Wednesday, November 23, 2011

Couple Itu Haram


Assalamualaikum,
saya sedang dalam proses, menyiapkan lagu terbaru yang berjudul Couple Itu Haram. Ya, memang saja cari nahas, dekat luar sana, banyak lagu cinta yg melampui batas, apa salahnya, saya buat lagu niekan, insyaAllah coming soon.

Couple Itu Haram

Tersedarku dari mimpi ngeri,
yang dulu ku berpaling dari ilahi,
namun ada yang tidak sedarkan diri,
memilih cinta yang tak pasti.

Habis gempar duniaku hari ini,
sunnah nabi tidak lagi diikuti,
agenda syaitan pula dipertahankan,
maka couple menjadi pilihan.

couple tempoh hari,
pegang sana sini,
maka ku akui,
ini bukan cara nabi.

dunia zaman kini,
zina sana sini,
itu sebab dalam Islam,
cinta couple itu haram.

Sunday, October 23, 2011

Solat Jenazah


TUJUAN SOLAT JENAZAH

Solat jenazah diadakan antara lain adalah untuk memohon keampunan serta limpahan rahmat Allah S.W.T bagi si mati dan mengharapkan suci dari dosa.
Manusia sebagaimana diketahui memang tidak sunyi dari melakukan kesilapan dan kesalahan .Allah sentiasa memberikan peluang kepada hamba-hambanya untuk bertaubat. Dengan mengadakan sembahyang jenazah orang yang hidup diberi peluang untuk memohon keampunan dan kerahmatan daripada Allah untuk si mati. Sembahyang jenazah juga adalah sebagai satu cara memberi penghormatan yang sopan kepada mayat.

Hukum mendirikan solat jenazah adalah fardu kifayah.Justeru itu,Islam menganjurkan supaya didirikan sembahyang jenazah dengan jumlah yang ramai itu lebih baik dan afdhal.

RUKUN SEMBAHYANG JENAZAH

1)Niat Berdiri jika berkuasa 
2)Takbir empat kali termasuk takbiiratul ihram 
3)Membaca surah al-Fatihah 
4)Membaca selawat ke atas nabi Mendoakan mayat Memberi salam 


Nota :
Boleh membaca mana-mana selawat,seelok-eloknya membaca selawat Ibrahimiah. Doa bagi mayat boleh dibaca mana-mana satu doa dengan syarat ditakhsiskan (ditentukan) bagi mayat lelaki,perempuan atau kanak-kanak. 


CARA -CARA SEMBAHYANG JENAZAH

Letakkan mayat di hadapan imam Mayat hendaklah diletakkan melintang kiblat Mayat lelaki bahagian kepala sebelah kiri imam dan imam berdiri setentang di antara kepala dengan badan ke arah kiblat Mayat perempuan bahagian kepala jenazah di sebelah kanan imam bahagian badan menghala ke kiri. Imam berdiri menghala arah kiblat 
Mayat di dalam keranda apabila hendaklah disembahyangkan hendaklah dibuka tudungnya 



PANDUAN SEMBAHYANG JENAZAH 


1)Berdiri (Bagi yang berupaya) 
2)Niat 
3)Takbiratu Ihram Selepas Takbir Pertama : Membaca Al-Fatihah Selepas 
4)Takbir Kedua : Membaca Selawat Atas Nabi Selepas 
5)Takbir Ketiga : Membaca Doa Selepas Takbir Keempat : Memberi Salam 



LAFAZ-LAFAZ NIAT 

i) Lafaz Niat : Jenazah lelaki dewasa (hadir)



 



(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)


ii) Lafaz Niat : Jenazah perempuan dewasa (hadir)


  

(Sahaja aku sembahyang ke atas perempuan ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana allah Ta'ala)


iii) Lafaz Niat : Jenazah kanak-kanak lelaki (hadir)


  

(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat kanak-kanak lelaki ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)


iv) Lafaz Niat : Jenazah kanak-kanak perempuan (hadir)


  

(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat kanak-kanak perempuan ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)


v) Lafaz Niat: Jenazah lelaki (ghaib)





(Sahaja aku sembahyang ke atas mayat perempuan si anu yang ghaib ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)


vi) Lafaz Niat : Jenazah perempuan (ghaib)


  

(Sahaja aku sembayang ke atas mayat perempuan si anu yang ghaib ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)


vii) Lafaz Niat : Jenazah hadir ramai


  

(Sahaja aku sembahyang ke atas semua mayat ini empat kali takbir imaman/makmuman kerana Allah Ta'ala)


2.MEMBACA SURAH AL-FATIHAH



 

3.MEMBACA SELAWAT KE ATAS NABI



 

Selawat boleh dibaca mana-mana satu selawat dan yang seelok-eloknya dibaca selawat Ibrahimiah iaitu seperti di atas.


4.MEMBACA DOA


Doa Jenazah Lelaki

  

Doa Jenazah perempuan


  

Doa Jenazah Kanak-Kanak


  

5.MEMBERI SALAM


 
Sebelum memberi salam eloklah dibaca doa ini:

(jika perempuan  ditukar kepada )








 

Saturday, October 22, 2011

7 Keajaiban Dunia

Menara Pisa, Tembok Cina, Candi Borobudur, Taaj Mahal, Ka’bah, Menara Eiffel, dan Piramida di mesir, inilah semua keajaiban dunia yang kita kenal. Namun sebenarnya semua itu belum terlalu ajaib, karena di sana masih ada tujuh keajaiban dunia yang lebih ajaib lagi. Mungkin para pembaca bertanya-tanya, keajaiban apakah itu?

Memang tujuh keajaiban lain yang kami akan sajikan di hadapan pembaca sekalian belum pernah ditayangkan di TV, tidak pernah disiarkan di radio-radio dan belum pernah dimuat di media cetak. Tujuh keajaiban dunia itu adalah:

1 Haiwan Berbicara di Akhir Zaman

Maha suci Allah yang telah membuat segala sesuatunya berbicara sesuai dengan yang Ia kehendaki. Termasuk dari tanda-tanda kekuasaanya adalah ketika terjadi hari kiamat akan muncul hewan melata yang akan berbicara kepada manusia sebagaimana yang tercantum dalam Al-Qur’an, surah An-Naml ayat 82,“Dan apabila perkataan Telah jatuh atas mereka, kami keluarkan sejenis binatang melata dari bumi yang akan mengatakan kepada mereka, bahwa Sesungguhnya manusia dahulu tidak yakin kepada ayat-ayat Kami”.Mufassir Negeri Syam, Abul Fida’ Ibnu Katsir Ad-Dimasyqiy berkomentar tentang ayat di atas, “Haiwan ini akan keluar diakhir zaman ketika rusaknya manusia, dan mulai meninggalkan perintah-perintah Allah, dan ketika mereka telah mengganti agama Allah. Maka Allah mengeluarkan ke hadapan mereka haiwan bumi. Khabarnya, dari Makkah, atau yang lainnya sebagaimana akan datang perinciannya. Haiwan ini akan berbicara dengan manusia tentang hal itu”.[Lihat Tafsir Ibnu Katsir (3/498)]Haiwan aneh yang berbicara ini akan keluar di akhir zaman sebagai tanda akan datangnya kiamat dalam waktu yang dekat. Nabi -Sollallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda,“Sesungguhnya tak akan tegak hari kiamat, sehingga kalian akan melihat sebelumnya 10 tanda-tanda kiamat: Gempa di Timur, gempa di barat, gempa di Jazirah Arab, Asap, Dajjal, hewan bumi, Ya’juj & Ma’juj, terbitnya matahari dari arah barat, dan api yang keluar dari jurang Aden, akan menggiring manusia”. [HR. Muslim dalam Sohih-nya (2901), Abu Dawud dalam Sunan-nya (4311), At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (2183), dan Ibnu Majah dalam Sunan-nya (4041)]

2 Pohon Kurma yang Menangis

Adanya pohon kurma yang menangis ini terjadi di zaman Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wasallam- , mengapa sampai pohon ini menangis? Kisahnya, Jabir bin Abdillah-radhiyallahu ‘anhu- bertutur,“Jabir bin Abdillah -radhiyallahu ‘anhu- berkata: “Adalah dahulu Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- berdiri (berkhutbah) di atas sebatang kurma, maka tatkala diletakkan mimbar baginya, kami mendengar sebuah suara seperti suara unta dari pohon kurma tersebut hingga Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- turun kemudian beliau meletakkan tangannya di atas batang pohon kurma tersebut” .[HR.Al-Bukhariy dalam Shohih-nya (876)]Ibnu Umar-radhiyallahu ‘anhu- berkata, “Dulu Nabi -Solallahu ‘alaihi wa sallam- berkhuthbah pada batang kurma. Tatkala beliau telah membuat mimbar, maka beliau berpindah ke mimbar itu. Batang korma itu pun merintih. Maka Nabi -Shollallahu ‘alaihi wasallam- mendatanginya sambil mengeluskan tangannya pada batang korma itu (untuk menenangkannya)”. [HR. Al-Bukhoriy dalam Sohih-nya (3390), dan At-Tirmidziy dalam Sunan-nya (505)]

3 Untaian Salam Batu Aneh

Mungkin kalau seekor burung yang pandai mengucapkan salam adalah perkara yang sering kita jumpai. Tapi bagaimana jika sebuah batu yang mengucapkan salam? Sebagai seorang hamba Allah yang mengimani Rasul-Nya, tentunya dia akan membenarkan seluruh apa yang disampaikan oleh Rasul-Nya, seperti pemberitahuan beliau kepada para sahabatnya bahwa ada sebuah batu di Mekah yang pernah mengucapkan salam kepada beliau sebagaimana dalam sabdanya, Dari Jabir bin Samurah dia berkata, Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wasallam- bersabda, “Sesungguhnya aku mengetahui sebuah batu di Mekah yang mengucapkan salam kepadaku sebelum aku diutus, sesungguhnya aku mengetahuinya sekarang”.[HR.Muslim dalam Sohih-nya (1782)].

4 Pengaduan Seekor Unta

Manusia adalah makhluk yang memiliki perasaan. Dari perasaan itu timbullah rasa cinta dan kasih sayang di antara mereka. Akan tetapi ketahuilah, bukan hanya manusia saja yang memiliki perasaan, bahkan haiwan pun memilikinya. Oleh karena itu sangat disesalkan jika ada manusia yang tidak memiliki perasaan yang membuat dirinya lebih rendah daripada haiwan. Pernah ada seekor unta yang mengadu kepada Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wasallam- mengungkapkan perasaannya.Abdullah bin Ja’far-radhiyallahu ‘anhu- berkata, “Pada suatu hari Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wasallam- pernah memboncengku dibelakangnya, kemudian beliau membisikkan tentang sesuatu yang tidak akan kuceritakan kepada seseorang di antara manusia. Sesuatu yang paling beliau senangi untuk dijadikan pelindung untuk buang hajatnya adalah gundukan tanah atau kumpulan batang kurma. lalu beliau masuk kedalam kebun laki-laki Ansar. Tiba tiba ada seekor unta. Tatkala Nabi -Sollallahu ‘alaihi wasallam- melihatnya, maka unta itu merintih dan bercucuran air matanya. Lalu Nabi -Sollallahu ‘alaihi wasallam- mendatanginya seraya mengusap dari perutnya sampai ke belakangnya dan tulang telinganya, maka tenanglah unta itu. Kemudian beliau bersabda, “Siapakah pemilik unta ini, unta ini milik siapa?” Lalu datanglah seorang pemuda Ansar seraya berkata, “Unta itu milikku, wahai Rasulullah”.Maka Nabi -Shallallahu ‘alaihi wasallam- bersabda, “Tidakkah engkau bertakwa kepada Allah dalam binatang ini, yang telah dijadikan sebagai milikmu oleh Allah, karena ia (binatang ini) telah mengadu kepadaku bahawa engkau telah membuatnya letih dan lapar”. [HR. Abu Dawud dalam As-Sunan (1/400), Al-Hakim dalam Al-Mustadrak (2/99-100), Ahmad dalam Al-Musnad (1/204-205), Abu Ya’la dalam Al-Musnad (3/8/1), Al-Baihaqiy dalam Ad-Dala’il (6/26), dan Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyqa (9/28/1). Lihat Ash-Shahihah (20)]

5 Kesaksian Kambing Panggang

Kalau binatang yang masih hidup boleg berbicara adalah perkara yang ajaib, maka tentunya lebih ajaib lagi kalau ada seekor kambing panggang yang berbicara. Ini memang aneh, akan tetapi nyata. Kisah kambing panggang yang berbicara ini terdapat dalam hadits berikut:Abu Hurairah-radhiyallahu ‘anhu- berkata, “Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wasallam- menerima hadiah, dan tak mau makan sodaqoh. Maka ada seorang wanita Yahudi di Khoibar yang menghadiahkan kepada beliau kambing panggang yang telah dicampur racun. Lalu Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wa sallam- pun memakan sebahagian kambing itu, dan kaum (sahabat) juga makan. Maka Nabi -Sollallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda, “Angkatlah tangan kalian, kerana kambing panggang ini mengkhabarkan kepadaku bahawa ia beracun”. Lalu meninggallah Bisyr bin Al-Baro’ bin MA’rur Al-Ansoriy. Maka Nabi -Sollallahu ‘alaihi wa sallam- mengirim (utusan membawa surat), “Apa yang mendorongmu untuk melakukan hal itu?” Wanita itu menjawab, “Jika engkau adalah seorang nabi, maka apa yang aku telah lakukan tak akan membahayakan dirimu. Jika engkau adalah seorang raja, maka aku telah melepaskan manusia darimu”. Kemudian Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wa sallam- memerintahkan untuk membunuh wanita itu, maka ia pun dibunuh. Nabi -Sollallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda ketika beliau sakit yang menyebabkan kematian beliau,”Senantiasa aku merasakan sakit akibat makanan yang telah aku makan ketika di Khaibar. Inilah saatnya urat nadi leherku terputus”.[HR. Abu Dawud dalam Sunan-nya (4512). Di-shohih-kan Al-Albaniy dalam Shohih Sunan Abi Dawud (hal.813), dengan tahqiq Masyhur Hasan Salman]

6 Batu yang Berbicara

Setelah kita mengetahu adanya batu yang mengucapkan salam, maka keajaiban selanjutnya adalah adanya batu yang berbicara di akhir zaman. Jika kita fikirkan, maka terasa aneh, tapi demikianlah seorang muslim harus mengimani seluruh berita yang disampaikan oleh Rasulullah -Sollallahu ‘alaihi wasallam-, baik yang masuk akal, atau tidak. Kerana Nabi -Soallallahu ‘alaihi wa sallam- tidaklah pernah berbicara mengikut hawa nafsunya, bahkan beliau berbicara sesuai tuntunan wahyu dari Allah Yang Mengetahui segala perkara ghaib.Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- bersabda, “Kalian akan memerangi orang-orang Yahudi sehingga seorang diantara mereka bersembunyi di balik batu. Maka batu itu berkata, “Wahai hamba Allah, Inilah si Yahudi di belakangku, maka bunuhlah ia”. [HR. Al-Bukhoriy dalam Shohih-nya (2767), dan Muslim dalam Shohih-nya (2922)]Al-Hafizh Ibnu Hajar-rahimahullah- berkata, “Dalam hadits ini terdapat tanda-tanda dekatnya hari kiamat, berupa berbicaranya benda-benda mati, pohon, dan batu. Lahiriahnya hadits ini (menunjukkan) bahwa benda-benda itu berbicara secara hakikat”.[Lihat Fathul Bari (6/610)]

7 Semut Memberi Arahan

Mungkin kita pernah mendengar cerita rekaan tentang haiwan-haiwan yang berbicara dengan haiwan yang lain. Semua itu hanyalah cerita fiktion belaka alias omong kosong. Tapi ketahuilah wahai para pembaca, sesungguhnya adanya haiwan yang berbicara kepada haiwan yang lain, bahkan memberi arahan, layaknya seorang komandan pasukan yang memberikan perintah. Haiwan yang memberi arahan tersebut adalah semut. Kisah ini sebagaimana yang dijelaskan oleh Al-Qur’an,

“Dan Sulaiman Telah mewarisi Daud, dan dia berkata: “Hai manusia, kami Telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya (semua) Ini benar-benar suatu kurnia yang nyata”.Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tentaranya dari jin, manusia dan burung lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan). Hingga apabila mereka sampai di lembah semut, berkatalah seekor semut: Hai semut-semut, masuklah ke dalam sarang-sarangmu, agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman dan tentaranya, sedangkan mereka tidak menyadari. Maka dia (Sulaiman) tersenyum dengan tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu. dan dia berdoa: “Ya Tuhanku berilah Aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat mu yang Telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; dan masukkanlah Aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh”. (QS.An-Naml: 16-19).

Inilah beberapa perkara yang lebih layak dijadikan “Tujuh Keajaiban Dunia” yang menghebohkan, dan mencengangkan seluruh manusia. Orang-orang beriman telah lama meyakini dan mengimani perkara-perkara ini sejak zaman Nabi -Shallallahu ‘alaihi wa sallam- sampai sekarang. Namun memang kebanyakan manusia tidak mengetahui perkara-perkara itu. Oleh kerana itu, kami mengangkat hal itu untuk mengingatkan kembali, dan menanamkan aqidah yang kokoh di hati kaum para muslimin.

Thursday, October 20, 2011

Cinta & Korupsi

1. salam.Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy
prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan..
ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…

2. Trima kasih krn mnerima sy.
Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan
mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt,
tp demi Allah, sy cuba buat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..
jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau..
jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. awak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk
jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq..
i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer..
awk sayang sape ek? Sape saya dlm hati awk?

6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..
mcm x special plk diri sy utk
awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni.
Pggl syg.. bole ke? Awk pggl sy bi
ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan..
just panggilan je..thanks syg..
love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk syg ni
mcm x prcaya bi je. Yela, bi just
tanya syg pkai apa je kan ..
tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat syg ni... .
hihihi..

8. Yang bi nak syg tau, sayanglah segalanya utk bi,
syg la pmberi semangat utk bi...
yang... ..bi harap bi ngan syg xde rahsia lagi ek..
jgn risau..inikan
membuktikan bi caring..
so jgn risau..k..yeye. .
bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..papai.. mmuahh!

9. Syg..da lama kite msg,
leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq
yunk! i love u.... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg..
abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm
hubungan..la iqra hafiddin..hehe. .
sikit sikit je..kih3..

11. Hi syg, watpe 2? Nk ckp sket..
nape syg bwk satu battalion nak jumpa abg?...
syg x caye kat abg eh.. huhu..

12. Syg..kite jumpe k?..abg suka syg pakai
tudung yg abg beli tu..cam
wardina lak..bkn syg x cntk..
just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je..
nnt jumpa nnt syg bwk sorg dah la k..

13. Syg..abg sory ngan apa jd td..
abg trsentuh jari syg td.. Tol gak ckp
syg eh, trsentuh xpe..TER..
hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat syg..

14. Thanks jumpa td, syg cntk la..
Ololo..abg romantik sket pun salah ke?
Ske abg romantik ek? Hehe..
Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho..
tgk td kwn syg cam ske kat kwn abg je..
senang la kita jumpa pasni..
tgk..Allah memberkati hubungan kite..
syg solat dah ke? Doakan abg
skali ek..miss u..

15. syg..just nk tanya..
syg cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh?
50% je... huhu..yang. .
just nk tanya..rambut syg panjang x?
just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek..
yg abg bg kat syg tu.. syg..bg la gmbr
syg special untuk abg yg pakai tudung td 2..
Cntk nye syg..gambar ni nak wat
wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. syg cintakan abg berapa percent?
Sepenuh hati Thanks syg..love u too.. abg janji,
abg akan jaga syg baik2 dan xkan tinggalkan
syg...


18. Syg..da lame kita couple kan..
xkan abg pegang tgn pun nak
marah.. Syg kan milik abg..
Thank 4 being understanding. .

19. Syg kata Syg cintakan abg sepenuh hati..
kalu gitu..apa buktinya
Syg cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG SEBENAR...

20. huh!... syg mengndung? tahu kat ne...
cube check balik dgn doktor...
xkan sekali buat dah mengandung,
check balik k..

21. huh! btol la syg mengndung ni?? syg,
utk kebaikan kita berdua, lebih baik syg gugurkan
kandungan tu... gugurkan k..

22. Nape plak xnak? xberdosa la klu bunuh benda
yang masing xbernyawa.....gugurkan jelah!!!
jgn buat masalah bleh x!!

23. xsakitlah!!! nape manje sangat ni! xkan
bnda mudah cam tu pun xbleh buat..

24. sori syg, abg xbleh temankan syg ke klinik
tu, abg malu klu terserempak dgn family or member,
malu la abg klu diorg nmpak abg bwk syg dgn perut syg yg
besar tu..

25. Ape!! RM 5,000?? kau yg mengandung...
kau cari sendiri la duit nak gugurkan anak tu..
bukan masalah aku.. lantak kau la...
bukan masalah aku jgak keluarga kau pulau kau..
kau tu yg bodoh!! kau ingat kau tu cantik sgt??
aku dah xingin kat kau!! pergi mmpos!

26. jgn kol n msg lg bleh x?!.. aku sbuk..
xde masa nk layan kau!...

27.(terputus hubungan)
- wanita itu mati akibat kegagalan proses penguguran..
- si lelaki mencari mangsa baru..
- dan kejadian terus berulang..

Thursday, August 25, 2011

Ceritera Hidup

Maha suci Allah, berilah ku sedikit kesempatan, utk berubah lantaran dosa dan noda, yg kerap kali melupakanmu, dan pimpinlah hatiku menuju redha.Semoga mejadi kafarah diatas dosa-dosa ku. 
Waktu dulu, saya bercita-cita mahu masuk mrsm, waktu didarjah 6 di Sekolah kebangsaan Bukit Minyak, Alhamdulillah, Allah bagi rezeki sampaikan saya di MRSM KCH waktu tingkatan 4. waktu form 5, saya bercita-cita msk UTP, alhamdulillah JAN09, saya masuk UTP. Apa yg saya belajar ialah Allah Maha pemurah walaupun sya rasa cita-cita itu jarang sya sebut dibibir.
waktu UPSR, ada bdk2, mrsm datang melawat SKBM, ada sorang abg nie, namanya Ibrahim, mungkin dah tak kenal, sbb dah lama..sgt, abg nie, beri galakan masuk MRSM, tapi result UPSR sgt menduka citakan, mungkin sbb nakal dan tak berdisplin. Alhamdulillah, setelah berhijrah ke sarawak, Allah beri kan kefahaman. utk belajar bersungguh-sungguh.
Disarawk, sya punya, sahabat namanya zulfuadi, di sekolah men matang jaya. My best friend ever.. selalu belajar bersama, dirumah..kadang2 tidur dirumah, belajar, pergi ke Pustaka(library), study, smart group.. :) bestnya kalau ada sahabat. disebabkan pengalaman yg best2 nie, semua mendewasakan sya. Akhirnya, kami memilih haluan masing2, actually mahu bersama, tapi atas ketentuan Allah, dia ke MTD, dan saya ke MRSM.Kami keluar berdikari, sewaktu tingkatan 4.
sewaktu di MRSM, ditingkatan 4, sya dilatih dan diuji dalam berbagai pekara, my roomate no bilik 17 jer tau, apa yg sy dan kami alami. Tapi itu semua bukan penghalang, waktu form 4, sya fail semua subjek. Tapi, itu bukannya penamat sebuah kehidupan. Akhirnya, Allah beri saya tanggungjwab, waktu form 5, utk menjadi KBA. Jadi, hari-hari saya menangis, sbb tension. dah la fail, Allah beri tanggungjawab lagi apalah dayaku ketika itu.
Alhamdulillah, selapas itu, semua subjek sya skor, terutama sekali chemistry. I love chemistry. :) dengan add math asyik fail manjang dapat A. math mode, dan semuanya A, dan A. kecuali Bio dan Physic. 2 subjek yg memang saya tak minat sampai kehari ini. actually Bio saya suka sgt, tapi cara menjawab itu tak betul. Kalau dulu, kamu tanya saya, buku BIO, saya hafal no muka surat sekali. :) mmg khatam, tapi apakan daya..cara menjawab susah sgt~ *exam oriented betul bio nie. huhu
Alhamdulillah, setelah semua kedukaan yg sya hadapi ketika form 4 Allah, beri sedikit kegembiraan waktu form 5. Alhamdulillah, ditaklifkan oleh Allah, sebagai badan wakil pelajar, Ketua biro agama & akhlak. Sya juga pernah menjuarai, bahas mrsm zon selatan, pada tahun 2007 & 2009, dan pada tahun 2009, saya telah menjuarai bahasa seluruh MRSM. maha suci Allah. Saya juga pernah mendapat kedudukan, kesepuluh dalam pertandingan bahas di UIA. :) Alhamdulillah, semuanya dari Allah.
dan ditakdirkan Allah, saya mendapat skim pelajar cemerlang, tajaan MARA. sewaktu itu, ada beberapa tawaran lain, antaranya ke Australia, ke Russia, dan UTP. tapi atas nasihat ummi yg tercinta, sya memilih utk ke UTP. dan sya diterima masuk ke UTP, walaupun pada dasarnya, saya mahu ke UIA atau luar negara. selepas kedukaan, Allah beri sedikit kegembiraan agar sya bertakwa.
Dan sekarang here am i. I am at Universiti teknologi PETRONAS. Actually, saya sedang mencari-cari identiti sendiri. hurm, masuk jan09, iam nothing. no friend, no and dont know. :( sometimes, feel tension, and stress. Seperti biasa budk foundation masih suci, dan bersih. waktu itu, saya tgk surau, eh, mana org nie, maghrib dah dekat nie.. then i think, oh this is U. i forgot already. Because of the tarbiyah dan kedukaan di maktab,beri kecekalan pda hati saya dalam dakwah ini.
waktu tu sya seorang diri, then I heard something about RM. RM itu apa? biskut ke?
owh bukan, rupanya, RM itu Rakan masjid. i join rakan masjid when i am 1year2nd. Ini semua angkara, abg mu'min. Kisahnya begini, sewaktu saya selesai solat maghrib, di masjid lama, tiba ada abg imam nie, tanya, siapa dekat sini tak de smart group. saya pun blur, dan sya cakap, dulu sya ada, sekarang dah takde.Jadi saya pun nak pergi meniggalkan dia, kemudian, dia kata haa..jangan nak lari.. :) isi2,
Jadi saya pun nak pergi meniggalkan dia, kemudian, dia kata haa..jangan nak lari.. :) isi2,*sambil menghulurkan form, borg modul smart group. Alamak, dalam hati.:) akhir sekali isilah jgk..dan selepas itu terjadilah saya sebahagian dari RM secara officially bukan Shariffuddin Official, tau.. hehe :)
haa. nak cerita apa lagi ek? nak tahu cerita sebenar tentang sya dan rakan masjid? actually i follow liqa' rakan masjid bermula dari foundation 2nd, secara rahsia tau.and ihave see alot.Liqa' satu org malas nak datang, satu lagi, adhoc sgt. :) jadi sya suka majlis ilmu, kalu liqa' dulu ada pengisian dari ustaz. tapi waktu tu sya kurang dikenali, sebab tak suka campur org, suka tgk dan dgr kemudian beredar. waktu tu sya masih belum RM. waktu sya RM adalah waktu 1year2nd.
Dalam hidup saya ada satu prinsip, kalau saya tak buat, saya takkan meniru. That all, until now, sungguh dipraktikkan. Sebab, sya teringat sewaktu diform 5 sya pernah beri tazkirah, tentang jgn curi peluang org lain.dan sehingga hari ini terkesan jgk. so, byk assingment yg tak buat, atas dasar, copright is not allow. :( ok that all, updated story for today, btw, selamat pagi. * i took almost 1Hour to write all my story, on my wall.

Tuesday, August 23, 2011

Fail Lagi. :(

Assalamualaikum,
Hari ini, dapat test 2 utk probstat. akhirnya, saya fail lagi, subjek ini, buat kali kedua. :( wah, tak tahu nak buat apa lagi. sedihnya..sedih sebab tak dapat skor, sedih sebab tgk result org lain, semua ok.

Huuh, hanya mampu diam disatu sudut, dan air mata mengalir dipipi. Stressnya, study..Beginilah nasibku, memang sudah tertulis. Begitu, begini, dah la lepas nie nak test thermo. :( Tidaklah boleh ku kenang lah kenang, subahanaAllah..hebatnya~ Merasa juga jadi org gagal nie, kadang2, mcm dah give up jer nak belajar.

Mungkinkah aku akan ulang lagi? subjek..ya Allah, apa yg terbaik oleh mu, itulah yg terbaik utk ku. :(
......

saya nie, sibuk nak tolong org,tapi diri sendiri tak dapat tolong. :(

semoga menjadi kafarah dosa-dosa saya.

mshariffuddin




Wednesday, August 17, 2011

Selawat selepas Solat?

Assalamu'alaikum wr. wb.

tadi saya diselubungi, rasa bersalah kepada Allah swt, kerana berselawat selepas solat jadi, saya search dari internet utk berkongsi, bolehkah kita selawat selepas solat dan didalam solat. Dan berikut merupakan soalan dari seorang hamba Allah kepada seorang ustaz. Untuk lebih kefahaman, kta mesti bertalaqi dan belajar secara berhadapan:

Assalamu'alaikum wr. wb.

Pak Ustadz yang dirahmati Allah....

Saya ingin menanyakan tentang macam macam shalawat nabi, kan di masyarakat ada shalawat badar, shalawat nariyah apa perbedaannya? Sedangkan shalawat nabi yang kita baca pada waktu sholat itu termasuk shalawat apa?

Terima kasih

Wassalamualaikum wr. wb.

Khairul Hidayat
---------------------------------
Jawaban

Waalaikumussalam Wr Wb

Hukum Shalawat atas Nabi saw

Hukum membaca shalawat atas nabi menurut para ulama ada sepuluh pendapat, yaitu :

    Ibnu Jarir ath Thobari berpendapat bahwa shalawat adalah mustahabbat (sunnah) dan beliau menganggap bahwa hal ini adalah ijma para ulama.
     Ibnu al Qishor dan ulama lainnya berpendapat sebaliknya bahwa ijma’ ulama mewajibkan secara umum tanpa pembatasan, akan tetapi minimal diperbolehkan adalah satu kali.
    Abu Bakar ar Rozi dari kalangan ulama madzhab Hanafi, ibnu Hazm dan yang lainnya berpendapat diwajibkan disetiap shalat atau yang lainnya sebagaimana kalimat tauhid. Al Qurthubi, seorang mufassir, berpendapat bahwa tidak ada perselisihan akan wajibnya sekali seumur hidup dan ia juga diwajibkan disetiap sunah muakkadah, pendapat ini telah diungkapkan sebelumnya oleh Ibnu Athiyah.
    Imam Syafi’i dan para pengikutnya berpendapat bahwa shalawat diwajibkan saat duduk diakhir shalat antara bacaan tasyahud dan salam.
    Pendapat Syafi’i dan Ishaq bin Rohwaih adalah diwajibkannya pada saat tasyahud.
    Abu Ja’far al Baqir berpendapat bahwa shalawat diwajibkan didalam sholat tanpa ada pengkhususan.
    Abu Bakar bin Bukair dari kalangan madhzab Maliki berpendapat wajib memperbanyaknya tanpa ada pembatasan dengan jumlah tertentu.
    At Thohawi dan para ulama dari madzhab Hanafi, al Halimi dan sekelompok ulama madzhab Syafi’i berpendapat bahwa shalawat itu diwajibkan ketika disebutkan nama Nabi saw. Ibnul Arobi dari kalangan madzhab Maliki berpendapat bahwa ini adalah suatu kehati-hatian, demikian pula dikatakan az Zamakhsyari.
    Az Zamakhsyari berpendapat bahwa shalawat diwajibkan sekali disetiap majlis walaupun penyebutannya terjadi berulang-ulang.
    Beliau juga berpendapat bahwa shalawat wajib disetiap doa.(Fathul Bari juz XI hal 170 – 171)

Jadi tidak ada perselisihan dikalangan para ulama akan disyariatkannya membaca shalawat atas Nabi saw, firman Allah swt,”Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai orang-orang yang beriman, bershalawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya.” (QS. Al Ahzab : 56)

Shalawat dari Allah adalah rahmat, sedang dari para malaikat adalah istighfar dan dari orang-orang beriman adalah doa. Jadi kaum mukminin diminta untuk mendoakan Nabi saw agar senantiasa bertambah keagungan dan kemuliannya saw.

Banyak pahala yang Allah sediakan bagi orang-orang yang senantiasa bershalawat atas Nabi saw sebagaimana sabdanya saw,”Siapa yang bershalawat atasku satu kali shalawat maka Allah akan bershalawat atasnya sepuluh kali.” (HR. Muslim). “Manusia yang paling utama pada hari kiamat adalah oang yang paling banyak bershalawat.” (HR. Tirmidzi). “Orang yang bakhil adalah orang yang disebutkan namaku dihadapannya namun dia tidak bershalawat atasku.” (HR. Tirmidzi, dia mengatakan,’Hasan Shohih’)

Shalawat Badar

Shalawat Badar yang sangat masyhur dikalangan kaum muslimin di Indonesia bahkan hingga negeri-negeri tetangga berisi tentang tawassul dengan nama Allah swt, Nabi dan para mujahidin ahli badar.

Untuk mengingatkan kita tentang shalawat ini, berikut penggalan beberapa baitnya :

Sholatullaoh Salaamulloh ‘ala Thoha Rosulillah

Sholatullaoh Salaamulloh ‘ala Yaasiin Habiibillah

Tawassalnaa bi bismillah wabil Haadi Rosulillah

Wa kulli mujahidin lillah bi ahlil badri yaa Allah.

Artinya :

Rahmat dan keselamatan Allah, semoga tetap untuk Nabi Thaha utusan Allah

Rahmat dan keselamatan Allah, semoga tetap untuk Nabi Yasin utusan Allah

Kami berwasilah dengan berkah ‘bismillah’. Dan dengan Nabi yang memberikan petunjuk lagi utusan Allah

Dan juga seluruh mujahidin di jalan Allah dan juga dengan para sehabat ahli badar yaa Allah.

Tawassul adalah mengambil sesuatu untuk dijadikan sebagai sarana mendekatkan diri kepada Allah swt.

Firman Allah swt,”Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan carilah jalan yang mendekatkan diri kepada-Nya, dan berjihadlah pada jalan-Nya, supaya kamu mendapat keberuntungan.” (QS. Al Maidah : 35)

Didalam Shalawat Badar paling tidak mencakup tiga macam tawassul :

    Tawassul dengan Nama dan Sifat Allah.
    Para ulama bersepakat boleh bertawassul dengan Nama dan Sifat Allah swt sebagaimana sebuah doa saat meruqyah orang sakit,”Ya Robb kami yang ada di langit, sungguh suci nama-Mu, urusan-Mu di langit dan bumi. Sebagaimana rahmat-Mu di langit jadikanlah rahmat di bumi. Ampunilah kami atas penyakit dan kesalahan kami. Engkau Robb orang-orang yang baik. Turunkanlah satu rahmat dari rahmat-rahmat-Mu. Kesembuhan dari kesembuhan-Mu dari penyakit ini, maka orang itu pun sembuh.” (Hadits Hasan diriwayatkan oleh Abu Daud dan yang lainnya).
    Didalam hadits ini terdapat tawassul kepada Allah azza wa jalla dengan memuji-Nya melalui Rububiyah dan Ilahiyah-Nya serta pensucian nama dan keagungan-Nya diatas makhluk-Nya juga perkara-Nya baik yang syar’i maupun qodari. (Syarhul Aqidah al Wasithiyah juz I hal 226, Maktabah Syamilah)
    Tawassul dengan Nabi saw dan orang-orang sholeh termasuk para mujahidin ahli Badar.
    Syrikh DR. Yusuf al Qaradhawi tentang permasalahan tawassul mengatakan bahwa permasalahan tawassul dengan Rasul saw, para nabi malaikat dan orang-orang sholeh dari hamba-hamba Allah adalah perkara-perkara yang diperselisihkan para ulama. Perselisihan terjadi dalam teknis berdoa dan hal ini tidaklah masuk didalam permasalahan aqidah.

Dan barangsiapa yang membaca buku-buku dari berbagai madzhab baik Hanafi, Maliki, Syafi’i bahkan Hambali maka ia akan mendapatkan dengan jelas bahwa banyak dari ulama yang membolehkan tawassul dengan Rasul saw, orang-orang shaleh dari hamba-hamba Allah. Diantara mereka ada yang memakruhkan dan ada juga yang melarangnya.

Dan setiap kelompok dari mereka memiliki berbagai dalil atau syubuhatnya—minimal—dalam mendukung pendapat mereka. Dan orang-orang yang tidak sependapat kemudian melakukan penentangan terhadap mereka sebagaimana umumnya terjadi di berbagai permasalahan khilafiyah.

Terdapat satu dalil yang kuat bagi mereka yang mengatakan tawassul, yaitu hadits Utsman bin Hunaif yang telah dishohihkan oleh Syeikh al Albani, hadits ini mengingkari tawassul.

Bunyi hadits tersebut adalah diriwayatkan oleh Ahmad dan yang lainnya dengan sanad yang shohih dari Utsman bin Hunaif bahwasanya telah datang seorang laki-laki buta kepada Nabi saw dan berkata,”Berdoalah kepada Allah agar Dia menyembuhkanku.’ Beliau saw bersabda,’Jika engkau mau, maka aku akan berdoa untukmu dan jika engkau mau aku akhirkan doa itu maka itu baik untukmu—didalam sebuah riwayat disebutkan : dan jika kamu bersabar maka itu baik untukmu—orang itu berkata, ’Berdoalah kepada-Nya. Rasul pun menyuruhnya berwudhu maka dia pun memperbaiki wudhunya, melaksanakan sholat dua raka’at dan berdoa dengan doa ini,’Ya Allah sesungguhnya aku meminta kepada-Mu, aku menghadapkan kepada-Mu dengan (perantara) Nabi-Mu Muhammad Nabi yang penyanyang, Wahai Muhammad sesungguhnya aku telah menghadapkan wajahku dengan (perantara) engkau kepada Tuhan-ku terhadap kebutuhanku maka penuhilah kebutuhanku, Ya Allah terimalah syafa’atnya untukku. Dia berkata,’orang itu pun melakukannya.’ Kemudian dia pun sembuh.”

Dikarenakan tema tawassul ini adalah permasalahan fiqih bukan aqidah maka aku (Yusuf al Qaradhawi) akan berbicara tentangnya dari buku-buku fiqih dari berbagai madzhab fiqih terhadap perbedaan hukum-hukumnya lalu masuk ke lingkup eksiklopedi fiqih dikarenakan hal ini juga masuk didalam peramasalahan-permasalahan furu’ amaliyah yang merupakan lingkup riset fiqih.

Banyak pula orang-orang yang tidak terikat dengan madzhabnya dengan mengatakan bahwa tawassul diperbolehkan, diantara mereka Imam asy Syaukani—seorang ulama salaf—didalam kitabnya “Tuhfatudz Zakirin” syarh “al Hishnul Hashin” . Ada juga selainnya dari kalangan para ulama terdahulu dan belakangan, diantaranya ada yang membolehkan tawassul dengan Nabi saja dan tidak memperbolehkan tawassul dengan selainnya dari para Nabi, orang-orang shaleh sebagaimana pendapat Imam Izzuddin bin Abdussalam.

Aku sendiri (Yusuf al Qaradhawi) cenderung kepada pendapat yang mendukung tidak diperbolehkannya tawassul dengan diri Nabi saw dan orang-orang shaleh. Aku membangun pendapatku diatas pendapat Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah tentang hal ini didalam beberapa perkara berikut :

    Bahwa dalil-dalil yang melarang—yaitu melarang tawassul dengan diri Nabi dan diri orang-orang shaleh—lebih kuat dalam timbangan ilmiyah. Khususnya bahwa pintu Allah swt terbuka bagi setiap makhluk-Nya, tidak ada penghalang dan penjaganya sebagaimana pintu para raja dan penguasa bahkan Allah membukakan pintu-pintu rahmat-Nya bagi orang-orang yang berbuat maksiat dan menisbahkan mereka kepada dzat-Nya, firman-Nya swt,”Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Az Zumar : 53)
    Bahwasanya pembolehan tawassul membuka jalan untuk berdoa kepada selain Allah swt dan meminta pertolongan kepadanya. Banyak orang telah mencampur-adukan antara dua perkara itu, maka menutup jalan bagi orang-orang awam lebih diutamakan.
    Bahwasanya manhaj yang aku ambil dan pakai didalam pengajaran, da’wah dan fatwa yaitu apabila kita bisa menyembah Allah swt dengan perkara yang disepakati atasnya maka tidak ada celah untuk kita masuk kedalam perkara-perkara yang diperselisihkan. Berdasarkan hal ini maka aku tidak mendahulukan beribadah dengan shalat tasbih dikarenakan adanya shalat-shalat lainnya yang disepakati atasnya yang mutawatir dari Rasulullah saw tentang beribadah dengannya.

Akan tetapi aku tidak mengatakan berdosa kepada orang yang mengerjakannya dan orang yang berijtihad dengan membolehkan tawassul atau membolehkan beribadah dengan shalat tasbih dan yang sejenisnya. Aku tidak mengingkari hal itu kecuali dari aspek arahan kepada yang paling kuat dan utama karena tidak ada pengingkaran didalam permasalahan-permasalahan khilafiyah sebagaimana telah diketahui. Dan Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah, walaupun beliau mengingkari tawassul dengan diri namun dia tidak keras dalam pengingkarannya hingga sampai mengkafirkan atau menyatakannya berdosa sebagaimana dilakukan sebagian orang yang menganggap mereka berafiliasi dengan madzhabnya. Beliau mengatakan didalam “Fatawanya” setelah menyebutkan perbedaan tentang masalah ini : “tidak seorang pun yang mengatakan,’Sesungguhnya siapa yang mengatakan dengan pendapat pertama telah kufu. Tidak ada dasar untuk mengkafirkannya.

Sesungguhnya permasalahan ini masih misteri, tidak ada dalil-dalil yang jelas dan nyata. Sesungguhnya kekufuran terjadi karena mengingkari perkara-perkara yang diketahui prinsip didalam agama atau hukum-hukum yang mutawatir dan disepakati atau yang seperti itu…

Bahkan orang yang mengkafirkan seperti dalam permasalahan ini berhak mendapatkan sangsi dan peringatan keras sepertihalnya orang-orang yang mendustakan agama, terlebih lagi Nabi saw mengatakan,”Apabila seseorang mengatakan kepada saudaranya,’Wahai kafir maka (kekufuran itu) kembali kepada salah seorang dari keduanya.” (Majmu’ Fatawa Syeikhul Islam 1/106) dan hadits riwayat Muttafaq Alaih dari Ibnu Umar ra.

Banyak orang yang mengatakan,”Sesungguhnya hadits diatas adalah dalil dibolehkannya tawassul didalam berdoa dengan kehormatan Nabi saw atau selainnya dari orang-orang shaleh karena didalam hadits itu Nabi saw mengajarkan orang buta itu untuk bertawassul dengannya didalam doanya yang kemudian dilakukan oleh orang buta itu sehingga kembalilah penglihatannya.

Adapun Syeikh al Albani mengatakan,”Adapun kami melihat bahwa hadits ini bukanlah dalil untuk mereka terhadap tawassul yang diperselisihkan didalamnya, yaitu tawassul dengan diri, akan tetapi tawassul orang buta ini hanya didalam doanya.”

Saturday, August 13, 2011

Tinta Hari Ini


Assalamualaikum,
 

Sekarang ini saya masih belum berbuka sepenuhnya jam menunjukkan pukul 10.24 mlm,utk pengetahuan tadi sya makan roti dengan air suam jer. Maklumlah, cek mara baru clear semalam, kena tggu lagi 2 hari sebelum, boleh digunakan. Duit dalam bank sekarang tinggal Dua angka sahaja, tetapi masih bersyukur, Alhamdulillah.

Alhamdulillah saya telah diberi tanggung jawab oleh Allah swt sebagai Head Of Department Promotion & Publication, utk convofair 2011. Bagi sya tugas ini amat berat, kerana ini merupakan pertama kali saya menjadi HOD event, setelah sekian lama tidak join event, seingat saya hampir 1 tahun lebih juga, tetapi, dalam saya tinggalkan event saya join sebuah club di UTP namanya MEDTECH. Mostly we are doing Promotion & Publication stuff. Jadi kerja pnp nie mmg tak asing dalam hidup saya.Dalam medtech, saya banyak belajar sistem-sistem untuk enhancing professionalism dan corporate ethics. Jadi insyaAllah, saya akan aplikasikan utk komiti-komiti kali ini.

Alhamdulillah, saya punyai ahli yang begitu komited willing to learn, eventhough they are new in PnP. InsyaAllah, saya akan menjadi HOD sekejap sahaja sehingga bulan Ramadhan ini. Dan selepas itu, sya tidak dapat bersama mereka lagi, jadi takut2, rindu dengan komiti plak kan..hehe. Hurm, jadi peluang yang ada ini, saya akan cuba introduce to them to the real PnP department sebenarnya.Dengan Key Performance Indicator dan juga strentgh yang kami ada. Saya rasa cukup setakat itu utk huraian tentang dunia PnP dan convofair. Jadi saya ingat saya nak tulis nama ahli saya di sini, supaya bila sya baca balik saya boleh ingat suka duka bersama mereka, antaranya, ialah Aishah Gaffar, Wan Muhd Izzat, Arif, Muhammad Izzat Manaf, Woon Jia jie, dan juga SV kami Naz.Terima Kasih, insyaAllah, selagi saya masih ada ini, saya akan menjadi HOD yang baik, dan yg terbaik pernah korang ada, insyaAllah.

Hurm, seterusnya pasal diri saya. Diri saya, ntahlah tak tahu nak cakap apa, belajar pun ntah kemana, dan result pun sangat menduka citakan, apa boleh buat mungkin ujian Allah, dan juga sikap diri sendiri, yang selalu ambil mudah. Now, saya berada dalam academic probation, saya rasa sgt stressfull. Dahla result teruk masuk event pula, aduh2. sedihnya~ tapi saya tetap percaya dengan apa yang saya buat, mungkin rezeki saya bukan dalam bidang ini, dan saya yakin Allah swt akan membantu saya. Kerana Allah Maha pengasih maha penyayang. Saya pernah nangis bila dapat result teruk, tapi bila dah selalu sgt, saya rasa kalau nangis pun tak guna.Bukan Result itu boleh berubah jadi A pun.

Bagi Saya Plan saya untuk semester ini Gagal. Hurm, saya sedih sebenarnya, tapi nak buat macam mana, huuuh. Mungkin saya selalu berbohong dengan tuhan, dan hanya bersujud bila sya perlu saja. Ya Allah banyaknya dosa saya. Ya Allah, apalah daya ku ya Allah, aku selalu cuba utk jadi hamba yang baik, tapi kenapa selalu saja gagal, ya Allah ampunilah dosa-dosaku.

Biarlah manusia melihat diriku ini happy, tetapi didalam hanya Allah yang tahu. Dalam perjalanan penuh cabaran ini, kembali kepada Allah adalah jawapan dan langkah yang terbaik. semoga Allah hadirkan rasa cinta kepadanya huuh..sedihnya~ nie yang nak nangis nie..o Allah, sesungguhnya dugaan mu pada diri ini sangat hebat, tapi masih kurang hebat berbanding perjuangan Rasulullah, ya Allah terimalah aku ya Allah, aku bukannya nabi lagikan maksum.ya, Aku hanya insan biasa, tak terlepas dosa.saya sekarang jadi serabut pulak, bila fikir semua kelemahan diri. Mungkin sebab terlalu lupa yang saya ini milik Allah. ya Allah, jadikanlah aku hamba yang beriman dan beramal soleh.

Kepada yang merindui, terima kasih kerana merindui diri ini, tolonglah doakan saya yer..InsyaAllah, Allah saja yang mampu membalas baik doa-doa kamu. InsyaAllah, sampai disini dahulu semoga Allah beri saya kekuatan dalam menempuh hari-hari mencabar dalam hidup saya. amin ya rabb.

Sunday, July 31, 2011

PERKARA-PERKARA MEMBATALKAN PUASA

Apakah perkara-perkara yang membatalkan puasa?


1. Makan dan minum dengan sengaja (ijmak ulamak); berdalilkan pemahaman dari ayat Allah; “…maka sekarang setubuhilah isteri-isteri kamu dan carilah apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kamu; dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang putih (cahaya siang) dari benang hitam (kegelapan malam) iaitu waktu fajar. Kemudian sempurnakanlah puasa itu sehingga waktu malam (maghrib)…”. (al-Baqarah; 187)

2. Bersetubuh dengan isteri pada pada siang hari bulan Ramadhan walaupun tanpa keluar mani (ijmak ulamak); berdasarkan pemahamana dari ayat di atas.

3. Muntah dengan sengaja walaupun sedikit (berdasarkan pandangan Imam Malik dan Syafi’ie); berdalilkan hadis Nabi s.a.w.; “Sesiapa yang terpaksa muntah, maka (tidaklah batal puasanya dan) ia tidak wajib mengqadha’ dan sesiapa yang sengaja muntah, maka (batallah puasanya dan) ia wajib mengqadhanya” (HR Imam Abu Daud, Tirmizi, an-Nasai dan lain-lain dari Abu Hurairah r.a.). Mengikut pandangan Imam Abu Hanifah; tidak batal puasa kecuali banyak (penuh mulut). Jika muntah berlaku tanpa sengaja tidak batal puasa dengan ijmak ulamak.

4. Kedatangan haid dan nifas (ijmak ulamak); wanita apabila kedatangan haid atau nifas, maka batallah puasanya dengan sendirinya. Kemudian wajib ia menggantikan puasanya pada hari-hari lain di luar Ramadhan.

5. Mengeluarkan air mani dengan perbuatan secara lansung yang disengajakan seperti mengeluar dengan tangan (sama ada tangan sendiri atau tangan isteri), bercium atau berpelukan dengan isteri dan sebagainya. Adapun jika keluar mani kerana melihat atau berfikir/khayal, tidaklah membatalkan puasa –kerana ia seumpama mimpi- kecuali orang yang menjadi kebiasaan baginya. Namun begitu perbuatan tersebut adalah makruh. Begitu juga, jika yang keluar adalah air mazi, tidaklah membatalkan puasa.

6. Memasukkan sesuatu bukan makanan melalui saluran terbuka yang menyampai ke rongga perut, yakni memasukkan melalui mulut atau hidung. Perkara ini membatalkan puasa mengikut mazhab Syafi’ie, Malik dan jumhur ulamak dengan mengkiaskannya kepada makanan dan minuman.

7. Memasukkan ubat melalui lubang dubur; membatalkan puasa mengikut jumhur ulamak kecuali Imam Malik (mengikut satu pandangannya) dan Imam Daud.

8. Menitikkan air atau ubat ke dalam lubang telinga dan lubang kencing membatalkan puasa menurut Imam Syafi’ie. Begitu juga, menyedut ubat melalui hidung.

9. Pengsan sepanjang hari akan membatalkan puasa dengan disepakati sekelian ulamak. Adapun tidur sepanjang hari tidak membatalkan puasa dengan ijmak juga.

10. Gila; jika seseorang itu menjadi gila, batallah puasanya kerana ia telah hilang darinya kelayakan untuk beribadah.

11. Berbekam (mengeluarkan darah); batal puasa mengikut Imam Ahmad. Jumhur ulamak tidak membatalkannya.

12. Berniat keluar dari puasa; batal puasa mengikut Imam Ahmad. Menurut Abu Hanifah, majoriti ulamak mazhab Maliki dan yang rajih dalam mazhab Syafi’ie; tidak batal puasa.

Lafaz Niat Puasa

Lafaz Niat Ringkas

نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.

Lafaz Niat Lengkap

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Sebenarnya, bangun untuk bersahur sudah dikira sebagai niat puasa.

Lafaz Niat Untuk Sebulan

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.

Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:

“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.

Friday, July 29, 2011

Keroncong Hybrid untuk Bidadari

Assalamualaikum, hari nie, saya nak share sebuah Album, Pot Amir yang baru saya beli semalam berjudul, Alkaline Jazz.Mostly lagunya, berentakkan Jazz. Pernah dengar tak Music Jazz? Jazz selalu dimainkan dihotel-hotel, especially kalau tengah dinner dihotel, lebih kurang gitulah Irama jazz nie. InsyaAllah, saya juga dalam proses utk menyiapkan album saya.Doakan terbaik. Jom layan liriknya, yang agak pelik tapi mendalam.

Lembut caramu, 
membikin aku,
Ternampak keindahan pelangi,
Membawaku jauh lagi,
Bidadari…

Ayu lentik matamu, 
Pabila kau tersenyum,
Hilang segala rasa hibaku,
Walaupun kau jauh, 
ku tetap di sini,
Menanti….
Hadirmu dalam mimpi

Setelah hujan berhenti,
Angin malam menyanyikan lagu, kaseh,
Ketika itu, 
bintang-bintang menari-nari di langit
Nantikan aku dewi-dewi,
Doakan aku bidadari,
Selamanya bersamamu,
Tiada akhir nanti……

 

Thursday, July 14, 2011

Ramadhan Is Coming!

Ramadhan is the month that has many advantages for Muslim. For the purpose of nourishing a sense of responsibility and feel like adding devotion to Allah during Ramadhan, here, we brought to you a number of hadith & Quranic verse which tells about the advantages of Ramadhan Al-Mubarak.

Ramadhan in 2011 will start on Monday, the 1st of August and will continue for 30 days until Tuesday, the 30th of August.

Note that in the Muslim calander, a holiday begins on the sunset of the previous day, so observing Muslims will celebrate Ramadhan on the sunset of Sunday, the 31st of July. InsyaAllah.

Wednesday, July 13, 2011

طالما اشكو غرامى

insyaAllah hayati bersama, sebutan saya, walaupun tak berapa nak merdu.


Tholama asyku ghoromi طالما اشكو غرامى, qasidah yang menjadi kegemaran saya buat masa sekarang ini.Pabila mendengar bait-baitnya dan dendangan qasidah ini,hati saya berbunga-bunga dan sangat-sangat bahagia sungguhpun insan agung yang sangat-sangat dirindui ini belum pernah dilihat oleh kedua- dua mata ini lagi.Namun jauh di sudut hati kecil,doa dipohon agar dianugerahkan rezeki oleh Allah swt untuk bertemu dengan semulia-mulia insan agung yang sentiasa dirindui.Sesungguhnya inilah sebesar-besar ni'mat yang dikurniakan oleh Allah swt selepas rezeki islam, iman & sihat.Sekadar mengabdikan bait-bait qasidah...hayatilah....
.
طالما اشكو غرامى يا نور الوجود
وانادى يا تهامى يا معدن الجود
Lama sudah aku menanggung rindu;
Wahai cahaya alam yang indah !
Serta aku menyeru, Wahai Nabi !
Wahai punca ilmu yang pemurah !
.
منيتى اقصى مرامى احظى بالشهود
وارى باب السلام يا زاكى الجدود
Impianku setinggi-tinggi cita-cita;
Moga diberikan tuah dapat melihatmu;
Juga melihat Bab al Salam (di Masjid Nabawi);
Wahai sesuci-suci insan!
.
يا طراز الكون انى عاشق مستهام
مغرم والمدح فنى يا بدر التمام
Wahai hiasan dunia ini!
Aku amat cinta dan rindu padamu;
Hanya pujian menjadi persembahanku;
Wahai bulan mengambang penuh!
.
اصرف اعراضا عنّي اصناني الغرام
فيك قد احسنت ظنّي يا سامى العهود
Jauhkanlah segala penghalangku daripadamu;
Yang kupendam hanya kerinduan terhadapmu;
Padamu aku bersangka baik;
Wahai yang benar pada janjinya!
.
يا سراج الأنبياء يا عالي الجناب
يا إمام الأتقياء إن قلبي زاب
Wahai pelita sekalian Rasul!
Wahai insan yang mempunyai setinggi-tinggi kedudukan!
Wahai Imam orang-orang yang bertaqwa!
Sesungguhnya hatiku terpaut padamu.
.
وعليك الله صلى ربى ذو الجلال
يكفى يا نور الاهلة ان هجرى طال


Ke atasmu, moga Allah mencurahkan rahmat;
Tuhanku Yang Mempunyai Keagungan;
Cukuplah, wahai Cahaya Bulan!;
Sesungguhnya perpisahanku denganmu telah terlalu lama.
.
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Monday, June 6, 2011

4 June 2011

Alhamdulillah,
segalanya sudah dirancang dan Allah yang menetukan arah tuju kisah mulia, selepas ini. Alhamdulillah, semuanya sumber inspirasi Allah. Kebanyakkan yang kita lihat, Orang barat, org bukan islam, org islam tapi fasik yang memegang media.Tapi insyaAllah, dengan wujudnya laman kisah mulia, insyaAllah, bakal menjadi wadah terbaru The leading islamic online magazine.

Ada juga yg sempat mengutarakan pandangan mengenai kami, yang baik kami terima, yang buruk kami anggap sebagai satu cabaran dalam memperjuangkan agama Allah.Biasalah, yang ingin menghacurkan umat islam adalah umat islam sendiri.InsyaAllah, jika niat kita baik, pekara dilakukan baik, insyaAllah, Allah pasti tolong.

Allah SWT berfirman,
"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, (niscaya) DIa menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu."
(QS. Muhammad: 7)



Wadah terbaru kami ini merupakan Magazine Online, yg kami telah fikirkan sewaktu ia start ditubuhkan.Mungkin perlu ada baik pulih dari segi internet security dan sebagainya.InsyaAllah, kita akan kembangkan ke peringkat International. Kerana, perlu ada satu wadah yang baik untuk kita kongsi bersama muslim diseluruh dunia, kerana muslim itu bersaudara.

Apa yang perlu diperbaiki ialah content, Kami ambil dari beberapa site news utama dan diselitkan pula laman-laman yang contentnya bagus dan isinya padat untuk dijadikan bahan utama dalam penyiaran kami.InsyaAllah selepas ini, kami akan ada lebih krew untuk bantu penyiaran.

Mungkin selepas ini, kita perlu wujudkan Radio atau Televisyen Islam? siapa tahu..perancangan masa panjang.Semoga Allah beri kekuatan.

Apa yang ingin dikongsikan ialah, magazine online ini telah rasmi nya operate pada 4 June 2011. semoga menjadi wadah dunia Islam dalam penyiaran online. Terima kasih kepada Allah. dan kepada semua yg terlibat media massa, artis nasyid dan semua.any update will be made in English after this.ok. ^_^

mshariffuddin

Thursday, June 2, 2011

Cara Islam


khub-bu bermaksud cinta,kasih

Islam adalah agama yang syumul. Sebuah agama yang lengkap. Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu? Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik. Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya. Rasulullah s.a.w. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.

Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini. Ustaz Hassan Din telah memberikan pendapatnya mengenai hal ini dalam Al-Kulliyah di TV3 pada 28 Julai 2006, iaitu pada hari Jumaat. Tajuk perbincangan Al-Kulliyah ketika itu agak menarik ; iaitu "Jodoh".

Masyarakat Sudah Lari

Apabila diminta memberikan pendapat beliau, beliau telah mengatakan bahawa cara masyarakat sekarang mengendalikan perihal jodoh telah lari daripada syariat yang sepatutnya.
"Sebenarnya dalam Islam, apabila seseorang lelaki itu telah berkenan dengan seorang wanita dan ingin menjadikan teman hidupnya, sepatutnya lelaki itu berjumpa dengan wali si perempuan tadi untuk menyatakan niatnya untuk masuk meminang. Tetapi masyarakat sekarang silap. Mereka terus berjumpa dengan empunya diri dan terus menyatakan hasrat hatinya. Kemudian mereka bercinta, berjanji, bersumpah setia dan segala-galanya. Sedangkan ibubapa mereka langsung tidak tahu akan hubungan mereka itu. Setelah sekian lama bercinta, apabila ingin melangsungkan perkahwinan, mak dan ayah tidak bersetuju dengan mengeluarkan pelbagai alasan,” terang beliau.


Konsep Meminang

Beliau juga menerangkan konsep peminangan ini. Kata beliau, “Ibu bapa mungkin sudah ada pilihan mereka sendiri. Oleh itu, dengan menyatakan niat kepada ibubapa, mereka akan berjumpa sendiri dengan wali perempuan tadi untuk mengenali keluarga dan calon menantu mereka dengan lebih jelas. Setelah kedua-dua pihak bersetuju, barulah dijalankan upacara peminangan, iaitu kedua-dua insan tadi telah menjadi tunang. Apabila sudah menjadi tunangan orang, adalah HARAM perempaun itu dipinang oleh lelaki lain, seperti yang telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadis baginda. Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan,” jelas beliau lagi.
"Dalam masa pertunangan inilah kedua-dua pihak lelaki dan perempuan tadi akan saling mengenali antara satu-sama lain, bagi memastikan adakah ini merupakan pasangan hidupnya yang sebenar. Jika kedua-duanya sudah bersetuju, barulah pernikahan dilangsungkan."

Namun begitu, Ustaz Hassan Din menegaskan bahawa bertunang bukan merupakan lesen yang membenarkan kedua-dua pasangan bermesra-mesra seperti suami isteri. Bertunang hanyalah untuk saling mengenali antara satu sama lain dan bukannya untuk bercinta. Pasangan yang telah bertunang tetap tidak boleh keluar berdua-duaan tanpa ditemani oleh ahli keluarga. Selagi belum bernikah, mereka tetap dua insan yang bukan mahram dan masih perlu manjaga batasan-batasan Islam seperti yang telah dibincangkan sebelum ini. Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.
Dan jika dalam tempoh pertunangan itu didapati kedua-dua pasangan ini tidak secocok atau tidak serasi, maka pertunangan bolehlah diputuskan secara baik melalui persetujuan kedua-dua belah pihak.

Perigi Cari Timba

Ada pula yang berkata, “Cara ini untuk lelaki bolehlah. Untuk perempuan, tak sesuai. Nanti orang kata, ‘macam perigi mencari timba’, ‘wanita tidak bermaruah’ dan macam-macam lagi.” Sabar dahulu saudari.

Sebenarnya ini merupakan pemikiran songsang yang telah diterapkan dalam masyarakat Melayu kita. Sebetulnya kita berbalik kepada Islam itu sendiri. Bagaimanakah Islam mengajar wanita yang berkeinginan bernikah untuk menyuarakan keinginanya? Mari kita kaji sirah.

Bukankah perkahwinan teragung antara junjungan kita, Nabi Muhammad s.a.w. dan Siti Khadijah r.a. dimulakan dengan Siti Khadijah menzahirkan keinginannya? Ketika mengetahui sifat-sifat mulia yang dimiliki oleh Nabi Muhammad s.a.w., beliau merasakan yang dia tidak akan menjumpai sesiapa yang lebih layak untuk dijadikan suaminya melainkan Baginda. Oleh itu Siti Khadijah menyuarakan keinginannya kepada pakciknya, Abbas, agar merisik Muhammad s.a.w. Sesudah pihak Baginda bersetuju, barulah keluarga Nabi menghantar rombongan meminang. Begitulah yang diajarkan dalam sirah??

Jadi, tiada salahnya wanita yang memulakan dahulu. Bukankan itu lebih mulia, menyuarakan keinginan dan kebersediaan untuk mengikuti sunnah baginda Rasulullah s.a.w.? Cuma biarlah caranya sesuai dengan cara masyarakat kita. Jika seorang wanita itu telah mempunyai calon suami yang baik dan soleh, suarakan-lah kepada ibu bapa supaya mereka dapat menghubungi pihak keluarga lelaki tersebut. Biar orang tua yang menguruskan, kita cuma mencadangkan. Kalau kedua-dua pihak setuju, alhamdulillah. Maka pihak lelaki boleh masuk meminang.

Indahnya Cara Islam

Lihat, betapa indahnya Islam mengaturkan perjalanan hidup penganutnya. Cukup teratur dan sitematik. Cara ini dapat mengelakkan daripada berlakunya maksiat dan perkara-perkara lain yang tidak diingini. Dalam masa yang sama, ia menuju kepada pembentukan keluarga bahagia yang diidamkan oleh semua manusia kerana itulah fitrah insani. Insya-Allah jika segalanya dilakukan dengan niat ikhlas kerana Allah dan bukan atas dasar nafsu dan keduniaan semata-mata, Allah akan mempermudah urusan itu.

Untuk mereka yang masih menimba ilmu, tidak perlulah bersusah-susah mencari jodoh sekarang. Jodoh di tangan Allah, pasti bertemu jua dengan taqdirnya. Sekarang kita mempunyai matlamat yang lebih penting iaitu mendapatkan kecemerlangan dalam pelajaran dan menunaikan tanggungjawab kita sebagai muslim. Banyak lagi tanggungjawab yang perlu kita pikul dan bercinta bukanlah sesuatu yang perlu buat masa sekarang. Berusahalah menjadi muslim dan muslimah sejati serta mengamalkan Islam dalam kehidupan kita.

Akan tetapi, bagi mereka yang merasakan diri sudah mampu untuk memikul tanggungjawab berumah tangga, mampu memberi nafkah zahir dan batin, maka bernikahlah. Tiada salahnya bernikah ketika belajar. Itu adalah lebih mulia daripada mereka yang ber’couple’, dan memuaskan nafsu mengikut telunjuk syaitan. Ikutilah cara-cara menuju pernikahan yang telah diterangkan di atas. Sekali lagi ditegaskan, bercinta sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM.

"Jika tepat masa,ketika, keadaan dan SIAPA, cinta adalah kuasa luar biasa yang tiadabandingannya" -Ustaz Pahrol Mohd Juoi, penulis buku "Tentang Cinta"