Wednesday, December 1, 2010

Cinta Semalam



preview arrangment|Cinta Semalam

salam

Alhamdulillah, bersyukur pada Allah, yg telah mengejutkan saya dari mati. Alhamdulillah, hari ini, saya ingin berkongsi panjang tentang diri saya.saya adalah insan biasa tak terlepas dosa.jadi saya mohon pada Allah, agar terus istiqamahkan saya, dalam menempuh hari-hari pahit saya.

sebenarnya saya baru habis semester, Alhamdulillah.walaupn pada semester kali ini, saya rsa pencapaian saya tidak terbaik.Malu, saya berada di UTP, kerana terpaksa menjadi pelajar yg lemah dari segi akademik.Tapi, sya anggap ini sebagai satu ujian utk sya memotivasikan diri, walaupn saya pelajar yg lemah.Antara subjek2, yg saya ambil semester lepas ialah:

1) Fluid Mechanic
2) IMSE
3) Islamic Studies
4) Material Energy balance
5) sturucted programming

saya rasa semua subjek ini saya lemah, mungkin atas beberapa faktor yg saya baru kenal pasti.
Antaranya ialah, sibuk mengejar benda lain yg tidak berada didepan mata, masalah hati & cinta, dan tersalah pilih jurusan yg diminati.

Hari ini, sya mahu kupas sedikit demi sedikit masalah ini, bermula dengan "Sibuk mengejar benda lain yg tidak berada didepan mata". Saya punya dua kesukaan dalam saya berada dibumi ini, Pertama, sya minat Music kedua, saya minat Video.Bermula dengan music, saya bercita-cita utk menjadi composer yg terbaik, tapi tiada siapa pernah memberi sya semangat utk mengejar cita-cita saya.Mujurlah ada dokumentari tentang kehidupan P Ramlee.Dan dari situ, byyk mengejar saya tentang bagaimana kehidupan seorang org seni.Org seni ini mmg tidak selalu dipedulikkan, tapi bila tiada, barulah org ramai, sibuk memperingati dia. Saya suka bermain alat music seperti piano, dan guitar. jadi bila saya bermain guitar atau piano, sya akan feel sendiri dan rasa melodi yg saya main. Saya arrange music, adalah sebab saya minat dan saya akan feel music itu. Alhamdulillah, setakat ini saya lebih berminat music nasyid yg lebih menghitung diri saya sendiri.Dan mostly, lagu yg saya cipta adalah berdasarkan kehidupan sya.sebab itu, saya suruh mereka hayati, bukan mendengar.tapi ramai yg tak faham saya, nak buat macam mana.
Kedua, saya suka membuat video, dan juga cita-cita ingin menjadi pengarah filem animasi.Tapi, tiada siapa mmberi sokongan pada saya, malah, memperkecilkan saya.tapi saya tidak kasih, Allah selalu ada dengan saya. Dan klu saya diberi peluang ,pasti saya, menerbitkan filem animasi sya sendiri. syg, syg..tiada siapa pernah menokong saya.dan saya rsa apa yg saya buat nie mcam sia-sia, sya tidak mahu pujian anda semua, tapi sya mahu anda hargai karya-karya saya.sebab ia datang dari Allah, ilham. Tanpa Allah, saya tidak mmpu membuat ini semua.

Sabda rasulullah:
Tak sempurna iman seseorang jika dia tak mengasihi
saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri
atau melebihi daripada mengasihi dirinya sendiri.

Masalah yg kedua ialah, Masalah hati & cinta, saya tidak tahu begaimana mahu diterangkan, tapi yg pasti masalah ini yg mmbuatkan saya jauh leka.Pertama hati,:

Keadaan hati, sama ada bersih atau kotor mempunyai pertalian rapat dengan keimanan dan ketakwaan individu.

Diriwayatkan daripada Nu’man bin Basyir bahawa Rasulullah mengingatkan kepada umatnya mengenai kepentingan menjaga hati, yang bermaksud “Ingatlah sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada seketul darah, jika ia baik, maka baiklah jasad. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah dia hati.”

saya sgt zalim dengan diri saya sendiri. tapi bila saya fikir balik, dosa sya dengan Allah, sgtlah byk, adakah taubat sya diterima, ya Allah...

seterusnya, cinta. I hate to be fall in love with some one. Itu sebab, i dont like to know about them. Saya selalu kecewa dengan cinta manusia, pertama, kerna menipu saya..please jangan tipu saya, saya sgt sensitif.That why i hate to save nombor telefon wanita dalam handset sya, sbb saya tahu saya lemah dan tidak berdaya utk melawn nya, please, jangan buat saya begini. saya tidak pernah menyakiti sesiapa, but why kamu, menyakiti saya dengan permainan cinta. insyaAllah, azam baru saya cuba hindari kehadiran wanita dalam hidup saya, atas apa yg pernah sya lalui, cukup pedih dan pahit utk ditelan, apatah lagi dikunyah.zaman tidak berilmu mmg begini.

Please jangan luahkan isi hati perasaan anda pada saya, sbb saya tidak akan cakap saya tidak suka kerana, kerana saya takut melukakan perasaan anda. sibuk mejaga perasaan org lain, samapi terlupa perasaan sendiri.insyaAllah, jika ada jodoh dan ketentuan Allah, pasti..ada..

itu tidak bermakna saya tidak suka, tapi, ikhlas saya katakan, saya amat mmerlukan wanita dalam hidup saya utk nasihati saya, fahami saya dan menyokong saya selalu.tapi dengan cara yg telah ditetapkan oleh batas islam.jaga ikhtilat.

"ya Allah kurniakan aku isteri yg solehah penyejuk dimata, penawar dihati, didunia dialah penyeri disyurga dialah bidadari.."

awk jaga diri baik-baik, insyaAllah, kita akan bertemu nanti.sya pasti merindui mu.

Masalah yg ketiga, tersalah pilih jurusan.saya baru tersedar yg sebenarnya, sya tidak suka pada jurusan saya, i just cant do physic.sepatutnya chemistry sahaja. masa tidak blh berpatah balik, lets finish what i have started. itu saja yg ku mampu setakat ini.setelah berjumpa dengan counselor, tn Hj. baru ku sedar yg hidup perlu diteruskan, hadapi dengan tabah dan nyata. Jika saya keluar pasti ada lagi byk rintangan yg menduga, tapi dalam tempoh yg singkat ini, cuba utk belajar kenal hidup disini, insyaAllah pertolongan Allah pasti ada.

sahabat doa-doakn saya supaya terus istiqamah dlm perjuangan mujahadah ini.kerana ia mmg pahit kerna syurga itu manis.

insyaAllah nntkan single sya yg pertama dan terakhir iaitu: "Cinta Semalam"

bercinta tentang lagu cinta semalam adalah tentang kisah cinta saya, sila hayati moga2 ada nasihat dan pengajara yg berguna utk anda semua.

Cinta Semalam
composer:mshariffuddin
lirik: mshariffuddin
...
Bila,
cinta..
Tak lagi bermakna..

dan Bila,
cinta..
menesak didada..

jauh,
kutinggalkan cinta..

jauh,
kutinggalkan cinta..
semalam ku..

insyaAllah tobe continued liriknya dalam bahasa Arab :)

hayati karya sya kerana ia adalah diri saya, ilham dari Allah.

sharif


1 comment:

Nur Shahida Ibrahim said...
This comment has been removed by the author.