Thursday, August 25, 2011

Ceritera Hidup

Maha suci Allah, berilah ku sedikit kesempatan, utk berubah lantaran dosa dan noda, yg kerap kali melupakanmu, dan pimpinlah hatiku menuju redha.Semoga mejadi kafarah diatas dosa-dosa ku. 
Waktu dulu, saya bercita-cita mahu masuk mrsm, waktu didarjah 6 di Sekolah kebangsaan Bukit Minyak, Alhamdulillah, Allah bagi rezeki sampaikan saya di MRSM KCH waktu tingkatan 4. waktu form 5, saya bercita-cita msk UTP, alhamdulillah JAN09, saya masuk UTP. Apa yg saya belajar ialah Allah Maha pemurah walaupun sya rasa cita-cita itu jarang sya sebut dibibir.
waktu UPSR, ada bdk2, mrsm datang melawat SKBM, ada sorang abg nie, namanya Ibrahim, mungkin dah tak kenal, sbb dah lama..sgt, abg nie, beri galakan masuk MRSM, tapi result UPSR sgt menduka citakan, mungkin sbb nakal dan tak berdisplin. Alhamdulillah, setelah berhijrah ke sarawak, Allah beri kan kefahaman. utk belajar bersungguh-sungguh.
Disarawk, sya punya, sahabat namanya zulfuadi, di sekolah men matang jaya. My best friend ever.. selalu belajar bersama, dirumah..kadang2 tidur dirumah, belajar, pergi ke Pustaka(library), study, smart group.. :) bestnya kalau ada sahabat. disebabkan pengalaman yg best2 nie, semua mendewasakan sya. Akhirnya, kami memilih haluan masing2, actually mahu bersama, tapi atas ketentuan Allah, dia ke MTD, dan saya ke MRSM.Kami keluar berdikari, sewaktu tingkatan 4.
sewaktu di MRSM, ditingkatan 4, sya dilatih dan diuji dalam berbagai pekara, my roomate no bilik 17 jer tau, apa yg sy dan kami alami. Tapi itu semua bukan penghalang, waktu form 4, sya fail semua subjek. Tapi, itu bukannya penamat sebuah kehidupan. Akhirnya, Allah beri saya tanggungjwab, waktu form 5, utk menjadi KBA. Jadi, hari-hari saya menangis, sbb tension. dah la fail, Allah beri tanggungjawab lagi apalah dayaku ketika itu.
Alhamdulillah, selapas itu, semua subjek sya skor, terutama sekali chemistry. I love chemistry. :) dengan add math asyik fail manjang dapat A. math mode, dan semuanya A, dan A. kecuali Bio dan Physic. 2 subjek yg memang saya tak minat sampai kehari ini. actually Bio saya suka sgt, tapi cara menjawab itu tak betul. Kalau dulu, kamu tanya saya, buku BIO, saya hafal no muka surat sekali. :) mmg khatam, tapi apakan daya..cara menjawab susah sgt~ *exam oriented betul bio nie. huhu
Alhamdulillah, setelah semua kedukaan yg sya hadapi ketika form 4 Allah, beri sedikit kegembiraan waktu form 5. Alhamdulillah, ditaklifkan oleh Allah, sebagai badan wakil pelajar, Ketua biro agama & akhlak. Sya juga pernah menjuarai, bahas mrsm zon selatan, pada tahun 2007 & 2009, dan pada tahun 2009, saya telah menjuarai bahasa seluruh MRSM. maha suci Allah. Saya juga pernah mendapat kedudukan, kesepuluh dalam pertandingan bahas di UIA. :) Alhamdulillah, semuanya dari Allah.
dan ditakdirkan Allah, saya mendapat skim pelajar cemerlang, tajaan MARA. sewaktu itu, ada beberapa tawaran lain, antaranya ke Australia, ke Russia, dan UTP. tapi atas nasihat ummi yg tercinta, sya memilih utk ke UTP. dan sya diterima masuk ke UTP, walaupun pada dasarnya, saya mahu ke UIA atau luar negara. selepas kedukaan, Allah beri sedikit kegembiraan agar sya bertakwa.
Dan sekarang here am i. I am at Universiti teknologi PETRONAS. Actually, saya sedang mencari-cari identiti sendiri. hurm, masuk jan09, iam nothing. no friend, no and dont know. :( sometimes, feel tension, and stress. Seperti biasa budk foundation masih suci, dan bersih. waktu itu, saya tgk surau, eh, mana org nie, maghrib dah dekat nie.. then i think, oh this is U. i forgot already. Because of the tarbiyah dan kedukaan di maktab,beri kecekalan pda hati saya dalam dakwah ini.
waktu tu sya seorang diri, then I heard something about RM. RM itu apa? biskut ke?
owh bukan, rupanya, RM itu Rakan masjid. i join rakan masjid when i am 1year2nd. Ini semua angkara, abg mu'min. Kisahnya begini, sewaktu saya selesai solat maghrib, di masjid lama, tiba ada abg imam nie, tanya, siapa dekat sini tak de smart group. saya pun blur, dan sya cakap, dulu sya ada, sekarang dah takde.Jadi saya pun nak pergi meniggalkan dia, kemudian, dia kata haa..jangan nak lari.. :) isi2,
Jadi saya pun nak pergi meniggalkan dia, kemudian, dia kata haa..jangan nak lari.. :) isi2,*sambil menghulurkan form, borg modul smart group. Alamak, dalam hati.:) akhir sekali isilah jgk..dan selepas itu terjadilah saya sebahagian dari RM secara officially bukan Shariffuddin Official, tau.. hehe :)
haa. nak cerita apa lagi ek? nak tahu cerita sebenar tentang sya dan rakan masjid? actually i follow liqa' rakan masjid bermula dari foundation 2nd, secara rahsia tau.and ihave see alot.Liqa' satu org malas nak datang, satu lagi, adhoc sgt. :) jadi sya suka majlis ilmu, kalu liqa' dulu ada pengisian dari ustaz. tapi waktu tu sya kurang dikenali, sebab tak suka campur org, suka tgk dan dgr kemudian beredar. waktu tu sya masih belum RM. waktu sya RM adalah waktu 1year2nd.
Dalam hidup saya ada satu prinsip, kalau saya tak buat, saya takkan meniru. That all, until now, sungguh dipraktikkan. Sebab, sya teringat sewaktu diform 5 sya pernah beri tazkirah, tentang jgn curi peluang org lain.dan sehingga hari ini terkesan jgk. so, byk assingment yg tak buat, atas dasar, copright is not allow. :( ok that all, updated story for today, btw, selamat pagi. * i took almost 1Hour to write all my story, on my wall.

No comments: