Wednesday, June 2, 2010

Maafkan aku & Syukran

salam..
tika ini, sya baru habis compose lagu "maafkan aku tuhan" dan "sonnet 18"...tp blom finishing lagi..sya harap dpt jadi composer yg setaraf sami yusof..nntikan kemunculan album charity sya..
disamping, buat kerja2 studio ini, sya harap..dpt juga jadi yg terbaik pda Allah...itulah motif sya...kerana ramai, mereka hari ini, lupa pda Allah..Al-quran sehari tak dibaca, solat ditingglkan..dan byk lagi..wallahutaalaalam..
seterusnya, nak cerita berkaitan dgn lagu "Maafkan Aku tuhan"...ramai yg bagi reaksi positif..Alhamdullillah, lagu ini secara jujurnya..tiba2 dtg waktu sya, main piano...waktu, tu hanya music jer..yg ada..lirik blom lg...nak dijadikan cerita lirik ini hadir ketika, lagu ini sedang sya compose di MS studio..tp sya nak ucap terima kasih kepda shabat2 yg beri pendapat..kerana sya seorang yg mudah menerima idea2..dari org..tp org2 jer, yg ssh nk terima idea dari sya..takpe2.. insyaAllah, sya juga akan success..impian sya dari sekarang nak buka studio seperti KRU..ingat! ini sya...i'm different with others..dan tQ to Abg che Mohd farhan..yg sgt baik dgn sya eventhough sya nie baru...dia beri teguran itu sya dapat rsakan dia..mengikuti perkembangan sya...harap, sya dpt jumpa dgn Abg che..
sebenarnya,abg che nie merupakan seorang penasyid indie mcm sya..insyaAllah, blh dgr suara abg che di nasyid underground 2..yg bakal diterbitkan oleh neouratic studio yg bertajuk bahtera persahabatan..insyaAllah klu ada masa..mahu jer saya, cipta lagu utk abg che nie..insyaAllah~

sya rsa,abg che jer yg ada msg dgn sya through FB..tp sya tak kisah klu yg lain tak balas..yg lain sya harap kita akan jumpa..bila sya cukup bersedia jumpa dgn anda semua...itu janji sya..
ini komen abg che pda sya, nice one:

Assalamu'alaikum Mohamad Shariffuddin Ismail (MSI)

Seperti yang saya janjikan, saya akan memberi komen apabila saya dapat dengar lagu2 yang MSI tag nama saya. Tapi sebelum tu saya minta maaf sekiranya ada komen yang yang menyebabkan MSI terasa sebab segala komen saya iklas sebagai komen membina, insyAllah...

Saya pun bukan la arif sangat bidang muzik malah MSI lebih hebat kerana mampu menggunakan program untuk cipta muzik sendiri, sekadar berkongsi pendapat daripada apa yang saya dengar =)

1) Melodi (Maafkan Aku Tuhan)
Saya rasa melodi lagu ni bagus dan mendayu-dayu, tapi kedengarannya agak mendatar.. Mungkin boleh diselitkan 'real chorus' supaya lagu ni menjadi lebih segar...

2) Muzik (Maafkan Aku Tuhan)
Tahniah kerana berjaya membentuk rangka asas muzik menjadikan pendengar boleh faham bentuk lagu tersebut macam mana. Cuma mungkin MSI baru belajar mencipta muzik, jadi banyak penambahbaikan yang perlu dilakukan supaya kedengarannya tidak begitu bercelaru...

3) Vokal (Umum)
Key suara MSI saya rasa lebih sesuai untuk nyanyi berkumpulan berbanding nyanyian solo sebab saya dengar MSI lebih selesa menyanyikan part tinggi berbanding part rendah. Tapi tak bermakna MSI tak boleh nyanyi part rendah langsung sebab saya dulu pun begitu juga, jadi MSI perlu pelajari teknik suara perut...

Insya-Allah dengan pengalaman dan usaha, MSI boleh pergi lebih jauh. Yang penting tidak berputus asa sebab MSI pun masih muda (sebaya pelajar saya), jadi masih banyak masa MSi untuk pelajari.

Sekali lagi saya ingatkan, ini adalah komen ikhlas untuk membina, bukan sekadar mengkritik.. Saya pun bukan bagus sangat, MSI lagi hebat, insya-Allah.. Harap MSI terima secara 'open minded' yea ;)

Salam "Bahtera Persahabatan"...(",)...

ini yg terbaik utk sya improve..utk pengetahuan lagu maafkan ku tuhan belum habis disitu..insyaAllah, akan ada bridge..ada orchestra percussion..nntikan dlm album itu nnt..khas dari MS studio...maaf sekirannya terkasar bahasa...syukran Abg che~

sharif

No comments: