rasulullah menerima pinangan Saidina Ali buat puterinya Fatimah. Lantaran ketaqwaannya yang tinggi biarpun dia pemuda paling miskin. Utamakanlah pemuda yang jujur membimbing dan memelihara iman anda.

- Baik akhlaknya
Ketegasannya nyata tetapi dia lembut dan bertolak-ansur hakikatnya. Sopan tutur kata gambaran peribadi dan hati yang mulia. Rasa hormatnya pada warga tua ketara. Mudah di bawa berbincang. Tidak terlalu berahsia.

- Tegas mempertahankan maruah
Pernahkah dia menjengah ke tempat-tempat yang menjatuhkan kredibiliti dan maruahnya sebagai seorang Islam? Adakah dia jujur sebagai pelindung maruah seorang perempuan?

- Amanah
Jika dia pernah mengabaikan tugas yang diberi dengan sengaja ditambah pula salah guna kuasa, bila berjanji tidak ditepati, lupakan saja si dia.

- Pemurah tetapi tidak boros
Dia bukanlah kedekut tapi tahu membelanjakan wang dan harta dengan bijaksana. Setiap nikmat yang ada dikongsi bersama mereka yang berhak.

- Tidak liar matanya
Perhatikan apakah matanya kerap meliar ke arah perempuan lain yang lalu-lalang ketika berbicara. Jika ya jawabnya, dia bukanlah calon yang sesuai buat kamu.

- Terbatas pergaulan
Sebagai lelaki dia tahu dia tidak mudah jadi fitnah orang, tetapi dia tidak mengamalkan cara hidup bebas.

- Rakan pergaulannya
Rakan2 pergaulannya adalah mereka yang sepertinya. Sebaik-baik teman adalah teman yang soleh.

- Bertanggungjawab & setia
Rasa tanggungjawabnya dapat diukur kepada sejauh mana dia memperuntukkan dirinya untuk ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika ibubapanya hidup melarat sedang dia hidup hebat, nyata dia tidak bertanggungjawab. Setia mengharungi hidup bersama walau susah mahupun senang.

- Tenang wajah
Apa yang tersimpan dalam sanubari kadang2 terpancar pada air muka. Wajahnya tenang, setenang sewaktu dia bercakap dan bertindak.

Berbahagialah kamu jika dicintai calon yang demikian sifatnya.

sumber blog sahabat:eyenni

Tuesday, June 15, 2010

HADIS 40

Hadis Pertama

" Dari Amirul Mukminin Umar Al-Khattab r.a katanya : " Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda : - ' Hanyasanya amalan-amalan itu adalah ( bergantung ) kepada niat, dan hanyasanya bagi setiap manusia itu apa ( balasan ) yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang berhijrah kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itu adalah kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang berhijrah kerana dunia yang ingin ia memperolehinya atau kerana seorang perempuan yang ingin ia menikahinya, maka hijrahnya itu adalah atas apa yang ia berhijrah kerananya.'

Hadis Kedua

Dari Umar Ibnul-Khattab r.a, katanya : Sedang kami duduk di dalam majlis bersama Rasulullah SAW pada suatu hari, tiba-tiba mucul di dalam majlis itu seorang laki-laki yang berpakaian serba putih, berrambut terlalu hitam, tiada kesan bahawa ia seorang musafir, dan tiada antara kami yang mengenalinya, lalu duduk ia bersama Rasulullah SAW, dan ditemukan kedua lututnya dengan kedua lutut Rasulullah SAW serta diletakkan kedua tapak tangannya ke atas kedua paha Rasulullah SAW, lalu berkata :
Sipemuda : Khabarkan aku tentang Islam ?
Rasulullah : Islam, iaitu hendaklah mengucap syahadat - bahawa tiada Tuhan melainkan Allah Ta'ala dan bahawasanya Muhammad itu Rasulullah, dan hendaklah bersembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan menunaikan haji ke Baitullah apabila berdaya ke sana.
Sipemuda : Benar katamu.
( Berkata Umar r.a : Kami merasa hairan kepada tingkah laku sipemuda itu, dia yang bertanya dan dia pula yang mengiyakannya )
Sipemuda : Khabarkanlah kepada ke tentang Iman ?
Rasulullah : Hendaklah engkau beriman kepada Allah, Malaikat-MalaikatNya, Kitab-KitabNya, Rasul-RasulNya, Hari Akhirat dan hendaklah engkau beriman kepada taqdir Allah yang baikNya atau yang burukNya.
Sipemuda : Benar katamu ! Khabarkanlah kepadaku tentang Ihsan ?
Rasulullah : Hendaklah engkau menyembah Allah seolah-olah engkau melihatNya. Sekiranya engkau tidak dapat melihatNya sesungguhnya Allah sentiasa dapat melihat engkau.
Sipemuda : Khabarkan padaku tentang hari kiamat ?.
Rasulullah : Tiadalah orang yang ditanya itu lebih mengetahui dari orang yang bertanya.
Sipemuda : Khabarkan padaku tentang tanda-tandanya ?
Rasulullah : Apabila hamba perempuan melahirkan tuannya sendiri ; Apabila engkau melihat orang yang berkaki ayam, tidak berpakaian, pengembala kambing ( berbangga ) membina bangunan yang tinggi-tinggi.
( Kemudian beredar keluar sipemuda itu dari majlis tersebut ) :
Rasulullah : Tahukan anda wahai Umar siapakah pemuda yang menyoal kau tadi ?
Umar Al-Khattab : Allah dan RasulNya jua yang mengetahui.
Rasulullah : Itulah Jibril a.s yang telah mendatangi aku untuk mengajarkan kamu pelajaran agama kamu.

Hadis Ketiga

" Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Umar r.a, berkata : Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Islam itu didirikan atas lima ( pekara ) - Menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Muhammad itu Rasulullah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, naik haji ke Baitullah dan puasa sebulan Ramadhan. "

Hadis Keempat

" Dari Abu Abdul Rahman, Abdullah bin Mas'ud r.a, katanya Rasulullah SAW telah menceritakan kepada kami, sedangkan baginda seorang yang benar dan dibenarkan kata-katanya, sabdanya : ' Sesungguhnya sesaorang kamu dikumpulkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa setitik air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama itu pula, kemudian seketul daging seperti yand demikian itu juga, iaitu 40 hari. Kemudian diutuskan kepadanya malaikat, lalu ditiupkan roh kepadanya dan diperintahkan menulis empat pekara : rezekinya, ajalnya, amalannya, celaka dan bahagianya. Maka demi Allah yang tiada Tuhan selain daripadaNya, sesungguhnya sesaorang kamu itu tetap akan beramal dengan amalan ahli syurga sehinggalah di antaranya dengan syurga itu jaraknya cuma sehasta sahaja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya ( suratan takdir ) sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka, maka masuklah ia ke dalam neraka. Dan sesungguhnya sesaorang kamu tetap akan beramal dengan amalan ahli neraka sehinggalah di antara dirinya dengan neraka cuma sehasta saja. Tiba-tiba dia telah didahului oleh tulisannya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga, maka akhirnya masuklah dia ke dalam syurga itu. "

Hadis Kelima

Hadis Keenam

"Dari Abu Abdullah An-Nu'man bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ' Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati. '

Hadis Ketujuh

Hadis Kelapan

Hadis Kesembilan

Hadis Kesepuluh

Dari Abu Hurairah r.a : Telah bersabda Rasulullah SAW : " Sesungguhnya Allah Ta'ala itu baik, dia tidak akan menerima melainkan yang baik sahaja. Dan sesungguhnya Allah telah memerintahkan kaum Mukminin sama sebagaimana Dia memerintahkan para Mursalin ( para Rasul ). Allah berfirman : ' Wahai para Rasul, makanlah dari yang baik-baik dan kerjakanlah amalan yang saleh. ' Dan Allah berfirman lagi : ' Wahai orang-orang yang beriman, makanlah dari makanan yang baik yang Kami berikan kepada kamu. ' Kemudian Rasulullah SAW mengisahkan tentang seorang lelaki yang telah belayar jauh. Rambutnya kusut, berdebu, mengangkat kedua belah tapak tangannya ke langit serta memohon : Ya Tuhanku ! Ya Tuhanku ! Sedangkan makanannya dari yang haram, minumannya dari yang haram dan pakaiannya dari yang haram, dan dia telah dikenyangkan dari sumber yang haram. Alangkah jauhnya dia ( doanya ) untuk dikabulkan. '

Hadis Kesebelas

Hadis Keduabelas

Hadis Ketigabelas

Hadis Keempatbelas

Hadis Kelimabelas

Hadis Keenambelas

Hadis Ketujuhbelas

Hadis Kelapanbelas

Hadis Kesembilanbelas

Dari Abu Abbas, Abdullah bin Abbas r.a : " Bahawa pada suatu hari saya sedang berada di belakang Rasulullah SAW ( di atas binatang tunggangannya ), lalu sabda baginda : ' Wahai anak kecil, sesungguhnya aku telah mengajar kamu beberapa perkataan. Peliharalah ( perintah ) Allah, nescaya Dia akan memelihara kamu, peliharalah ( kehormatan ) Allah, nescaya engkau akan merasakan Dia berada bersama-samamu. Jika engkau memohon, pohonlah kepada Allah semata-mata. Jika engkau meminta pertolongan mintalah kepada Allah semata-mata. Ketahuilah bahawa jika semua umat manusia berkumpul untuk memberikan kepadamu sesuatu menafaat, nescaya mereka tidak akan mampu memberi menafaat itu, melainkan dengan sesuatu yang telah ditaqdirkan oleh Allah. Begitu juga sekiranya mereka berkumpul untuk menentukan suatu mudharat untuk kamu, nescaya mereka tidak akan mampu menentukannya, melainkan dengan suatu yang telah ditentukan Allah ke atas kamu. Telah diangkat kalam ( tulisan ) dan telah kering ( tinta ) buku catitan. '

Hadis Keduapuluh

Hadis Keduapuluh Satu

Hadis Keduapuluh Dua

Hadis Keduapuluh Tiga

Hadis Keduapuluh Empat

Dari Abu Dzar Al-Ghafiri r.a, dari Nabi SAW yang meriwayatkan dari Tuhannya Allah Azzawajalla, bahawasanya Tuhannya telah berkata : " Wahai hamba-hambaKu ! Sesungguhnya aku telah mengharamkan penganiayaan atas diriKu, dan Aku jadikan haram di antara sesama kamu, maka janganlah kamu aniaya-menganiayai.
Wahai hamba-hambaKu ! Kamu sekelian sesat, kecuali siapa yang telah Aku berikan hidayat kepadanya. Maka hendaklah kamu minta hidayat daripadaKu, nescaya Aku akan memberi hidayat itu kepadamu.
Wahai hamba-hambaku ! Sekelian kamu lapar kecuali siapa yang telah Aku berikan makanan kepadanya, maka hendaklah kamu sekelain meminta makan daripadaKu, nescaya Aku akan beri kamu makan.
Wahai hamba-hambaku ! Sekelian kamu bertelanjangan, kecuali sesiapa yang aku berikan pakaian, maka mintalah pakaian daripadaKu.
Wahai hamba-hambaku ! Sekelian kamu membuat kesalahan pada waktu malam dan siang dan Akulah yang sahaja yang mengampunkan segala dosa. Maka mintalah keampunan daripadaKu, nescaya Aku akan mengampunkan segala dosa-dosa kamu.
Wahai hamba-hambaku ! Kamu sekelian tidak mampu merancang sesuatu mudharat untuk memudharatkan Aku, dan kamu tidak mampu merancang sesuatu menafaat untuk memenafaatkan Aku.
Wahai hamba-hambaku ! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya bertaqwa seperti taqwanya hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan menambahkan barang sedikit pun pada kerajaanKu.
Wahai hamba-hambaku ! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berhati jahat seperti jahatnya hati seorang manusia di antara kamu, nescaya yang demikian itu tidak akan mengurangkan barang yang sedikit pun pada kerajaanKu.
Wahai hamba-hambaku ! Jika sekiranya orang-orang yang terdahulu dan orang-orang yang terkemudian di antara kamu bersatu, samada dari jenis manusia atau jin, semuanya berkumpul pada sebuah tanah lapang lalu masing-masing meminta padaKu, nescaya Aku akan memperkenankan kepada tiap-tiap seorang itu akan permintaannya, nescaya yang demikian tidak akan mengurangkan sedikit pun dari apa yang Aku miliki, melainkan seperti terkurangnya sebatang jarum yang jatuh ke dalam laut.
Wahai hamba-hambaku ! Sebenarnya semua itu adalah amalan-amalan kamu yang Aku catitkan bagi kamu sekelian, kelak di kemudian hari akan Aku balas atas tiap-tiap satu daripadanya. Oleh itu, barangsiapa menerima kebaikan hendaklah ia memuji Allah dan barangsiapa yang menerima sebaliknya janganlah ia mencela kecuali dirinya sendiri. "

Hadis Keduapuluh Lima

Dari Abu Dzar Al-Ghafiri r.a jua, bahawasanya segolongan manusia dari sahabat-sahabat Rasulullah SAW, bertanya kepada Nabi SAW : " Wahai Rasulullah ! Orang-orang kaya telah lebih banyak mendapat pahala. Mereka sembahyang sebagaimana kami sembahyang, berpuasa sebagaimana kami berpuasa dan mereka bersedekah pula dengan harta kekayaan mereka yang lebih itu."
Bersabda Nabi SAW : " Bukankah Tuhan telah menunjukkan kamu cara-cara bagaimana kamu boleh bersedekah ? Sesungguhnya dengan tiap-tiap tasbih itu sedekah, dan tiap-tiap takbir itu sedekah, dan tiap-tiap tahlil itu sedekah, dan pada tiap-tiap tahmid itu sedekah dan pada tiap-tiap tahli itu sedekah, dan menyuruh berbuat kebaikan itu sedekah dan melarang membuat kejahatan itu sedekah, dan persetubuhan sesaorang dengan isteri juga sedekah. "
Bertanya para sahabat : " Ya Rasulullah ! Adakah sesaorang kami yang memuaskan syahwat dengan isterinya mendapat pahala juga ? "
Bersabda Rasulullah SAW : " Apakah pendapat kamu sekiranya sesaorang itu melepaskan syahwatnya pada yang haram, adakah dosa atasnya ? Demikianlah pula, jika ia melepaskan syahwatnya pada yang halal, adalah baginya pahala. "

Hadis Keduapuluh Enam

Hadis Keduapuluh Tujuh

Hadis Keduapuluh Lapan

Dari Abi Najih bin Al-Irbadh bin Sariyah, katanya : " Rasulullah SAW telah memberikan suatu nasihat kepada kami yang mengeletarkan hati dan menitiskan air mata. Maka kami berkata kepadanya : ' Wahai Rasulullah, seolah-olah ini suatu nasihat yang terakhir, maka berikanlah kepada kami suatu pesanan. ' Sabda Rasulullah SAW : ' Saya berpesan kepada kamu supaya sentiasa bertaqwa kepada Allah Azza wajalla serta mendengar dan taat sekalipun kepada seorang hamba yang memerinta kamu. Sesungguhnya orang-orang yang masih hidup di antara kamu akan menyaksikan perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kamu berpegang kepada sunnahku dan dan sunnah Khalifah Ar-Rasyiddin Al-Mahdiyyin yang beroleh petunjuk ( daripada Allah ) dan gigitlah ia dengan gigi geraham kamu ( berpegang teguh dengannya dan jangan dilepaskan sunnah-sunnah itu ).
Dan jauhilah kamu dari pekara-pekara yang diadakan, kerana sesungguhnya tiap-tiap bida'ah itu menyesatkan. '

Hadis Keduapuluh Sembilan

Dari Muaz bin Jabal r.a, berkata : " Khabarkan kepadaku suatu amalan yang membolehkan aku masuk ke dalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka. "
Jawab Nabi SAW : " Sebenarnya engkau telah bertanya suatu pekara yang besar, dan sesungguhnya amat mudah sekali bagi sesiapa yang dimudahkan oleh Allah Ta'ala, iaitu : Hendaklah engkau menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan suatu yang lain. Engkau mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, berpuasa sebulan Ramadhan dan mengerjakan haji ke Baitullah. "
Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan pokok amalan, tiangnya dan kemuncaknya? " Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah . " Sabda baginda : " Pokok amalan ialah Islam, tiangnya ialah sembahyang dan kemuncaknya ialah jihad. "
Kemudian Nabi bersabda lagi : " Mahukah engkau aku khabarkan kunci kepada semua pekara ini ? " Aku menjawab : " Mahu, ya Rasulullah. " Lalu baginda memegang lidahnya seraya berkata : " Awas, jaga ini baik-baik. "
Aku bertanya : " Ya Rasulullah, adakah kami akan dituntut kerana berkata dengannya ? " Baginda lalu menjawab : " Dan tidak akan dicampakkan manusia ke atas muka mereka atau batang hidung mereka ke dalam neraka, melainkan hasil tutur bicara mereka. "

Hadis Ketigapuluh

Hadis Ketigapuluh Satu

Hadis Ketigapuluh Dua

Hadis Ketigapuluh Tiga

Hadis Ketigapuluh Empat

Hadis Ketigapuluh Lima

Hadis Ketigapuluh Enam

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi SAW, dari Nabi SAW, yang bersabda : " Barangsiapa yang melapangkan seorang mukmin suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan dunia, nescaya Allah akan melepaskan dirinya dari suatu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat.
Dan barangsiapa yang meringankan penderitaan seorang yang susah, nescaya Allah akan meringankan penderitaan dirinya di dunia dan di akhirat.
Barangsiapa yang menutup keaipan seorang Muslim, nescaya Allah akan menutup keaipannya di akhirat. Dan Allah selalu menolong hambaNya, selagi hambaNya berusaha menolong saudaranya.
Barangsiapa yangmenuju satu jalan untuk menuntut ilmu, nescaya Allah akan memudahkan suatu jalan baginya ke syurga. Dan tidak berhimpun suatu kelompok manusia dalam suatu rumah dari rumah-rumah Allah, mereka membaca Kitabullah dan mempelajarainya antara sesama mereka, melainkan diturunkan ke atas perhimpunan mereka ketenteraman, diliputi oleh rahmat., di kelilingi oleh para Malaikat dan disebut Allah kepada sesiapa yang di sisiNya. Sesiapa yang dilengahkan oleh amalannya maka tidak akan dipercepatkan oleh keturunannya. "

Hadis Ketigapuluh Tujuh

Dari Ibn Abbas r.a dari Rasulullah SAW yang meriwayatkan hadis ini daripada Tuhannya Tabaraka Wa Ta'ala, katanya : " Sesungguhnya Allah telah menetapkan yang baik dan yang jahat, dan telah menerangkan keduanya itu. Maka barangsiapa yang bercita kepada kebaikan, kemudian ia tidak mengerjakannya - Allah akan mencatit disisinya satu hasanah yang sempurna. Dan jika ia melaksanakan, nescaya Allah akan mencatitkan di sisiNya sepuluh hasanah hingga tujuh ratus kali lipat ganda dan hingga sampai beberapa kali ganda banyaknya. Dan jika ia bercita-cita mengerjakan sesuatu kejahatan kemudian tidak dilakukannya, Allah akan mencatitkan di sisiNya satu hasanah yang sempurna. Jika ia meneruskan cita-citanya yang jahat itu dan melakukannya, Allah akan mencatitkan baginya satu kejahatan sahaja.
~ Bukhari dan Muslim dalam kitab sahih keduanya.

Hadis Ketigapuluh Lapan

Dari Abu Hurairah r.a bahawa Rasulullah SAW telah bersabda : " Sesungguhnya Allah Ta'ala berfirman : Barangsiapa yang memusuhi waliKu ( orang yang setia padaku ), maka sesungguhnya aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Dan tiada seorang hambaku yang bertaqarrub ( beramal ) kepadaKu dengan sesuatu yang lebih Ku cintai hanya dari ia menunaikan semua yang ku fardhukan ke atas dirinya. Dan hendaklah hambaKu sentiasa bertaqarrub dirinya kepadaKu dengan nawafil ( ibadat sunat ) sehingga Aku mencintainya. Maka apabila Aku telah mencintainya, nescaya adalah Aku sebagai pendengarannya yang ia mendengar dengannya, dan sebagai penghilantannya yang ia melihat dengannya, dan sebagai tangannya yang ia bertindak dengannya, dan sebagai kakinya yang ia berjalan dengannya. Dan sekiranya ia meminta kepadaKu nescaya Aku berikan kepadanya, dan sekiranya ia memohon perlindungan kepadaKu nescaya Aku lindungi ia

Hadis Ketigapuluh Sembilan

Hadis Keempatpuluh

Hadis Keempatpuluh Satu

Hadis Keempatpuluh Dua

Thursday, June 10, 2010

Love this moment

salam
video ini adalah rentetan dari Post sebelumnya "aku adalah PM"...i really love this moment, this is our prep...sya syg suma kwn sya..yeah~


video

farabie i will never forget~

sharif

Kita adalah PM.

salam..
syukur Alhamdulillah, syukur pda Allah..kerana beri kesempatan utk, postkan something hari ini..sejak baru2 ni, hati makin x tenteram..sbb apa yer? mgkin bersalah pda Allah..dan juga ada kesilapan pda manusia..tapi, kita berusaha utk perbaiki kelemahan yg ada dgn jaga hubungan baik dgn Allah dan juga manusia..hari nie nak cerita psal rasa hati...lepas jer habis final exam..ingatkan sudah tenang tapi, mcm2 nak difikirkan..huuuuh~ ssh juga jadi manusia yer..tapi sya tetap berusaha utk jadi manusia yg baik..asyik2 fikirkan,my studio..nak beli itulah inilah...tapi kna beringat juga..sblom beli, kerana pelaburan mesti ada pulangannya..beserah sja pda Allah..

selain itu, hati nie juga bimbang, klu2 ada silap dgn manusia nie..kdg2, kta x sdr yg kita buat silap..tapi betul ke silap...? wallahutaalaalam..Allah saja yg tahu..sejak kebelakangan ini,juga ada pihakyg beri komen pelik2..tp i do know, sapa mereka tersebut...moga Allah, kurniakan mereka kesenangan hidup didunia..yer~ komen yg bersifat membina takpe, ini menfitnah...sya tahu sya byk buat salah, tapi sya tak tahu dimana sya slh...kpda insan2 diluar sana tunjukkanlah sya jalannya yg betul..bukannya dihamparkan dgn kata2 fitnah...nauzubillah~

sbb ustaz dan ustazah sya ada juga pesan, klu kita buat sesuatu pekara tak menyalahi syariah agama..selagi itu ia tidak salah..maaflah sahabat2 sekalian..jika sya ada, tersalah ke..im not perfect person but sya cuba jadi yg terbaik...

utk pengetahuan semua, sya nak jelaskan isu chemyjan09 PM..quiet along story, but i tell the truth behind the scence...utk pengetahuan chemyjan09 family day adalah idea sya..sya hanya utarakan idea sya pda our class rep..JNA.tapi, jna cakap klu nak buat family day, buatlah..tapi dia tak mau handle..kerana byk komitmen lain katanya..jadi, dia suruh sya buat...at first, sya mmg tak nak buat..tapi Allah gagahi juga sya utk buat..sbb hari2, sya fikir bagaimana sya nak rapatkan ukhuwah bdk2 chemyjan09.."and that's my real objective"..jadi, sya hanya bertanggungjawab selaku PM utk family day that all..sya bukannya PM utk chemyjan09,jika anda semua fikir begitu...itu terpulanglah~

saya ada juga buat riadah bdk2 chemy, tapi itu tak bermakna sya nie PM utk chemyjan09...tapi sya saja2, jer nak buat..sya ingat chemyjan09 nie, blh buat mcm homeroom sya dan bdk2 class sya waktu sya form 5, tapi ramai yg ada komitmen yg lebih penting..tapi, objective sya ,blom tercapai utk jadikan chemyjan09, different with other course..seem my effort, sia2...subahanaAllah, sya dah cuba yg terbaik..utk jadikan chemyjan09, sbgai course yg terbaik..tapi dihambur dgn kata2 fitnah...tapi takpe, Allah sentiasa dkt dgn saya..sya percaya pda Allah...

tapi, bila sya kenang balik effort2, yg sya lakukan ini, 1 pn tak mendatangkan..apa2 pda diri sya..but, msa sya je yg dibazirkan...tapi, for me sedetik bersama-sama sahabat2, sya ingat smpai bila2...sya suka rehlah bersama-sama sahabat..harap2, kita dpt buat lagi family day dan riadah, this is the only way to make us as a family...i love my family very much..dan

sya harap anda semua benci sya..kerana sya suka melihat anda semua benci pda sya...kerana kebencian itu, mmbuatkan sya dkt pda anda semua...bila anda benci sya, anda amat caring dgn sya...setiap tindakan sya pasti ada penilaian, walaupn sya tahu ianya buruk2 belaka..dan setiap tindakan sya pasti ada kritikan, walaupn sya tahu ianya sgt pedas2 belaka...tapi, itu menunjukkan anda semua prihatin pda sya...:)

i love all my fren..but until now, i do not know whter they love me,..Alhamdullillah..setiap perbuatan sya setakat nie mgkin ats dosa2 yg sya lakukan...sya redha~

Tapi jangan sekali-kali, bandingkan sya dengan rasulullah..kerana baginda seorang yg tabah..sya tak setabah rasulullah, sukar bagi sya utk jadi sehebat rasullullah..tapi, sya cuba amalkan sunnah2nya..yg sya mmpu..rasulullah sgt tabah..

sya teringat lagi dgn 1 kritikan, iaitu: Rasulullah pn tak melantik diri sendiri jadi rasul, nie pulak kau..lantik diri sendiri jadi PM..

hurm, sya cukup bertuah sahabat..sbb awk blh jadikan semua, ini sbg 1 kritikan utk diri sya..dgn mengambil cth2 rasulullah...dan sya kira sbnarnya Allah telah lantik kita semua sbgai PM, dimuka bmi Allah jika anda bca surah Al-baqarah..sedar tak sedar jer...dan insyaAllah,anda juga akan jadi PM, dlm famili anda..insyaAllah sya juga...wallahutaalaalam~

ya Allah, mengapa aku diuji sebegini rupa?
mgkin aku selalu minta kau supaya tabahkan, aku...
tapi ya Allah, engkau berikan aku rintangan supaya aku kekal tabah..
Berjanji ku
Disuatu ketika
Bahwa aku takkan menduakanMu
Dan aku takkan biar sesiapa
Cuba memalingku dari jalan bahagia
Ternyatalah perjalanan ini
Tidak semudah yang ku tafsirkan
Jalannya berliku
Turunnya berliku
Jika tersilap langkah
Menyesal sesal selamanya
ya Allah, andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerna bukan niatku untuk melakukannya
ya Allah, andai cinta yg kusemai
Rapuh menanti ditewas dugaan
Maafkan aku
Kiranya tak tertanggung
Segala harapan yang diberikan
Mungkinkan ada pengampunan dariMu
Kembalikan fitrah kehambaanku
Hinanya aku
Merayu kepadaMu
Setelah kering dosa yang kulakukan
Maafkan aku
Yang tiada berdaya
Kerana bukan niatku untuk melakukannya


sejak kelmarin, aku sukar menangis..mgkin kerana aku sudah lupa padamu..ya Allah jangan kau keringkan tangisan itu~ "Maafkan Aku Tuhan"

sharif

Monday, June 7, 2010

Perbezaan solat wanita dan lelaki?

Ada sebahagian ulama’ berpendapat bahawa cara melaksanakan solat antara lelaki dan wanita berbeza. Mereka mengemukakan banyak hadith untuk menyokong pendapat itu. Tetapi kesemua hadith itu dha’if dan tidak boleh dijadikan sandaran hujah. Pendapat yang terpilih adalah tidak wujud perbezaan cara solat antara kaum lelaki dengan kaum wanita, sama ada ketika sujud, duduk dan sebagainya. Hal ini berdasarkan keumuman sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam yang memerintahan agar setiap kaum muslim (merangkumi kaum lelaki dan kaum wanita) solat seperti mana baginda mengerjakannya. Hadith yang dimaksudkan :

“Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat (tata cara) aku solat” (Hadith riwayat al-Bukhari dalam Shahihnya , no: 631)

Dalam pada itu, dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Syaibah, Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam juga bersabda : “Kau wanita duduk dalam solat sebagaimana duduknya kaum lelaki” (Al-Mushannaf, no: 2788)

Syaikh Nashiruddin al-Albani rahimahullah (1420H) berkata: “Semua hadith yang menyebut tentang sifat solat Nabi menunjukkan solat lelaki dan wanita sama sahaja. Tidak wujud hadis yang menerangkan bahawa wanita dikecualikan daripada sebahagian pergerakan solat itu. Bahkan lafaz hadith yang umum itu merangkumi lelaki dan wanita” (Sifat Solat Nabi, ms. 189)

Selanjutnya, bagi menguatkan pendapat beliau yang menafikan adanya perbezaan tata cara solat antara kaum lelaki dengan kaum wanita, Syaikh Nashiruddin al-Albani rahimahullah juga membawa sebuah riwayat dari al-Bukhari dalam kitabnya, al-Tarikh al-Saghir, muka surat 95 dari ‘Ummu Darda yang berbunyi:

“Sesungguhnya (Ummu Darda) dalam solat, duduk seperti cara duduk lelaki, padahal beliau seorang perempuan yang ahli (pakar) fiqh” (Sifat Solat Nabi, ms. 240)

Selain itu, dalam sebuah hadith yang berbentuk umum juga, Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam bersabda: “Kaum wanita adalah saudara kembar bagi kaum lelaki”

Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Daud (no:204) dan at-Tirmizi (no:105) daripada Siti Aisyah. Manakala riwayat ad-Darimi (no:764) pula daripada Anas. Al-‘Aljuni rahimahullah berkata: “Ibn al-Qattan berkata bahawa hadith riwayat Aisyah di atas adalah dha’if (lemah), sedangkan riwayat Anas pula sahih” (Kasyfu al-Khafa’, jil. 1, ms. 248)

Al-Khittabi rahimahullah berkata: “Dalam memahami hadith, kebiasaannya apabila terdapat satu perintah yang ditujukan kepada kaum lelaki, ia juga (sebenarnya) merangkum wanita kecuali jika ada dalil khusus kepada kaum wanita. Sebahagian ulama’ berkata wanita tidak boleh duduk seperti lelaki. Hal ini berdasarkan kepada dua hadith dha’if.

Al-Baihaqi rahimahullah berkata: “Dalam masalah ini (yakni larangan kaum wanita menyerupai cara solat kaum lelaki -pent) terdapat dua hadith dha’if dan kedua-duanya tidak boleh dijadikan hujah. Pertama, menurut Atha’ bin al-‘Ajlan, Abu Nadhrah pernah mendengar Abu Sa’id al-Khudri radhiallahu-‘anhu meriwayatkan bahawa sahabat Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam berkata:

“Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam memerintahkan kaum lelaki supaya merenggangkan anggota tubuh mereka ketika sujud dan baginda memerintahkan kaum wanita merapatkan dan merendahkan tubuh ketika sujud. Baginda juga memerintahkan agar kaum lelaki menyimpuhkan kaki kiri dan menegakkan kaki kanan ketika tahiyat. Sebaliknya, baginda memerintahkan kaum wanita duduk bersilang kaki di bawah paha”

Al-Baihaqi rahimahullah berkata: “Hadith ini Mungkar

Kedua, menurut Abu Muti’ al-Hakam bin Abdullah al-Bakhi, Umar bin Dzar pernah mendengar Mujahid meriwayatkan daripada Abdullah bin Umar bahawa beliau berkata bahawa Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam bersabda:

“Apabila seorang wanita duduk dalam solat, kemudian meletakkan pahanya di atas yang sebelahnya. Apabila sujud, dia merapatkan perutnya kepada kedua-dua pahanya seperti lazimnya dia menutup dirinya. Allah berkata: Wahai para malaikat-Ku, saksikanlah, sesungguhnya Aku telah mengampunkan dosa-dosa wanita itu” (Diriwayatkan oleh al-Baihaqi)

Hadith ini dha’if kerana di dalam sanadnya terdapat seorang perawi yang bernama Abu Muti’ al-Bakhi. Ibnu Hajar rahimahullah berkata:

”Ibn Ma’in berkata bahawa hadith ini tidak boleh dikira sebagai hujah. Dalam masa yang lain pula, beliau berkata hadith ini dha’if. Al-Bukhari juga sependapat dengan beliau dan menambah bahawa perawinya merupakan seorang Ahli Ra’yi. Demikian juga komen al-Nasaa’i” (Lisan al-Mizan, jil. 2, ms. 334)

Ketiga, Yazid bin Abu Habib berkata bahawa Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam pernah melewati dua orang wanita yang sedang mengerjakan solat. Kemudian baginda bersabda:

“Ketika kamu sujud, rapatkanlah sebahagian anggota ke tanah. Dalam keadaan itu, wanita tidak sama kaum lelaki” (Diriwayatkan oleh Abu Daud dan al-Baihaqi)

Hadith di atas adalah Mursal dan termasuk dalam hadith dha’if. Ibn Abi Syaibah menyebutkan bebrapa atsar daripada sebahagian ulama’ salaf mengenai perbezaan duduk antara lelaki dan wanita. Hujahnya berdasarkan firman Allah dan sabda Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam. Kemudian, beliau menyebut daripada sebahagian ulama’ salaf yang lain bahawa cara mengerjakan solat bagi lelaki dna wanita adalam sama. (Al-Mushannaf, jil. 1, ms. 242)

Selain itu, Syaikh Muhammad bin Soleh al-‘Utsaimin rahimahullah juga turut menolak hujah yang membezakan cara solat kaum wanita dengan kaum lelaki. Menurutnya, kenyataan bahawa wanita tidak boleh merenggangkan tubuhnya di dalam solat sebaliknya hendaklah dirapatkan, boleh disanggah dalam beberapa aspek :

i) Alasan yang dikemukakan tidak dapat menolak kekuatan nas yang menyatakan bahawa wanita dan lelaki adalah sama dari segi mengamalkan hukum. Lebih-lebih lagi Rasulullah shalallahu-‘alaihi-wasallam pernah menyuruh semua umat Islam mendirikan solat seperti baginda mendirikannya. Perintah ini berbentuk umum, merangkumi lelaki dan wanita.

ii) Kenyataan di atas boleh dibatalkan ketika seorang wanita mengerjakan solat bersendirian. Wanita dituntut mengerjakan solat bersendirian di rumahnya tanpa kehadiran kaum lelaki. Ketika itu, dia tidak perlu merapatkan tubuhnya kerana tidak dilihat oleh lelaki.

iii) Mereka mengatakan bahawa wanita mesti mengangkat kedua-dua tangan ketika bertakbir. Sedangkan perbuatan itu lebih memalukan berbanding merenggangkan tubuh.

Pendapat yang tepat, wanita boleh melalukan setiap perkara yang dilakukan oleh lelaki dalam solat. Dia mesti mengangkat tangan dan merenggangkan anggota tubuhnya. Dia mesti meluruskan tulang belakang ketika rukuk dan menjauhkan sedikit perut daripada kedua-duabelah pahanya.Begitu juga meninggikan kedua-dua belah paha daripada kedua lutut ketika sujud. Dia juga perlu bersimpuh di atas lantai (tawarruk) ketika tahiyat akhir. (Al-Syarh al-Mumti’, jil. 3, ms. 303-304)

Jika seorang wanita mengerjakan solat di tempat yang boleh disaksikan oleh kaum lelaki (tempat yang terbuka) seperti di Masjid al-Haram atau di tempat awam kerana terdesak, dia hanya perlu menjaga auratnya agar tidak terbuka, bukan merapatkan anggotanya. Al-Imam al-Nawawi rahimahullah dalam kitabnya, al-Majmu’, jil. 3, ms. 455, menyebut wanita berbeza daripada lelaki dalam hal mengerjakan solat hanyalah dalam perkara-perkara berikut :

i) Wanita tidak wajib solat berjemaah di masjid.Berbeza dengan lelaki, dia diperintahkan berjemaah di masjid.

ii) Kedudukan saf imam wanita sama dengan lelaki, iaitu sebaik-baiknya, imam berdiri di tengah antara saf makmum.

iii) Makmum wanita hendaklah berdiri di belakang makmum lelaki, bukannya sama saf dengan lelaki.

iv) Saf paling belakang lebih afdhal daripada saf paling depan apabila wanita mengerjakan solat bersama-sama lelaki.

Demikian secara ringkas penjelasan mengenai persoalan perbezaan cara mengerjakan solat antara kamu wanita dengan kaum lelaki. Apa yang benar, tidak wujud sebarang perbezaan yang ketara antara kedua-duanya melainkan dalam perkara-perkara tertentu sahaja yang sangat terpencil sebagaimana yang telah dijelaskan oleh al-Imam al-Nawawi rahimahullah di atas. Semoga risalah ini dapat memberikan manfaat kepada sidang pembaca, khasnya bagi para muslimah.


wallahutaalaalam

sharif

Nantikan!

nantikan kemunculannya
saja2 EDIT.. :)

Sunday, June 6, 2010

BAB PUASA SUNAT

sya rsa agak lama..sya tidak post tentang hukum-hakam fiqh...jadi hari sya nak kongsi dgn anda semua..serba sikit..moga dpt, kita sama2 apply dalm kehidupan seharian..

Apakah dalilnya disunatkan berpuasa hari Isnin dan Khamis?

Pertama; diriwayatkan dari ‘Aisyah r.a. menceritakan bahawa; “Adalah Rasulullah s.a.w. amat menjaga puasa pada hari Isnin dan Khamis” (Riwayat Imam Tirmizi. Menurut beliau, hadis ini hasan soheh).

Kedua; Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda; “Dibentangkan amalan-amalan di hadapan Allah pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai dibentang amalanku (di hadapan Allah) pada ketika aku berpuasa” (Riwayat Imam Tirmizi).

Ketiga; Abi Qatadah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w. ditanya tentang puasa hari Isnin. Baginda menjawab; “Itulah hari aku dilahirkan dan hari aku diutuskan (menjadi Nabi) atau hari diturunkan wahyu kepadaku” (Hadis riwayat Imam Muslim).

Apa yang dimaksudkan dengan puasa Nabi Daud a.s.? Apa fadhilatnya?

Puasa Nabi Daud a.s. bermaksud; puasa sehari dan berbuka sehari dengan mengecualikan hari-hari yang diharamkan berpuasa iaitu dua hari raya dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Dzul-Hijjah). Kelebihannnya ialah sabda Nabi s.a.w.; “Sesungguhnya puasa yang paling disukai Allah ialah puasa Nabi Daud dan solat yang paling disukai Allah ialah solat Nabi Daud; beliau tidur separuh malam, bangun (mengerjakan solat) sepertiganya dan tidur semula sepernamnya. (Adapun puasa pula) beliau berpuasa sehari dan beliau berbuka (yakni tidak berpuasa) sehari” (Riwayat Imam Muslim dari Abdullah bin ‘Amru r.a.).

itu sedikit perkongsian..moga2, kita blh amalkan..puasa hari isnin dan khamis..selamat mencuba~

sharif

Saturday, June 5, 2010

Akulah Hamba

salam,
hari nie baru, selesai beberapa recording perview lagu akulah hamba..yg dinyanyikan oleh Mohd sallehuddin..recording tanpa backup voice dan sya msh mencari-cari identiti sebenar lagu ini..dan sya perlukan pendapat anda semua..utk jadikan lagu ini terbaik..x kira pendapat seorang amatuer dan professional..insyaAllah selepas ini..blh la dgrkan lagu ini..ciptaan Mohd Sallehuddin dan susunan muzik oleh sya...dgrkan Akulah Hamba "MS STUDIO"..insyaAllah disember ini blh dptkan Album Charity 2010.. :P


video

sharif

Wednesday, June 2, 2010

Maafkan aku & Syukran

salam..
tika ini, sya baru habis compose lagu "maafkan aku tuhan" dan "sonnet 18"...tp blom finishing lagi..sya harap dpt jadi composer yg setaraf sami yusof..nntikan kemunculan album charity sya..
disamping, buat kerja2 studio ini, sya harap..dpt juga jadi yg terbaik pda Allah...itulah motif sya...kerana ramai, mereka hari ini, lupa pda Allah..Al-quran sehari tak dibaca, solat ditingglkan..dan byk lagi..wallahutaalaalam..
seterusnya, nak cerita berkaitan dgn lagu "Maafkan Aku tuhan"...ramai yg bagi reaksi positif..Alhamdullillah, lagu ini secara jujurnya..tiba2 dtg waktu sya, main piano...waktu, tu hanya music jer..yg ada..lirik blom lg...nak dijadikan cerita lirik ini hadir ketika, lagu ini sedang sya compose di MS studio..tp sya nak ucap terima kasih kepda shabat2 yg beri pendapat..kerana sya seorang yg mudah menerima idea2..dari org..tp org2 jer, yg ssh nk terima idea dari sya..takpe2.. insyaAllah, sya juga akan success..impian sya dari sekarang nak buka studio seperti KRU..ingat! ini sya...i'm different with others..dan tQ to Abg che Mohd farhan..yg sgt baik dgn sya eventhough sya nie baru...dia beri teguran itu sya dapat rsakan dia..mengikuti perkembangan sya...harap, sya dpt jumpa dgn Abg che..
sebenarnya,abg che nie merupakan seorang penasyid indie mcm sya..insyaAllah, blh dgr suara abg che di nasyid underground 2..yg bakal diterbitkan oleh neouratic studio yg bertajuk bahtera persahabatan..insyaAllah klu ada masa..mahu jer saya, cipta lagu utk abg che nie..insyaAllah~

sya rsa,abg che jer yg ada msg dgn sya through FB..tp sya tak kisah klu yg lain tak balas..yg lain sya harap kita akan jumpa..bila sya cukup bersedia jumpa dgn anda semua...itu janji sya..
ini komen abg che pda sya, nice one:

Assalamu'alaikum Mohamad Shariffuddin Ismail (MSI)

Seperti yang saya janjikan, saya akan memberi komen apabila saya dapat dengar lagu2 yang MSI tag nama saya. Tapi sebelum tu saya minta maaf sekiranya ada komen yang yang menyebabkan MSI terasa sebab segala komen saya iklas sebagai komen membina, insyAllah...

Saya pun bukan la arif sangat bidang muzik malah MSI lebih hebat kerana mampu menggunakan program untuk cipta muzik sendiri, sekadar berkongsi pendapat daripada apa yang saya dengar =)

1) Melodi (Maafkan Aku Tuhan)
Saya rasa melodi lagu ni bagus dan mendayu-dayu, tapi kedengarannya agak mendatar.. Mungkin boleh diselitkan 'real chorus' supaya lagu ni menjadi lebih segar...

2) Muzik (Maafkan Aku Tuhan)
Tahniah kerana berjaya membentuk rangka asas muzik menjadikan pendengar boleh faham bentuk lagu tersebut macam mana. Cuma mungkin MSI baru belajar mencipta muzik, jadi banyak penambahbaikan yang perlu dilakukan supaya kedengarannya tidak begitu bercelaru...

3) Vokal (Umum)
Key suara MSI saya rasa lebih sesuai untuk nyanyi berkumpulan berbanding nyanyian solo sebab saya dengar MSI lebih selesa menyanyikan part tinggi berbanding part rendah. Tapi tak bermakna MSI tak boleh nyanyi part rendah langsung sebab saya dulu pun begitu juga, jadi MSI perlu pelajari teknik suara perut...

Insya-Allah dengan pengalaman dan usaha, MSI boleh pergi lebih jauh. Yang penting tidak berputus asa sebab MSI pun masih muda (sebaya pelajar saya), jadi masih banyak masa MSi untuk pelajari.

Sekali lagi saya ingatkan, ini adalah komen ikhlas untuk membina, bukan sekadar mengkritik.. Saya pun bukan bagus sangat, MSI lagi hebat, insya-Allah.. Harap MSI terima secara 'open minded' yea ;)

Salam "Bahtera Persahabatan"...(",)...

ini yg terbaik utk sya improve..utk pengetahuan lagu maafkan ku tuhan belum habis disitu..insyaAllah, akan ada bridge..ada orchestra percussion..nntikan dlm album itu nnt..khas dari MS studio...maaf sekirannya terkasar bahasa...syukran Abg che~

sharif

Tuesday, June 1, 2010

Sonnet 18

saya dan group sonnet 18 "yg lelaki sahaja"

salam..

hari nie nak cerita psl masa lalu..cerita berkaitan sonnet 18, apa yg ada dengan sajak ini..dulu, waktu di sekolah, cikgu english sya..telah mengarahkan semua pelajar utk mencipta lagu dari sajak ini..dan waktu tu kami dibahagikan dlm kumpulan..jadi kumpulan sya telah berjaya cipta sebuah lagu menggunakan lirik ini..nak dijadikan cerita lirik lagu kami ini ditulis oleh shakespeare..hihi waktu tu tiada alatan lain, selain gitar menjadi taruhan..yg dimainkan oleh sahabat sya dino..huhu dan sya bersama rakan-rakan lain menyanyikan lagu ini..lagu yg bersifat catchy dan mempunyai maksud yg mendalam..bila dgr balik lagu ini, rsa sebak plk..ya la teringatkn sahabat2, dan kenangan pda waktu itu..insyaAllah nnt dipostkan lagu nya..berikut ialah sajak sonnet 18..mmg tepat sekali waktu lagu dicipta..kami berusia 18 tahun..hihi

SONNET 18

by william shakespeare

Shall I compare thee to a summer's day?
Thou art more lovely and more temperate:
Rough winds do shake the darling buds of May,
And summer's leas
Bolde hath all too short a date:
Sometime too hot the eye of heaven shines,
And often is his gold complexion dimm'd;
And every fair from fair sometime declines,
By chance or nature's changing course untrimm'd;
But thy eternal summer shall not fade
Nor lose possession of that fair thou owest;
Nor shall Death brag thou wander'st in his shade,
When in eternal lines to time thou growest:
So long as men can breathe or eyes can see,
So long lives this and this gives life to thee.