Thursday, June 21, 2012

Air Mata 5 Jun

Rupa-rupanya, kisahku masih panjang,
Ya Allah izinkan hamba meluahkan rasa dijiwa,
retak seribu retak ditetak oleh teratak yang dipuja segenap manusia.
Hendak kunangis resah ku tanggung,
kenangkan nasib yang tak tertanggung.
astaghfirullah, ya Allah aku memohon keampunan.

Hendakku nangis tiada air mata,
hendakku marah salah sendiri,
hatiku sedih tidak terkata,
inilah ujian hidup berdikari.


Ya Allah apalh dayaku, hamba kerdil banyak dosa..aku ingatkan perjalanan ini berwarna rupanya keruh tidak terdaya. hancur hatiku ya Allah..mengenang kan nasib dipukul ombak sedangkan pantai lagi enak dikunjung manusia. 
Bilakah ini semua akan berakhir?

Ku harapkan hidup bahagia selalu...sayangnya, hidup ku luluh biarpun penat berpeluh-peluh. Ya Allah, gi mana lagi caranya? aku sudah tidak terdaya lagi, menahan azab dunia yg aku percaya ada gembira yg bisa bikin aku bahagia.

Menahan lembut air mata dipipi basah,
susahnya menjadi seorang yang jujur,
biarpun hikmah diasah-asah,
tetapi jawapannya masih terkubur.

Hidup ini mengajar ku tentang tabah,
biarpun banyak airmata dibazirkan,
walaupun pipi ku sentiasa basah,
aku bersabar dengan takdir tuhan.

izinkan aku berisitrehat,
didalam bait-bait bacaan solat,
semoga Allah beri maghrifat,
kekal sabar dan tetap thabat.

nukilan mshariffuddin.

1 comment:

mustRZ said...

"Kadang-kadang kita berdoa utk kuat, tp byk pula dugaan yg dtg..
kadang-kadang kita minta cerdik, tp masalah pula yg bertandang..
kadang-kadang kita minta kebahgiaan, tp huru hara pula menjelang.."

Tapi kita silap... sebaliknya..
Dugaan menjadikan mental kita kuat,
masalah menjadikan kita berfikir,
huru hara menjadikan kita tabah..

Subhanallah!
Betapa hebat tarbiyah Allah.. semua aturannya ada hikmah tersembunyi :)